Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

p-piller midt i menstruation

Redigeret 12 juni, 2015, 11:23 i Prævention
Hejsa :)
Kan man godt starte på p-piller midt i en menstruation? Og hvad gør dette ved kroppen? Stopper ens menstruation? :)
Og kan man godt tage p-piller i 3 måneder og så stoppe igen? :)
- Michelle

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det kan du vel godt, men hvorfor vil du gøre det?

    P-piller er hormoner, der går ind og forhindrer ægløsning, og da ægløsning er en helt naturlig del af det at være kvinde, så vil disse hormoner jo forhindre denne naturlige tilstand.

    Hvis man skal tage p-piller, så er det mindste man kan gøre for selv da at tage dem korrekt - og korrekt brug oplyses på indlægssedlen, som det faktisk er vigtigt, man læser grundigt. I øvrigt kan man kun regne med den præventive virkning, hvis pillerne tages korrekt, så at begynde med dem på andre tidspunkter end anvist, er en dårlig ide, da de så udelukkende vil lave rod i din cyklus.

    Når man begynder første gang på p-piller, så skal den første pille tages på første menstruationsdag. Så tager man pillelrne i 21 dage - holder 7 dages pause, hvor en kunstig blødning almindeligvis vil komme.

    Ja, du kan da holde op med p-piller lige når du har lyst, dog bør du helst tage en hel pakning, før du stopper, så der ikke kommer totalt kaos i din cyklus, men igen - hvorfor vil du tage p-piller i 3 måneder?
  • Indstillinger
    Okay, tusind tak!
    Jeg står bare i den situation at min mor er imod alt hvad der hedder medicin, og vil ikke have at jeg får p-piller, til trods for at jeg har en fast kæreste. Jeg har også det problem at min menstruation aldrig er regelmæssig og at jeg derfor hver gang den går over tid, panikker og tror jeg er gravid - og dette er virkelig den værste følelse at gå med.
    Jeg har så fået en pakke af min veninde, og vil derfor prøve at tage dem og se hvordan det går, og så derefter prøve at overtale min mor til at jeg må få dem.
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke hvor gammel, du er, men man må aldrig - aldrig nogen sinde tage receptpligtig medicin, der ikke er udskrevet af en læge til en selv, så at indtage nogle piller fra din veninde er en meget dårlig ide, som jeg på det kraftigste vil fraråde dig.

    Hvis du er fyldt 15 år, så kan du gå til læge uden din mors vidende; det kunne jo være, der var en årsag til, at hun ikke vil have du skal tage p-piller.

    Jeg kan godt forstå, du er bange for at blive gravid, men et korrekt anbragt kondom, brugt fra start til slut er altså meget effektivt.

    Og - så synes jeg, du skal tale med din mor om det her med prævention. Hun kan jo ikke forhindre dig i at have sex, så derfor vil hun også forstå, at du gerne vil passe på dig selv.

    Så - du kan godt - ja simpelt hen forlange - at hun giver dig, eller sørger for, at du får noget ordentlig information.

    Og - p-piller eller ej, så bør I altså bruge det kondom, da det beskytter mod kønsoverførte sygdomme, hvilket p-piller ikke gør.
  • Indstillinger
    Hvis man starter på p piller på sin første menstruationsdag stopper end menstruation så??
  • Indstillinger
    Jeg har været til lægen i dag, og fået recept på p-piller. Min mens startede i går, og hun sagde de skulle tages på første blødningsdag. Skal jeg så vente til næste starter eller hvordan?
  • Indstillinger
    Er det normalt at man får så ondt i maven i starten?
  • Indstillinger
    Emilia. Læs indlægssedlen grundigt, og der ud over er der et hav af bivirkninger ved p-piller, der ikke nævnes. Nej, den menstruation vil givet være nogenlunde som den plejer – så tager du pillerne i 21 dage, holder en pause på 7 dage, hvor du vil få en kunstigt fremkaldt blødning, der typisk vil være mere svag, og måske også af kortere varighed.

    Amalie. Hvorfor i alverden spurgte du ikke lægen, da du var der alligevel??? Men – det fortæller vel, at lægen overhovedet hverken undersøgte dig eller gav dig en ordentlig information? Det har lægen sådan set pligt til. Læger er desværre fuldstændigt ligeglade med de hormoner, som i øvrigt overhovedet ikke er spor sunde for kroppen.
    Også til dig – læs indlægssedlen grundigt. Jeg foreslår, at du venter til næste menstruation, og så starter korrekt på første dag.

    Til både Emilia og Amalie:
    Sørg for at få en ordentlig og grundig viden om denne medicin, og vær opmærksomme på det, hvis I får bivirkninger; så som f.eks. humørsvingninger, kvalme, alm. utilpashed, eller hvis I pludselig begynder at bløde uden for tid. Det kan være tegn fra kroppen om, at den altså ikke bryder sig om dette hormontilskud, som jo har til formål at forhindre kroppen i at have en naturlig tilstand, nemlig ægløsning.

    Og husk nu – disse hormoner forhindrer godt nok graviditet – for de fleste vel at mærke, ikke nødvendigvis alle – men de forhindrer IKKE kønsoverførte sygdomme, hvorfor I bør bruge kondom ved partnerskifte – og det indtil I begge er blevet undersøgt for, om en af jer har ”noget” med fra et tidligere forhold.

    Og husk ligeledes – disse p-piller SKAL tages korrekt, ellers virker de dels ikke efter hensigten, dels laver de endnu mere rod i jeres underliv. Det er ligeledes meget vigtigt at holde 7-dages pausen, så kroppen kan få udskilt de affaldsstoffer, der jo hober sig op.

    Det er rigtigt ”smart” at man bare kan tage en pille og så leve livet, men I vil vel gerne have barn en gang, så derfor tænk jer om.
Log in eller Registrér for at kommentere.