Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det nu virkelig det?

Redigeret 20 januar, 2015, 10:12 i Irriteret tyktarm
Hej jeg har igår været hos min læge da jeg døjer med mave smerter siden snart 2 uger. det skal sige min læge er meget fjusket. Jeg fortalte ham jeg havede ondt i maven hele dagen så lytter han på min mave og sigen Irriteret tyktarm. og det aldrig går væk igen jeg må leve med smerten nu har jeg kigget lidt på nettet og jeg har ingen symtomer af dem der stå kun ondt i maven. jeg har ikke diarre eller forstoppelse jeg får det heller ikke bedere når jeg har været på wc min smerte er konstant.

Desunden lider jeg under spiserørs brok kan det været det elller kan det virkelig være sådan en Irriteret tyktarm men skal man ikke blive undersøgt mere???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kira Jørgensen

    Hvis jeg var dig, ville jeg skifte læge i en fart, for det er vigtigt, at du bliver undersøgt ordentligt.

    Problemet med diagnosen irriteret tyktarm er, at den sygdom hører til en gruppe af fysiske helbredsproblemer, hvorom det gælder, at stærke kræfter inden for lægeverdenen påstår, at der i virkeligheden er tale om psykisk sygdom.

    Disse læger kalder en lang række helbredsproblemer for ”funktionelle lidelser”, og de mener, at alle funktionelle lidelser skyldes noget psykisk.

    Hvilke konsekvenser kan det så have for dig?

    Jo, det kan have som konsekvens, at en fortravlet (sjusket?) læge, der har været på kursus, og dér har hørt om funktionelle lidelser, mener, at der sikkert er tale om irriteret tyktarm (som han i overensstemmelse med denne nye modedille inden for lægeverdenen opfatter som noget psykisk), og derfor ikke undersøger dig ordentligt. På dette kursus får kursusdeltagerne nemlig også at vide, at ca. 20 procent af alle patienter, der sidder i venteværelset, i virkeligheden fejler noget psykisk. Og det er jo nemmere at lade være med at undersøge grundigt.

    Men når du ikke er blevet undersøgt grundigt, kan man jo ikke vide, om der faktisk er tale om irriteret tyktarm. Der kan jo også være tale om noget helt andet.

    Men selv om det faktisk skulle være irriteret tyktarm, så er det noget vås at sige, at det aldrig går over, og at du må leve med smerterne resten af livet. Der må jo være en årsag til problemet – en årsag, man kan gøre noget ved!

    Hvis jeg var dig, ville jeg altså skifte læge.

    Derudover ville jeg skrive dagbog. Skriv ned, hvad du har spist og drukket, og hvordan du har haft det. Måske er der et mønster? Måske kan du finde noget, du absolut ikke kan tåle.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen

    P.S. Har du fået antibiotika for nylig? Det kan nemlig godt give maveproblemer, men så vil der sikkert typisk være diarré også, og det har du jo ikke.
  • Indstillinger
    Blev du klogere på dine mave problemer ?
Log in eller Registrér for at kommentere.