Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

gigt i pegefingeren

Redigeret 20 september, 2012, 03:00 i Leddegigt
jeg har fået "lede"gigt? i det øverste led i min pegefinger. Det er hævet og gør meget ondt. Der er nogen som mener at det kommer af at man spiser
for meget ost, mælkeprodukter og havregryn. Er der nogen som kan bekræfte det da jeg elsker ost.

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+g ... /leddegigt

    Her står en masse om leddegigt. Når videnskaben endnu ikke ved, hvordan leddegigt opstår må det være noget vrøvl at ost, havregryn o.s.v. skulle kunne fremkalde det.
  • Indstillinger
    Hej SOLSKIN.
    Vær du glad for at du kun har leddegigt i 1 finger
    Har du fået taget en blodprøve ? Den siger meget om gigt.
    Jeg fik det i fødder og hænder og ville helbrede mig selv via kosten.
    Fra junk-food til grøntsager, fed fisk, sunde olier. fuldkornsbrød , natur-ris. m.m.
    Rigtig smør og ost VIILE jeg have, men i nedsatte mængder.
    De fleste gigtsymptomer forsvandt efter ca 4 mdr.
    Jeg tror selv at meget hvidløg og ca. 50 micro-gram D-vitamin pr dag hjalp.
    0g ud kom også gæret alkohol som vin og øl. 0g al slik. Til gengæld
    mandler og nødder. Hvidt brød og kager er bandlyst.
    Men fingrene gjorde stadig ondt, så jeg er nu på gigtpiller (MTX) og det virker.
    Derudover drikker jeg 3 liter vand/suppe/kaffe hver dag. (et råd fra en læge).
    vh søren .
  • Indstillinger
    Hej Solskin

    Hvis du har mistanke om, at du har leddegigt, så synes jeg bestemt, at du skal gå til din læge og bliver undersøgt. Det er vigtigt, at en eventuel leddegigt bliver opdaget i tide, for leddegigt er en grim sygdom.

    Hvis du derimod med din formulering mener, at du har fået almindelige gigtsmerter i et led i en finger, ser det straks lysere ud ;o)

    Jeg havde gigt i flere led i fingrene, og begge tommeltotter var skæve, og leddene var hævede. Min daværende læge havde mistanke om leddegigt, fordi gigten sad i begge hænder. Jeg blev derfor undersøgt for leddegigt, men blev heldigvis frikendt for den ubehagelige sygdom.

    Reumatologen sagde, at slidgigt ikke kunne helbredes, og at jeg måtte leve med den.

    Heldigvis er der andre, der har en anden opfattelse. Jeg lånte en bog på biblioteket af Ellen Møller. Den hedder ”Spis dig fra ledsmerter, gigt og…”

    Og jeg sagde mit fysisk belastende job op. Kostændring og aflastning af mine hænder helbredte mine led.

    Der er ganske vist læger, der siger, at kosten ikke har indflydelse på gigt, og der er folk, der siger, at led, der er blevet deformerede af gigt, ikke kan blive normale igen.

    Men mine tommeltotter blev altså pæne og lige igen, og smerterne forsvandt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Bruger du den pegefinger til noget belastende? Skriver du f.eks. med to pegefingre på tastaturet? Min højre pegefinger var også slemt angrebet. Jeg har nemlig aldrig vænnet mig til at skrive med alle fingre. Men jeg lærte at aflaste min pegefinger ved at bruge den højre langfinger også, så nu bliver belastningen fordelt på to fingre på højre hånd!
  • Indstillinger
    Du har så ganske ret Kameliadamen.
    Vi er så mange med gigt i dette land.
    0g alligevel oplever jeg at det er rent held når man finder nyttige oplysninger
    om metoder til tackling af gigt.

    Jeg fortæller om mine erfaringer fordi det måske kan hjælpe nogle.
    Har selv haft stor glæde af Netdoktor.

    Så jeg kigger ind i ny og næ for at se nyt om gigt.
    Der er vist noget ny medicin på vej (vist kun på prøvestadium) vh søren.
Log in eller Registrér for at kommentere.