Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tager aldrig på - Hvorfor?

Redigeret 5 december, 2013, 14:00 i Sund kost
Jeg er 185 og vejer godt og vel 63kg lige på stående fod.
Jeg svinger meget mellem 59 og 64, og har prøvet siden sommerferiens start (Juni) prøvet at tage på.
Det har lykkedes mig at snige mig op fra de 59-60 kg op på 64, men kan virkelig ikke komme højere op.
Til dagligt spiser jeg morgenmad, middagsmad og aftensmad. Spiser ofte rigtigt meget til aftensmad og drikker nogle gange protein drikke for at få endnu mere ned, så jeg kan tage lidt mere på.
Problemet er bare at jeg aldrig tager noget på, jeg er tynd og vil virkelig gerne tage noget mere på.
Jeg har været til lægen og fået undersøgt mit stofskifte, det er lidt højt men inden for den normale grænse.
Jeg har allerede overvejet at få noget "weight gainer" fra England for at få endnu mere til at hjælpe mig med at tage på, men bliver rådet til at holde mig fra det da det hverken er naturligt eller sundt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, vil virkelig gerne tage på, men uanset hvad jeg spiser, så sker det ikke.

PS:
Morgenmad:
Rugbrød, morgengryn eller lignende.

Middagsmad:
Salat + kylling, rugbrød eller sandwiches.

Aftensmad:
Ofte kød, ris, pasta, kartoffler eller lignende.

Mellemmåltider:
Æg, rugbrød, yoghurt eller proteindrikke.

Drikke
Vand eller mælk, drikker mindst 1 liter vand om dagen.
Sjældent kakao. Og ellers en weekend i måneden med noget alcohol.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Din madplan ser god ud. Men ud fra, hvad jeg kan se, er der måske for få grønsager, og der ser ikke ud til at være noget frugt. Fisk nævner du slet ikke.

    Der er nok nogle, der vil hævde, at grønsager og frugt ikke er videre velegnet, når man vil tage på, og det har de naturligvis ret i. Men grønt og frugt giver mere appetit, og begge dele er nødvendige for et godt helbred, herunder et sundt stofskifte.

    Og så tror jeg, at du får for få kalorier.

    Jeg vil foreslå dig at lave nogle sunde og velsmagende, kalorie-rige retter! Her er nogle forslag:

    1. Rejemadder med masser af mayonnaise og citronskiver eller rejecocktail, hvor dressingen er lavet af halvt creme fraiche og halvt mayonnaise.

    2. Fede fisk, så som sild og laks. Fedt fra fisk er meget sundt.

    3. Avocado i skiver med hakket persille og en god dressing af rapsolie, hvidvinseddike og hvidløg. Den lækre dressing søbes op med brød bagefter.(Det er faktisk en ”fed fidus” at søbe en god hjemmelavet dressing ind i brød og spise den, i stedet for at levne den, som man vel normalt gør. Allerbedst smager en dressing fra tomatsalat, der er lavet på solmodne tomater).

    4. Lav sovs til dine middagsretter

    5. Spis desserter, gerne frugtsalat med masser af flødeskum eller frugttærte med flødeskum eller creme fraiche

    6. Mellemmåltiderne kan suppleres med nødder, mandler og mørk chokolade. Alle tre ting er sunde, og der er masser af kalorier i.

    Jeg håber, at du fik lidt inspiration.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mht. Det at du aldrig tager på, som du skriver, der vil jeg mene (og jeg vil stadigvæk mene at der er nogle som ved bedre end mig), at det kan være fordi at du bare har et højt stofskifte.
  • Indstillinger
    Jeg har også venner der "aldrig" kan tage på, men det handler om at spise meget og ofte. Længere er den ikke. Det er en vanesag. Spis godt med fed mad fra f.eks. ost, kød, bananer, og spis rigeligt og hele tiden. Ingen kan spise og spise hele tiden og lade maden passere gennem kroppen uden at tage på, med mindre de spiser så lidt, at de forbrænder den energi de indtager.
Log in eller Registrér for at kommentere.