Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stofskifte, stress, depression -hvad er hvad?

Redigeret 29 oktober, 2012, 06:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej med Jer.

Jeg er netop blevet sygemeldt med symptomer på stress og depression -men jeg har også for lavt stofskifte.

For ca. 4½ år siden gik jeg til lægen med symptomer på depression og fik i den forbindelse taget blodprøver, der viste at jeg havde for lavt stofskifte samt d-vitaminmangel. Jeg kom i behandling med eltroxin, men startede også op på antidepressiv samtidigt. Jeg fik det bedre, men viste jo ikke hvad der havde hjúlpet...

Jeg har siden jeg fik konstanteret for lavt stofskifte haft mindre energi, tristhed, koncentrationsbesvær, træt. Måske er det tilfældigt -måske er der andre ting der spiller ind??
Nu har jeg det rigtig skidt igen og synes det er meget svært at finde ud af, hvad der er årsagen...stress, depression, for lavt stofskifte, eller noget helt andet..
Min lægen virker også som om, hun ikke helt ved, hvad hun skal stille op.

Har I nogle ideer eller erfaringer til hvordan man kan skille tingene fra hinanden? Kan det være stofskiftet, der også driller mig i denne sammenhæng?

Blodprøverne ligger fint, siger lægen -men jeg kender ikke selv værdierne. Jeg har ikke været til en endokrinolog -har I det og er dette en god ide? Kan I evt. anbefale en i Jylland -jeg bor i Herning området.

Har nogle af Jer erfaringer med kostråd, der kan bedre stofskiftet og give mere energi?

Håber at I kan give mig ny inspiration til at komme videre!

VH Alund

Kommentarer

  • Indstillinger
    Meld dig straks ind i patientforeningen for stofskiftepatienter www.thyreoidea.dk. Så får du adgang til informationsmøder om ikke i Herning så i Aarhus og Aalborg. Og til en guldgruppe af informationer og erfaringer.

    de fleste alm. Læger tror at med eltroxin og normale tal så er alt godt. For 5-10 procent af os, er det ikke hele sandheden og der forskes en helt del i det og en del endokrinologer anvender en kombinationsbehandling som mange har glæde af.

    Desværre er der også meget man ikke ved endnu - og her er pationtforeningen så vores "fagforening", der gør opmærksom på problemerne og støtter forskningen og samarbejder internationalt.

    Og suk - vi er mange der gerne ville vide, hvad der er hvad - når vi kæmper med en blanding af stress-depressions-stofskiftesymptomer.

    På onsdag er der et interessant foredrag i Kbh. Med de nyeste forskningsresultater hvor der Bl.a redegørelse for selens betydning. Foredragedes bliver helt sikkert refereret i foreningens medlemsblad.

    Og så skal du til en endokrinologer og måske en psykiater!

    Bedste hilsner fra en der har lidt samme problemstilling og 15 års stofskifteerfaring.
  • Indstillinger
    Hej!

    Mange tak for svar! Ja jeg må vist snart melde mig ind i den forening -har været omkring hjemmesiden nogle gange...
    Jeg havde indtryk af at de fleste endokrinologer ikke vil se en når værdierne ligger pænt på eltroxin...

    Jeg er henvist til psykiater, men der er 7 måneders ventetid, så der sker ikke lige noget på den front foreløbig. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er klogt at bede min læge om en henvisning til en endokrinolog når nu jeg skal til psykiater... og hvilken begrundelse skal jeg anføre?

    KH Anne Mette
  • Indstillinger
    Du beder bare om at en endokrinolog ser dig med henblik at vurdere om din stofskiftebehandling kan forbedres fx ved kombinationsbehandling. Henvis til foreningens oplysninger. Det er faktisk klogt at få det tjekket og prøvet inden du evt. bliver sat i psykofarmaka. Netop for at tage en ting ad gangen.

    Find hos foreningen frem til de endokrinologer der er med i forskningen og holder oplæg i foreningen - og søg en af de afdelinger, de arbejder i. Der er frit sygehusvalg! At du så må rejse efter det - det må du leve med.

    Selv går jeg på Herlev Hospital. Mail evt. til nogen i bestyrelsen der kan hjælpe dig med at finde frem til rette endokrinolog. Jeg tror det bør være på et universitetshospital hvis de skal være rigtig oppe på beatet.

    God bedring
  • Indstillinger
    hej igen!

    Har spurgt min læge om henvisning til endokrinolog. Fik afslag på henvisning på det offentliges regning, da jeg ikke "har en stofskifte-sygdom"... Er nu helt forvirret! Jeg har for lavt stofskifte og er i behandling med eltroxin, -har jeg så ikke en stofskiftesygdom???
    Er det ikke meget almindeligt at personer med for lavt stofskifte, ser en endokrinolog?
    VH Anne Mette
  • Indstillinger
    1. Spørg i foreningen. De er klogere end jeg og vant til at rådgive.
    1. Skift læge - hun lyder træls
  • Indstillinger
    Jeg sidder med de nøjagtigt samme tanker..kan ikke finde ud af hvad der er hvad.. sidder her nat efter nat..har dårlig samvittighed fordi jeg ikke slår til.. er begyndt at få sorte tanker, har let til gråd, sover ikke om natten..har graves sygdom og de kan ikke stabilisere mit stofskifte.. føler mig mest af alt træt
  • Indstillinger
    vil lige tilføje at jeg ser en endo og at jeg er i baehandling med thycapzol samt får taget blodprøver hver 4 uge
  • Indstillinger
    Jeg har lige læst dit indlæg og troede næsten at det var om mig selv har det nøjagtig som dig så vil prøve atter engang at komme igennem hos lægen da jeg blev afsluttet på ouh efter jodbehandling.
    Ved nogen om der findes private læger der ved hvad de har med at gøre.
    Jeg føler med dig og vil ønske alt det bedste fremover
  • Indstillinger
    Kære Mona og kirsten.

    Tak for jeres indlæg. Det er trist at I har det som jeg.

    Lige nu går det fremad med sygemelding og antiderepssiv medicin - så måske hendler det for mig mest om stress og depression. Jeg har det langt bedre end for en måned siden. Derfor har jeg ikke fået den henvisning til endokrinologen. Synes også at det er svært at finde kræfter til kampen med lægen.

    Jeg har dog fået taget en ny blodprøvehvor tSH ligger påå 1,7. I følge rådgiveren i stofskifteforeningen skal TSH være så tæt på 1 som muligt. Umiddelbart synes jeg jo det ser rimelig fint ud så..?

    Jeg håber I finder en god vej frem!

    KH Anne Mette
Log in eller Registrér for at kommentere.