Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Zink = Pletblødning?

Redigeret 16 september, 2012, 05:57 i PMS og menstruation
Hejsa!
Her den 11. September begyndte jeg at tage zink, og tror det var 2 dage efter vågnede jeg op til pletblødning, jeg plejer først at få det senere mht. min menstruation, og det plejer at være ganske lidt. Jeg slog det hen og tænkte at ens krop heller ikke er præcis hver gang, men igen idag ( 15. ) pletbløder jeg igen! Kan dette skyldes mit zink indtag? Jeg er 17 og tager faktisk kun B-vitamin og zink lige i øjeblikket da jeg glemmer at tage den ''normale'' vitaminpille. Jeg har læst at zink er med til at hjælpe til ''frugtbarheden'' og ved ikke om det er dette der kan skyldes den pludselige pletblødning.

- MariaHelena

Kommentarer

  • Indstillinger
    Citat
    Gives der B vitamin, skal resten af B vitaminerne oggså følge med, ellers risuikerer man at skabe mangel på andre B vitaminer. B vitaminmangel optræder altid samlet, derfor bør hele B vitaminkomplekset gives samtidig.

    Store doser zink gennem længere tid kan fortrænge kobber og forårsage kobbermangel.

    citat slut

    Der er zink og B vitaminer i en blandet vitaminpille. Så var det ikke lettere at tage en vitaminpille i stedet for.
    Nå, men jeg ved jo ikke af hvilken grund du tager ekstra zinktilskud.
    Jeg ville bare lige oplyse dig om dette ved vitaminer.
  • Indstillinger
    Det er rigtigt som Persille siger, at zink kan fortrænge kobber så man får kobbermangel. Men i praksis skal man spise enorme doser. Der findes personer der i årevis tager flere 100 mg zink -bla. er der nogle skizofrene der siger de har rigtig god gavn af det (men er ikke videnskabeligt undersøgt), endda som zink-citrat som er lettere at optage end apotekets zink-oxid uden at have problemer med kobbermangel. Dette skyldes at vi i DK får rigeligt kobber via kosten.

    Der påståes alle steder at zink-mangel her i landet er yderst sjældent, bla her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/zink.htm

    Men her tænkes på svær zink-mangel, der ganske rigtig er meget meget sjælden. Let zink-mangel er til gengæld nok det mest udbredte overhovedet. Let zinkmangel giver hvide pletter på neglene som man ser hos rigtig mange, også personer der aldrig har hamret sig over fingrene som også giver hvide pletter. Men da der skal et vist slag til for at fremkalde hvide pletter, er det noget man bestemt husker årsagen til.

    Den lette zink-mangel opstår typisk i stressede perioder, særligt hvis nattesøvnen også påvirkes, man kan især se de hvide pletter hos småbørns-forældre. Dette skyldes at hjernen øger sit zink-forbrug til at beskytte sine celler mod stress (dette er videnskabeligt vist).

    Dit zink-tilskud har ikke noget med dine blødningsforstyrrelser at gøre. Men selv lettere vedvarende stress kan give hormonforstyrrelser. Det er heller ikke ualmindeligt at teenagere får uregelmæssige blødninger uden særlig grund.

    Ellers vil det være en god ide lige at få en tid hos lægen så han kan se på dig. Men spis du bare din zink. Når dine depoter er fyldte, kommer det iøvrigt til at smage decideret fælt. -Dette er godt nok heller ikke vist videnskabeligt og jeg troede heller ikke på det før jeg selv prøvede det med nogle zink-sugetabletter, der i starten smagte skønt af citrus. Et par måneder senere på zink-tilskud smagte de afskyeligt bittert -vel og mærke fra samme pakke!
  • Indstillinger
    Jeg mente blot om ikke det var lettere at tage zink i en vitamintablet, der indeholder vitaminer og mineraler.
    Jeg burde måske have citeret lidt mindre, men tænkte det kunne give viden om, man ikke ukritisk skal indtage alt.
Log in eller Registrér for at kommentere.