Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp hurtigst muligt, tak.

Redigeret 11 september, 2012, 08:08 i Åben debat om kønssygdomme
Hej, jeg er en dreng på 17 år.

Her i weekenden havde min kæreste og jeg sex uden kondom. Det skal siges at hun er på p-piller.
Men så da jeg var i bad efter træningen i dag bemærkede jeg at under glansen var der kommet nogle røde knopper, som der hvert fald ikke plejer at være der. Det svier eller irriterer ikke.

Jeg har ikke været sexuelt aktiv, da min nuværende kæreste var min første gang.

Hun har dog haft sex før med hendes eks-kæreste, men det var med kondom siger hun.

Hun har haft en følelse af at det er meget tørt og svier når hun skal tørre sig efter et toiletbesøg. Og hun siger at der vidst også er kommet nogle røde knopper ved indgangen, og under læberne.

Så jeg/Vi vil meget gerne vide hvad det kunne skyldes ?
-Svar hurtigst muligt, tak! :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kunne tyde på, at din kæreste har noget svamp, som så er overført til dig. Svamp behøver dog ikke være en "hilsen" fra den tidligere partner - det kan man få på mange andre måder, og er noget helt almindeligt, som de fleste - især piger/kvinder - jævnligt oplever. Det er nemt at få bugt med, men det kan altså godt overføres til partneren.

    Men - det kan da også være noget andet kønsoverført, så få en tid ved lægen - begge to. Hvis det "bare" er svamp, så skal I også begge to behandles.

    P-piller beskytter - så nogenlunde - mod graviditet, men beskytter IKKE mod kønssygdomme.

    Brug altid, altid det kondom - i hvert fald til begge er blevet undersøgt og erklæret fri for sygdomme. Og gør det hver eneste gang, der skiftes partner.
  • Indstillinger
    Jeg er ikke læge, men rolig nu, det lyder ikke som noget farligt. Man skal huske at p-piller ikke beskytter mod sexsygdomme.
    Det lyder som noget irritation af huden, men synes du skal gå til lægen og få det tjekket, så får du det også bedre bagefter.

    ;)
  • Indstillinger
    Ved godt at p-piller ikke beskytter mod sygdommene. Men jeg jeg skrev havde vi ikke før haft ubeskyttet sex ?

    - Kan det ikke bare være en irritation, der ikke betyder så meget ? :)
  • Indstillinger
    Det ville måske være lidt nemmere for dig, hvis du havde læst, hvad jeg skrev, men jeg skal da gerne gentage:

    Det er med overvejende sandsynlighed noget svamp, og ja - det er ganske harmløst, bare virkelig irriterende, og der kan meget nemt gøres noget ved det. Som sådan kan I da bare købe mod svamp noget på apoteket, så er det hurtigt løst, hvis det ellers er svamp.

    Svamp er IKKE en seksuelt overført sygdom, men hvis den ene har svamp, så vil partneren med stor sandsynlighed også få det, hvorfor begge parter skal behandles.

    Du har ikke haft sex før, MEN det har din kæreste, og er både hun og du 100% sikker på, at din kæreste og hendes eks overhovedet ikke har haft - bare lidt - kontakt med kønsdelene uden kondom?

    Derfor er der - bevares en lille - risiko for, at denne forhenværende kan have smittet.

    Hellere sikre sig en gang for meget end en gang for lidt. Derfor foreslog jeg lægen.

    Du skriver altså under emnet "kønssygdomme" hvorfor du vel må have en lille mistanke, og det må da være nok til, at I lige sikrer jer.

    Der er altså ikke andre end jer selv til at passe ordentligt på jer.

    Og husk så lige, at p-piller altså ikke beskytter 100% mod graviditet. Jo - de fleste er godt beskyttede af dem, men det er de fleste, og altså ikke alle, og man finder først ud af, om man hører til den gruppe, der ikke modtager disse hormoner så godt, den dag man er blevet gravid.

    Derfor bør p-piller ikke være den eneste beskyttelse i de unge år, hvor man har skiftende partnere og hvor en graviditet kan ødelægge ens liv.
Log in eller Registrér for at kommentere.