Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Blodprop i de ydre vener, HJÆLP!

Redigeret 12 september, 2012, 06:40 i Blod og blodsygdomme
Heeej,

Jeg er en pige på 20 år,
Jeg har fået en blodprop i de ydre vener i benet.
Min læge mener det er efter jeg har taget p-piller i mange år,
Nogle der ved hvad man skal gøre?
Og om man får varige men?

Jeg er begyndt behandling, og stoppet med mine p-piller.

På forhånd tak.

Mvh.
Pigen med smerter

Kommentarer

  • Har man ikke lavet yderligere undersøgelser, f.eks. om det er genetisk?
    Min yngste søn har også haft en blodprop i en vene. For hans vedkommende er der lavet gentest m. m. Det viste sig, at han er genetisk disponeret. Samtidig gjorde man opmærksom på, at når hans datter når alderen hvor p-piller kan komme på tale, er det ikke nogen god ide.
    Min søn går stadigvæk til kontrol fordi han får blodfortyndende medicin.
    Han har tykt blod, siger de. Så nu undersøger de om han skal have blodfortyndende resten af livet, eller kan nøjes med et halvt år.
    P-piller må du holde dig langt væk fra. Men jeg synes det er underligt, hvis de uden videre giver p-pillerne skylden.
  • har haft det (og/eller årebetændelse) i benene (med deraffølgende skinnebenssår) fik (ud over at blive obereret for årenkunder) blot noget salve at smøre med

    NU har jeg fået det i (noget så utraditionelt som) højre overarm får blot noget salve at smøre med
    intent med at undersøge for genetisk betinget og/eller blodfortyndende

    skal liges siges at jeg har fine kolestoroltal
  • Kolestrol har intet at gøre med blodpropper i venerne.
    Det var derfor de gik igang med alle mulige undersøgelser på min søn. Der var intet der gjorde, at han skulle lave blodpropper. Han var sund og rask på alle mulige måder.
    Men det er genetisk, hans blod størkner for hurtigt. Han går stadigvæk til kontrol en gang om ugen, og man har taget en ekstra gentest, for at være sikker. Den sidste test har han endnu ikke fået svar på, men den vil vise, om han skal have blodfortyndende medicin et halvt år eller resten af livet.
    Han må ikke have stillesiddende arbejde, det er vigtigt, at han er i bevægelse. Så hans arbejdsplads har fundet ny beskæftigelse til ham.
  • Hej Linette1
    Jeg har selv haft en venetrombose - også pga. p-piller. Jeg fik endda medhold af Patientklagenævnet på, at det var dette, der var den mest sandsynlige årsag til blodproppen.
    Jeg var 31 år, sund, motionerende og normalvægtig da jeg fik den. Der blev lavet det der hedder en trombofiliudredning (blodprøver der vurderer om det er fordi du er genetisk disponeret for at få blodpropper) - hvis du ikke har fået lavet en sådan, skal du helt sikker have foretaget sådan én!

    Da jeg ikke var genetisk disponeret, blev jeg "kun" sat i blodfortyndende (maravan) behandling i 3 måneder og skulle derudover gå med støttestrømpe i 2 år. Det er nu 4 år siden, og jeg bruger stadig strømpen, når jeg skal ud og flyve.

    Det er en virkelig god idé at bruge støttestrømpe for at afhjælpe eventuelle blodsprængninger, årknuder og i værste tilfælde skindebenssår. Det hjalp helt klart også på min smerte i benet, når jeg brugte den. Herudover synes jeg, at venepumpe-øvelser flere gange om dagen hjalp min smerte i benet. Både støttestrømpe og venepumpe-øvelser er gode hjælpemidler til at forebygge varige mén.

    At leve sundt - spise sundt og varieret, dyrke motion og huske at drikke nok væske i løbet af dagen, så du ikke bliver dehydreret, er naturligvis altid vigtigt! Men ellers er der vist ikke så meget andet at gøre ved blodpropper i venerne (det er anderledes med en arteriel blodprop). Selvfølgelig må du heller ikke ryge.
    Som en sidebemærkning vil jeg sige, at man ikke skal undervurdere, hvilket chok , man kan få, når man får en blodprop. Så psykologhjælp er MEGET naturligt og givende efter sådan en oplevelse.

    Men du kan forhåbentligt forebygge varige mén, ved at gøre noget af dét, jeg har beskrevet ovenover!

    God bedring
    De bedste hilsner
Log in eller Registrér for at kommentere.