Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvornår fjerner man mandlerne?

Ja, mit spørgsmål er hvornår man fjerner mandlerne eller overvejer om det er en mulighed. Jeg er en pige på 19, og siden foråret 2010 haft hævede ømme mandler regelmæssigt. Jeg har været til lægen flere gange, forskellige læger også (på grund af et år på efterskole) hvor jeg får at vide jeg har hævede mandler og lymfeknuder omkring halsen og selvfølgelig feber. Det starter med at først hæver min ene mandel, og derefter den anden, så de begge er hævet, og så falder den første osv. Det varer typisk 5-6 dage og er meget smertefuldt. I foråret 2011 hævede de nærmest hver 3. uge i 3-4 dage igennem lang tid. Synes ikke min læge tager det "seriøst" han fortæller ikke hvad jeg kan gøre osv, og hver gang jeg spørger hvad vi gør næste gang det sker, siger han bare at "så ses vi igen". Bliver rigtig ked af det, for det gør for det første rigtig ondt, og får meget fravær fordi det er så ofte det sker. Igår var jeg igen til lægen, og blev tjekket, jeg har halsbetændelse streptokopper, en virus og ikke en bakterie, og det kan derfor ikke behandles. Jeg har ondt i halsen, plus feber så er træt, hovedpine plus at jeg sveder og fryser. Mine mandler er ømme, jeg har synkebesvær, og når jeg mærker på min hals udefra, er de hævede på størrelse som keren på en advokado, knuden er virkelig øm når jeg rør, og smerten kører hele vejen op til ørerne og ned til mit kraveben. I følge min læge er der ikke noget at gøre, jeg må leve med lidt smerte/hoste engang imellem. Men jeg synes nu ikke det er en gang imellem når det er hver måned i gennemsnit. Har fået en tid hos en øre-hals-næse læge d 7. november. Er det mig som er pylret, eller kan man gøre noget? Synes ikke det burde være "rigtigt" at det er så ofte og gør så ondt. Er der noget jeg selv kan gøre? - hvor slemt skal det være, før det bliver overvejet om de kan blive fjernet? Og hvilke negative ting er der i forbindelse med at fjerne dem ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Om du kan gøre noget, måske. Mit barnebarn havde ustandselig forkølelser og dårlig hals. En halslæge fortalte hende efter blodprøver o.s.v. at hendes immunforsvar var nedsat og hun skulle have vitaminer.

    Noget jeg havde sagt til hende længe. Nu troede hun endelig på det. Hun tager nu omnimin og samtidig levertran efter min anbefaling. Møllers tran med citrus i lidt mælk. Så smager det ikke så grimt.
    Siden har der kun en eneste gang været optræk til ondt i halsen og forkølelse, men det forsvandt meget hurtigt igen. Der er gået mindst et år siden dengang, sikkert længere tid.

    Før i tiden fjernede man mandlerne for et "godt ord", nu er man lidt mere tilbageholdende. Så vidt jeg husker virker mandlerne bremsende for infektioner, men det hjælper jo ikke meget , hvis man hele tiden bliver syg af hævede mandler.
    Min ene søn fik fjernet mandler, han har aldrig haft nogen gener efter det. Men det var ikke nogen rar omgang.
    Han fik fjernet dem, fordi de var meget store og var ved at lukke halsen.

    Pylret, nej det er du ikke. det er bestemt ikke sjovt at have dårlig hals.
Log in eller Registrér for at kommentere.