Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kulde- og brændende fornemmel i hænder og på bryst

Redigeret 8 oktober, 2012, 03:29 i Åben debat om diabetes
Hej...

Jeg har i nat haft en meget ubehagelig oplevelse, som jeg leder efter forklaring på. Jeg smider det her indlæg i flere tråde, da jeg ikke er helt klar over hvad mine symptomer hænger sammen med, af flere umiddelbar mulige...

Jeg er 37 år, med en svær overvægt. Jeg er insulinresistent og har PCOS. Lige nu har min krop ophobet rigtig meget insulin, og det giver mig flere symptomer, herunder underlivssmerter og forbigående hjertebanken med let åndenød, uden der er noget at se på et EKG.

I nat vågnede jeg og skulle tisse. Bagefter lagde jeg mig i sengen igen, for at sove. Jeg blev pludselig skidt tilpas, med en underliv fornemmelse i hovedet, lidt som en underlig svimmelhed, og lidt som en underlig trykken indefra.

Jeg satte mig op, og prøvede at slappe af i kroppen, og se om det gik væk af sig selv. I stedet fik jeg pludselig en meget ubehagelig følelse i brystkassen; huden føltes meget kold, men samtidigt som om den brændte. Mine hænder og fingre føltes også meget kolde, og med en let snurrende fornemmelse i fingrene. Jeg blev svimmel, og ifølge min kæreste også bleg om læberne, mens jeg hyperventilerede.

Jeg har tidligere lidt af angstanfald, og det føltes på ingen(!) måde som sådan et; jeg var ikke angst, stresset, og tænkte ikke på noget, da oplevelsen pludselig begyndte. Naturligvis blev jeg meget forskrækket efterfølgende, men selv nu, nogle timer efter, kan jeg mærke den underlige følelse af kulde og smerter i underarme og fingre. Og hverken fingre eller hænder er kolde.

Det er heller ikke halsbrand, det har jeg også haft mange gange, og der var ingen følelse der tilnærmelsesvis lignede den, man får ved halsbrand.

Er der nogen som helst, der har oplevet dette, eller noget der er tæt på, som har nogle informationer der måske kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad der skete?

/Molly748

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Molly.

    Sikke en ubehagelig oplevelse du beskriver.

    Jeg kender til noget tilsvarende, og man bliver så enormt bange for, hvad der sker i ens krop.

    Det første jeg ville gøre er at søge min læge og bede om en D-vitamin test.

    Hvorfor:

    Du skriver, at du er svært overvægtig. Med mindre du indtager mellem 4.000-6.000 IE dagligt er mit bud, at du ingenlunde er dækket tilstrækkeligt.
    Når man er overvægtig lagres D-vitamin i fedtlaget og jo mere fedt, jo mere lagres uden at gøre nytte. Derfor det øgede behov ved et BMI over 30.

    Du skriver, at du har PCOS. Ved denne sygdom anbefales det at få sit D-vitamin testet.

    Føler du, at du ingen mæthedfornemmelse har?
    Mangel på D-vitamin gør, at appetitreguleringen ikke fungerer optimalt og derfor oplever så mange, at en slankekur ikke virker. En slankekur/kostomlægning skal suppleres med tilstrækkeligt vitamin D for at have en livslang effekt.
    Og jeg taler om en tilstrækkelig mængde udover den anbefalede mængde af den danske Sundhedsstyrelse.

    Du kan læse mere teori på min hjemmeside www.solskinsvitaminet.dk

    Her vil du se, at ingen i min familie er døde af at indtage langt større mængder end de 400 IE som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Vi har det derimod bedre end nogensinde :-)

    Held og lykke med dit helbred.
Log in eller Registrér for at kommentere.