Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blindtarmsbetændelse?

Redigeret 10 oktober, 2015, 04:38 i Åben debat om smerter
Hej med jer!

Jeg fik i går meget ondt i maven. Det startede midt i maven. Det gjorde meget ondt og jeg endte med at kaste op. Fik det umiddelbart bedre, men da jeg så gik i seng begyndte smerten at rykke sig til højre side af maven. Jeg kunne ikke bevæge mig eller røre det uden det gjorde ondt. Jeg fik også let feber. Det endte dog med, at jeg faldt i søvn, liggende på ryggen, hvor smerterne var stabile. Jeg var i går aftes overbevist om, at det måtte være blindtarmen, men her til morgen har jeg læst videre om det. Alt passer. Har stadig smerter, men synes ikke, de er lige så voldsomme som i går. Det der gør, at jeg bliver i tvivl er både, at smerterne ikke er lige så slemme som i går, men også, at jeg godt kan strække armene over hovedet og hoppe uden større smerter.
Spørgsmålet er: Hvad ville i gøre, hvis det var jer? Kan det være opkastningerne i går aftes, der rent faktisk forårsager smerten? Eller hvad?

Hilsen Sofie! :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du spørger hvad vi ville gøre. Jeg, for min part, ville intet gøre, men se tiden lidt an. En eventuel blindtarmsbetændelse kan jo "gå i sig selv" igen.

    Det er så kun, hvad jeg ville gøre. !!!
  • Indstillinger
    Nej, blindtarmsbetændelser går desværre ikke i sig selv. I så fald skyldes smerterne noget andet. I meget sjældne tilfælde kan blindtarmsbetændelsen blive "indkapslet" af bughinden, på den måde kan man godt sige at den går i sig selv igen, men det bliver med sammenvoksninger og arvæv til følge. Og slipper noget betændelse ud, så har man balladen.

    Nu er klokken over 2 om eftermiddagen så du er sikkert taget på skadestuen hvis det har udviklet sig mere.

    Ved klassisk blindtarmsbetændelse har man smerter som du beskriver, der mere og mere tydeligt kan lokaliseres til højre side af maven. Maven bliver bræthård og ofte har man også feber.

    Det tyder ikke umiddelbart sikkert på blindtarmsbetændelse hvis du kan hoppe, men den sikre test er at du ligger på ryggen og trækker højre ben op mod brystet. Hvis det giver stærke smerter skal du tage på skadestuen hvis du ikke allerede har gjort det. Ellers kan du tage det mere roligt.

    Du skriver at smerterne ikke er så slemme her efter et stykke tid. Luft i tarmene er noget af det mest smertefulde man kan forestille sig, det er typisk at smerterne flytter sig når man skifter stilling og i det hele taget fordi tarmene flytter på luften. Det typiske billede er knivagtige stærke smerter i anfald der kan tage et døgn tid indtil den forløsende prut kommer. Det sker for flere at de kommer ind med ambulance med mistanke om blindtarmsbetændelse eller endda hjerteanfald.

    Nu er du jo kvinde, så andre ting fra bla. underlivet kan også være på spil så det er meget vigtigt at du bliver undersøgt hvis smerterne bliver ved og du ikke har indtryk af at det "bare" er mavekneb pga luft i tarmene -som vitterligt kan gøre så ondt at man næsten fortryder at man blev født!
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 9 april, 2015, 05:29
    Så må det jo være en fejl, når der skrives det kan forsvinde igen. Noget jeg ellers altid har hørt. Men jeg skal ikke gøre mig klog på det.
    Min reaktion ville alligevel være, at se tiden an, når smerterne er taget af. Det kan jo være så mange andre ting, som intet betyder.
    Men naturligvis, hvis man bliver ved med at have stærke smerter og opkastning ville jeg forsøge at få hjælp. Det er klart.


    Av, av, av. Nu har jeg læst på lektien, at smerterne tager af kan være et faresignal. Tjae, jeg ville nok alligevel have se tiden lidt an, fordi det kan være så meget andet.
  • Indstillinger
    Jeg er klar over, at det ikke længere er aktuelt for dig - men måske for andre, der læser tråden. Jeg vil bare fortælle, at i Ugeskrift for Læger (2010; 172 (19) s. 1414) fortæller dr. med Anders Pærregaard fra Hvidovre Hospital, at nyere undersøgelser tyder på, at betændelsestilstanden ved en blindtarmsbetændelse rent faktisk godt kan gå i sig selv!!!

