Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Motorisk urolig dreng. HJÆLP!

Redigeret 30 september, 2012, 07:02 i Førskole- og små skolebørn
Jeg har her i weekenden passet en dreng på 8 år, som jeg har kendt igennem 1 års tid. Forældrene til drengen har haft kontakt til et familieværksted og har fået deres ord på , at drengen ikke fejler noget,( DAMP/ ADHD) Jeg tvivler meget på deres ord, Ikke fordi jeg mener han har DAMP/ADHD, men noget er galt. Jeg har selv arbejdet med vanskelige børn og har ikke set lignende i min karriere og er faktisk bekymret for den lille dreng og fremtiden.

Drengen er motorisk urolig og får konstant irettesættelser om at sidde stille. Han er i gang fra kl. 7 (hvor han vågner) i seng kl. 20. Han kan ikke sidde stillle med sine ben og krop. det er umuligt for ham at holde sig i ro . han kravler og kaster sig rundt i møbler og på stole og i går var vi ude at cykle,- heller ikke her var der ro i rumpetten. Han er i stand til at træde i pedalerne , samtidig med at han hoppede på sadlen. Han er tillige meget højtråbende og han har meget få tidspunkter på dagen, hvor han ikke taler. Talen køre konstant. Jeg har lagde mærke til, trods stor aktivitet i går, at han ikke er træt på noget tidspunkt,- han gaber heller ikke og har svært ved at sove. Når han ser tv eller spiller spil, så er han simpelthen ikke til at komme i kontakt med. Man skal simpelthen slukke for tv og spil, før man kan få kontakt .
Han får ikke får meget sukker. Han er i min optik meget inaktiv. Ser meget tv, leger med lego og spiller spil.

Drengen er sød, kærlig og intelligent ,- vil mene han er klogere end de fleste 8-årige. men han er MEGET svær at rumme for de fleste i omgangskredsen pga. den urolighed og råben og tumlen, hvor han ikke registrere , ting omkring sig. (vælter ting og spilder).

Han får nogle gange kramper i benene om aftenen/ natten, hvilket han har fået medicin for. Pinex 500 mg.( brusetabl.) hvor han skal tage en halv, når det sker. jeg ved ikke om det er lægeordineret. Mener moderen har sagt, han får disse kramper , når han har været aktiv. Han vågnede i nat kl. 3 med kramper ( han havde cyklet 10 km i går)
Jeg håber der er en, som kan hjælpe, så denne dreng kan slippe for alle de irettesættelser/ skældud , hvilket på sigt kan skade ham ( tror jeg).
Jeg har en mistanke om at der er noget galt med ham fysisk og det er jo frygteligt synd for drengen, hvis han har mulighed for hjælp og ikke får den.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det må være svært at være vidne til det du beskriver. Problemet er, at da der ud fra din beskrivelse ikke er tale om vanrøgt af nogen art så er der ikke så meget du kan gøre ud over at prøve at tale med forældrene.

    Familieværkstedet har INGEN ekspertise i at diagnosticere drengen som hverken normal eller adfærdsforstyrret, de må iøvrigt heller ikke ifølge loven, det er kvaksalveri. Det eneste de må er at sige hvad de tror.

    Hvis du oplever noget andet er din mening altså lige så gældende. Det rigtige vil være at kontakte BPR og få en henvisning til børnepsykiatrisk vurdering, for der kan jo være andet i vejen end lige ADHD, fx stress, depression eller asperger eller noget helt fjerde. Det er også relevant at vide om han læner sig op ad en af diagnoserne uden dog at opfylde dem helt, for så kan han stadig have brug for særlig støtte som jeg næsten kan forstå han også får. Men alt dette er op til forældrene medmindre du ligefrem skal lave en indberetning, men det er jo måske også lige voldsomt nok.

    Det kan jo også være at drengen ER helt normal, men bare fra naturens side har en masse krudt der skal brændes af som han ikke får mulighed for til dagligt, fordi for meget tid bruges foran computeren. Det er heller ikke unormalt at nogle drenge virker helt hypnotiserede foran skærmen, selv om det kan virke ekstremt. Jeg har selv haft et familiemedlem der var sådan de første 13 år af sit liv, jeg kan love dig for at der var knald på -og det fra kl 6 morgen til 23 aften fra hun var helt lille. Det hjalp lidt at hun kom til at gå til noget fysisk hårdt sport, men roen fik hun først da hun blev teenager. Hun havde heller ikke ADHD og klarede sig faktisk rigtig godt i skolen.

    Men prøv at tale med forældrene, de er sikkert også kede af at skælde ud på ham hele tiden men ved bare ikke hvad de ellers skal gøre.
Log in eller Registrér for at kommentere.