Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-stav

Redigeret 9 september, 2012, 09:20 i Prævention
Hvor sikker er en p-stav?
Er det normalt at menstruationen udebliver fuldstændig men at den efter samleje kommer og er i 1-7 dage?

Kommentarer

  • Indstillinger
    P-stav, p-piller, p-ring - og hvad det alt sammen nu hedder har samme sikkerhed. De fleste er heldige og har fuld sikkerhed, men det er de fleste - ikke alle. De fleste har det godt med disse hormoner, men igen, det er de fleste, ikke alle. Du burde have fået noget information, da du fik den stav, og den bør du læse omhyggeligt

    Alternativt kan du givet søge informationen, hvis du googler navnet på din medicin.

    Nu får man jo slet ikke menstruation, når man får disse hormoner, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, og hvordan og hvorledes med denne blødning i forbindelse med p-stav kan du også læse dig frem til i informationen.

    Det er ikke samlejet i sig selv, der gør, at denne blødning bliver fremkaldt - eller lad mig sige det på den måde - det har jeg da aldrig hørt. Er det alligevel det, der sker, så bør det bestemt også fremgå af informationen. Men - der er jo også dem, der har samleje flere gange om ugen; de ville så bløde konstant, hvis det var tilfældet, så den tror jeg ikke på.

    Dog - hvis du bløder hver gang, du har haft samleje, bør du nok tale med din læge om det, da der kan være andre ting i vejen. Eller hvis du har samleje så sjældent, at du er i tvivl om det er denne kunstigt fremkaldte blødning, der tilfældigvis nogle gange er kommet lige efter, så burde der være andre og mere skånsomme former for prævention, der ville være bedre for dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.