Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mave onde i 2-3 måneder - læge ved ikke hvorfor?

Hej Netdoktor
Jeg er en fyr på 20 år og dyrker meget motion samt spiser sundt.
Jeg styrketræner cirka 3 gange i ugen og spiller fodbold 2 gange i ugen.

For cirka 3 måneder siden begyndte jeg på nogle piller mod akne. Efter 1 måned med pillerne stoppede jeg med at tage dem da jeg fik ondt i højre side af maven af dem(TROR JEG).
Jeg har siden haft ondt ind i maven samme sted, med jævne mellemrum.. stedet hvor det gør ondt er cirka 4 cm til højre fra navlen, det er specielt bevægelser som trykker på stedet som gør ondt samt hvis man trykker der ind + det er som om man kan mærke en bule der inde som er meget ømt til tider.

Jeg har været ved lægen 2 gange hvor han blandt andet har trykket der ind og synes ikke han kunne mærke det samme som mig, samt lavet en urinprøve og blodprøve hvor der ikke var noget at spore.. - lægen har sagt at hvis det fortsætter skal jeg evt. have en skanning af området.

Håber i kan give mig lidt feedback!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sandsynligvis har du fået et bredspektret antibiotikum, som slår alt ihjel, hvorefter din tarm koloniseres med andre bakterier end dem, du havde før behandlingen.
    Den bedste vej er at finde frem til hvilken bakterie/svampeflora, du nu plages med. Der skal foretages en dyrkning, som din læge nok kan få foretaget og herefter er det en smal sag at give dig de rigtige bakterier.
  • Indstillinger
    Hej Anders

    Som Helge skriver, er det helt almindeligt, at man kan få problemer med fordøjelsessystemet efter at have taget antibiotika.

    Men du skriver ikke noget om, at du har fået antibiotika. Derimod mener du selv, at dine mavesmerter er kommet som følge af brug af et middel mod akne. Desværre skriver du ikke, hvad dette middel hedder.

    Så vidt jeg ved, giver man almindeligvis et meget effektivt middel, som har indholdsstoffet isotretinoin. Produktet sælges under forskellige navne, hvoraf det mest kendte nok er Roaccutan.

    Er det den slags medicin, du har fået mod din akne?

    Roaccutan og de andre produkter med samme indholdsstof er virkelig noget stads. Der er frygtelig mange bivirkninger, hvoraf den alvorligste måske er svær depression, som i visse tilfælde har ført til selvmord.

    Når jeg søger på Internettet på ordene ”isotretinoin” og ”mavesmerter” samtidig, får jeg mange hits.

    Men man skulle jo tro, at dine mavesmerter ville holde op nu, hvor du – så vidt jeg forstår – ikke tager midlet mere. Imidlertid er der også engelsksprogede Internetsider, der fortæller om, at der kan udvikles tarmproblemer, som fortsætter, efter at man er ophørt med midlet. Der tales om inflammation i tarmen, altså en art betændelsestilstand.

    Så jeg tror altså, at du har ret, når du siger, at dine smerter er kommet som følge af midlet mod akne. Hvad der er at gøre ved sagen, ved jeg ikke.

    Din læge lyder fornuftig, når han siger, at problemet må undersøges yderligere, hvis det ikke snart går væk af sig selv.

    Har du forklaret ham om din mistanke? Og i givet fald, hvad siger han til din teori om, at problemet kan skyldes akne-midlet?

    Hvis jeg var dig, ville jeg være ekstra forsigtig og behandle tarmsystemet meget varsomt, dvs. leve sundt og regelmæssigt. Jeg ville end ikke røre alkohol.

    Prøv at mærke efter, om der er typer af mad, der forværrer problemet, og forsøg så at undgå dem. Og så må du jo gå til læge igen, hvis smerterne ikke forsvinder.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.