Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Perikon og pms/pmdd/depression

Redigeret 11 september, 2012, 16:29 i Åben debat om depression
Hej jeg er ny på siden men har læst lidt med da jeg ledte efter oplysninger om perikon til behandling af depression.

den første "calmigen" er taget d.d - og der står en til to på glasset , men starter man blidt ud med en? - min læge ville gerne ordinere alm. antidepressiv med. men jeg giver perikonen 2 mdr. og jeg håber sådan at det virker!

jeg har haft det psykisk dårligt omkring pms i mange år , og synes det bliver værre og værre - som at få en depresion i 7-10 dage hver eneste måned .. indtil nu har det lettet igen , men nu er der andre ting jeg føler mig presset af og følelsen af at være trist helt ind i sjælen fylder rigtig meget og det er nu en depression.

min læge kender ikke til PMDD - og jeg har da også fundet det på nettet , men for mig var der virkelig en aha oplevelse - det har jeg kæmpet med længe! der er sådan jeg har det - og måske er vi flere? her er linket:

http://z.oolco.com/artikel/praemenstrue ... delse-pmdd

lad mig endelig høre om jeres erfaringer med perikon - og evt pms/pmdd

KH Eneleh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Eneleh

    Jeg har erfaringer med perikon mod depression, men jeg kender intet til pms eller pmdd.

    Vi har mange gange drøftet perikon her på Netdoktor. Derfor vil jeg bare henvise dig til en af de andre tråde om emnet:

    viewtopic.php?t=20849&f

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svar - og link :-) så lige et spørgsmål mere .. er det bedst at starte forsigtigt ud med 1 tbl om dagen og så trappe op til to og måske 3 over en uge 14 dage?

    kh Eneleh
  • Indstillinger
    Hej Eneleh

    Ja, hvis det var mig, ville jeg trappe op over nogle dage. Som jeg plejer at skrive, så er hjernen et følsomt organ, som man skal være lidt forsigtig med. Men forsigtighed er nok mest påkrævet, når du til sin tid skal trappe ud af perikon. Nedtrapning foregår mest forsvarligt, hvis den foregår langsomt.

    Men du skal jo også i gang, så du (forhåbentligt) kan se et resultat inden længe. Så vidt jeg ved, nævnes det ingen steder, at man skal trappe langsomt op, så jeg vil mene, at du roligt kan stige med en kapsel om dagen, til du når det antal, du mener, er den rette dosis.

    Jeg går ud fra, at du ER grundigt undersøgt hos lægen, og at du ikke i forvejen tager medicin, som perikon kan gribe forstyrrende ind i. Husk, at hvis du tager P-piller, så kan perikon eventuelt nedsætte virkningen af dem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen
    er ikke tjekket for d-vitamin mangel , men har ikke lav blodprocent .. jeg synes de burde være mere opmærksom på hvad folk spiser og se det hele menneske og ikke kun en sygdom der skal behandles - deriblandt sukker som jeg mener kan have en stor del af skylden for at folk bliver syge - især hvis man som jeg er en rigtig sukkergris.

    min læge spurgte slet ikke ind til disse ting og kom da heller ikke med gode råd , så dem finder jeg andre steder :-)

    har startet ud med 2 piller fra dag 1 - taget af 2 gange ..

    samtidig tager jeg fiskeolie og b vitamin tilskud -og spiser sundt , og er obs på hvilke madvarer der indeholder tryptofan.

    så håber jeg bare at det alt i alt giver en god effekt inden længe
Log in eller Registrér for at kommentere.