Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Diabetes og rygning

Redigeret 25 september, 2012, 11:09 i Åben debat om diabetes
Hej :-)

Jeg er en pige på 15 år, som gerne vil kende til nogle konsekvenser indenfor rygning når man har Diabetes 1. Er der nogen der ved noget? :-)

Hilsen en nysgerrig ;-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg skrev bare på google : Rygning og Diabetes 1. Så kommer der en masse frem.

    citat

    Rygning medfører væsentlig forøget risiko for bla. kræft i lungerne, kronisk bronkitis og hjerte-karsygdomme. Diabetes i sig selv medfører øget risiko for åreforkalkning, blodpropper og hjerneblødning. Ved diabetes lægges disse forskellige risici oveni hinanden. Mange voksenundersøgelser bekræfter, at risikoen for tidlig død hos en ryger er 1,5-2 gange højere end hos en ikke ryger. Men undersøgelser viser også, at risikoen falder, hvis rygning stoppes.

    citat slut
  • Indstillinger
    Men ved du om det stadig er meget farligt hvis man ikke er afhængig, men bare fest ryger? :-) - Og tusind tak fordi du gad svare på mit indlæg! ;-)
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 25 september, 2012, 06:18
    En festryger, jeg tror man meget hurtigt får den vane at ryge.
    Mine ene søn var festryger og begyndte så at ryge mere. Nu er han endelig helt holdt op, hans luftveje kunne ikke tåle det. Han lider af allergi.

    Jeg ved selvfølgelig ikke om det skader, hvis vi ser videnskabeligt på det om det af være festryger betyder noget, men jeg tror det bare.

    Mine to søskende begyndte også i det små med at ryge, og det tog meget hurtigt til Så blev de storrygere og nu er de døde. Min lillebror og min lillesøster. Den ene af kræft og den anden af en blodprop.

    Jeg selv har aldrig røget, men min mand er storryger. Han kan kun ryge et sted, hvor jeg holder mig mest muligt fra. Jeg kan slet ikke tåle at indånde røg. Mine øjne løber i vand, jeg hoster helt forfærdeligt. Så jo, jeg tror det er meget, meget skadeligt at ryge også som festryger.

    Jeg tror de kommer nogle stoffer i tobakken så man bliver afhængig af at ryge. Min mand kan ikke holde op, han får abstinenser, bliver sur og urolig.

    Så er der en ting til. Hvis du bare vidste, hvor det sviner. Alting bliver gult og ødelagt. Det lugter også rædsomt, det mærker en ryger ikke. Man kan lugte, der bliver røget i huset, men det må jeg desværre holde ud. Men røgen, den kan jeg ikke klare. Hvis ikke han holdt sig et sted med sin røg, så kunne vi ikke bo sammen.

    Min svigerdatter var ryger, men formåede at holde op, for mit barnebarn blev syg af røgen.
    Det tager jeg hatten af for. Nu siger hun, hvordan min anden søn ( han har aldrig røget) dog kunne holde ud at kysse hende. Hun lugtede som et askebæger ud af munden. Tjae, det er heller ikke nemt at kysse en ryger.

    Hvad siger du til det.
  • Indstillinger
    Altså nu har jeg gjort det et par gange til nogle fester, og jeg føler ikke sådan "trang" til at ryge, jeg synes bare at det kan smage godt en gang imellem. Jeg ved også godt at alkohol er ekstremt farligt for diabetikere, så hvis nu nikotin er mindre farligt end alkohol, så vil jeg da hellere ryge end at drikke :-)
  • Indstillinger
    Hellere ryge en drikke, jo, men hvorfor gøre nogen af delene.

    Du syntes det smager godt, jamen så er du jo allerede ved at begynde for alvor. Jeg ville da hellere tage et enkelt glas.
    Nå, men det er jo din afgørelse.

    Men hvad der er mest farligt kan jeg ikke svare på. Det afhænger sikkert af en masse omstændigheder.
  • Indstillinger
    Hvis jeg skulle vælge mellem rygning eller et enkelt glas vin, så tog jeg vinen. Jeg skriver også det var bedre helt at lade være, men det vedkommer jo ikke mig, hvad andre gør.

    Jeg mener du læser min tekst meget underligt. Det er jo et spørgsmål, jeg stiller, som svar på det pigen skriver.
    Nogen mennesker har svært ved at læse en tekst.

    Men du havde måske bare en trang til at kritisere andre. Sådan virker det på mig.
  • Indstillinger
    Alt forladt.

    Venlig hilsen.
Log in eller Registrér for at kommentere.