    (Men derfor skal man naturligvis altid alligevel være varsom og stadig kontakte lægen, hvis man har mistanke).

    Det er bare godt at vide, at det rent faktisk kan lade sig gøre - så hvis man har haft symptomerne, der så derefter helt er forsvundet, kan det være fordi blindtarmsbetændelsen er gået i sig selv.
  • Indstillinger
    Jeg er selv lige blevet opereret, og jeg synes at en god test, er hvis man får nogle til at trykke med flad hånd lidt ned i højre side af maven og de så giver slip. Hvis det gør meget mere ondt når de giver slip end når man bare trykker ned, så er det højst sandsynlig noget med blindtarmsbetændelse.
    Det lægerne sagde til mig, var dog også at hvis en pige er halvejs til sin næste menstruation, så kan smerterne også være på grund af at der er et lg der sidder lidt fast eller noget i den stil, men det går dog væk efter ca 24 timer. Om det er noget med æg i æggestokkene eller det rent faktisk er blindtarmsbetændelse, så er smerterne stortset det samme.
    Ellers så vil jeg sige, at hvis man har sådan nogle klare tegn mod blindtarmsbetændelse, så heller tage en gang for meget til læge end en gang for lidt. :)
  • Indstillinger
    Mengel1, jeg læser først nu, hvad du skrev. Det er virkelig mange år siden jeg læste det i en lægebog og troede så det var en forældet viden, jeg havde skrevet om.

    Men nu forstår jeg så den "forældede" viden faktisk ikke var så tosset endda.

    Tak for oplysningen.
  • Indstillinger
    Jeg er selv lige blevet opereret for blindtarmbetændelse - og jeg syntes KLART det gjorde mest ondt den 'første dag' - lige over navlen. Min læge mente det var en helt almindelig maveinfektion, vagtlægen en galdesten.

    Dagen efter var smerterne flyttet ned i højre side af maven, det gjorde stadigvæk ondt, men hvis jeg lå musestille var det til at holde ud. Derimod gjorde det ondt, hvis jeg bevægede mig. Faktisk ville jeg ikke have ringet til vagtlægen dagen efter, hvis ikke det var fordi min mor beordrede mig :p Og så blev jeg ellers indlagt med feber og højt infektionstal.

    Jeg vil give Mette ret i, at testen med at trykke på nederste højre side af maven (tror det hedder McBurneys punkt faktisk?) og så give slip er den bedste "test" - ikke så rar dog. Det gjorde ondt, da der blev trykket, men sindssygt ondt da lægen slap. "Slipøm" - som de så fint kaldte det på hospitalet :) Den med at trække benene op eller hvordan det var, "slog" jeg ikke ud på :)
  • Indstillinger
    Netop blindtarmen kan være en rigtigt lumsk en, og jeg synes klart man altid bør kontakte lægen, hvis man har disse smerter.

    Som barn fik jeg en gang mavesmerter, og lægen var meget i tvivl, og kom på hjemmebesøg flere gange i løbet af dagen ( ak ja – det var den gang, man gjorde den slags). Om aftenen fortalte han mine forældre, at hvis jeg vågnede med smerter i løbet af natten, skulle de straks køre på sygehuset med mig. Men – jeg sov fint og var frisk næste dag.

    Og så – året efter var den gal igen, og samme læge kom på besøg og indlagde mig med det samme; en yderst betændt blindtarm blev fjernet samme aften.

    Der er vist slet ingen tvivl om, at det året før også var blindtarmen, der ”rørte på sig”, men netop faldt til ro igen.

    Denne debat er startet for flere år siden, og med min oplevelse fra den gang, kan jeg se at alle har ret i deres påstande. En blindtarm kan altså godt falde til ro igen, men kan så pludseligt vågne op – og som det så skete i mit tilfælde, kan det lige pludseligt haste ganske gevaldigt.

    Så – tag altid den slags mavesmerter seriøst og kontakt lægen. Ingen kan selv vurdere om det er alvorligt eller ej.
Log in eller Registrér for at kommentere.