Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jj

Redigeret 25 september, 2012, 12:50 i Anoreksi

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan nogen ikke skrive en til mig? Har virkelig brug for at vide hvad man spiser på en dag, hvis man vil holde vægten! ;)
  • Indstillinger
    Hvis du gerne vil have fast madplan uden du har tænkt dig at tage på eller skulle tabe dig, så er det eventuelt en idé at snakke med en diætist. Han/hun vil meget bedre kunne lave en madplan til dig hvor du hverken tager på eller taber dig, baseret på dine fysiske aktiviteter og andre faktorer der spiller ind i forhold til behov for fedt, kulhydrater, væske, osv... :)

    Ved ikke om du kan bruge mit råd til noget, men det er nok bedre end at du får en fremmed der ikke kender til din livsstil (og hvad du kan lide eller tåle) til at lave en madplan til dig
  • Indstillinger
    Vil råde dig til,at finde sådan en:)

    Men se på hvad andre med "normale" kostvaner spiser?og tag lidt notits af det hvis du har mistet appetitten,og fornemmelsen totalt,tænk over hvordan du plejede,at spise,som yngre før anoreksien ankom,og stjal din tid..

    Se på de typiske sundhedsråd samt motionsråd

    sørg for adgang til frugt,grønt vand,og sørg for,at du får nok protein(evt.et kalktilskud med D-vitamin?et tilskud af en skefuld Natlysolie fx.om morgenen hvis din kost er totalt ryddet for fedt vil det gavne)
    ved ikke om du dyrker motion?hvis du er i energiunderskud vil du ganske enkelt ikke orke det(tydeligt tegn på en ubalance,et dårligt blodsukker/jernmangel kan ligeledes gøre du føler dig mat)

    en kost på ca.14-1500 kcal ville sikkert være fin nu?
    hvis det er et meget stort problem skal,der mere til end fokus på kostvaner,eller vægt(kun symptomer)men alt det ved du nok inderst inde godt selv,jo,før du for taget hul på din indre byld,og udgydt dine følelser,evt.uheldige bagage jo,bedre!
    så kan du få åbnet op for din videre udvikling til en fornuftig ung,og intelligent kvinde med drømme,og livsmod*S*
    puberteten er en hård nyser(voksenverdenen desværre!mal intet skønmaleri af den,det gjorde jeg på din alder-voksne er ofte ikke,så meget klogere,som de udgiver sig for)*skriv den bag øret*

    pas godt på livet du fik i gave søde!

    Fear No Bitch;-)
  • Indstillinger
    Kære Emma,

    Du er 14 år!! Det er nogle gode råd, der kommer her, men sådan noget skal en 14 årig under ingen omstændigheder gå med alene.

    Det er fuldstændigt urimeligt at forlange, at en 14-årig alene skal sørge for at komme til diætist og selv lave sig en madpland, der skal følges.

    Jeg synes, det er så flot, at du selv prøver at tage hånd om dit problem, men du bør tale med voksen, du har tillid til om det her. Jeg vil foreslå, at du kontakter en af dine lærere på skolen, der kan hjælpe dig med at tale med sundhedsplejersken, der igen kan hjælpe dig videre til en diætist, der har forstand på kost for børn på din alder.

    Måske du også skulle prøve, om din mor kan hjælpe dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.