Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp, det bløder ud af endetarmen

Hej,
Jeg er en ung pige, som har et pinligt problem.. Jeg er for flov til at sige det til nogen - så jeg håber der er nogle herinde, der kan hjælpe.

Jeg har meget forskellig afføring - enten er det helt flydende, men oftest er det små hårde kugler. Det har stået på i lidt over en måneds tid og sagen er den, at hver gang jeg skal af med de hårde klumper bliver jeg nødt til at "tage dem ud" med en finger. De kommer ikke ud af sig selv og så ender det bare med, at jeg har ondt i maven. Der er rigtig meget slim deromme og også på afføringen. Jeg har lige været ude og gøre det og nu bløder det rigtigt meget derfra og jeg har ondt i maven på en mærkelig måde - sådan ondt har jeg aldrig prøvet før.Det føles som om der er noget der bløder inde i min mave.
Jeg er ikke overvægtig og spiser ikke særligt usundt.

Jeg håber virkelig der er nogle som kan hjælpe mig..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har tydelige tegn på en forstoppelse. Køb noget afførende på apoteket, de må kunne vejlede dig.
    At du bløder, ja man kan jo få hæmorider af forstoppelse. Det er ikke farligt, men så vidt jeg ved kan de være temmelig generende.
    Jeg tror ikke du bløder indvendig, men jeg tror du trænger til at blive ordentlig udtømt.

    Åh ja , nu er det lørdag og lukketid, men så prøv at spise masser af svesker og drik meget vand. Du kunne jo være heldig, men det lyder nu som en kraftig forstoppelse. Måske kan du også få fat i "Husk"
    Og så skal du vist til at kigge på, hvad du spiser.


    http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/fakta/haemorider.htm
  • Indstillinger
    Jeg er enig med Persille, noget tyder på en gang forstoppelse, og det er yderst ubehageligt.

    Men for først at slå helt fast: Der er ingen kropsdele, der er mere flove og pinlige end andre. Alle - også de rige, kendte og kongelige - har et tarmsystem og har afføring, og også de kan få problemer, da vel ingen af os går gennem livet, uden at få tarmproblemer på et eller andet tidspunkt. Så for din egen skyld, bør du en gang for alle lære, at hvis du har opfattelsen af, at nogle dele af kroppen er pinlige, så er det kun dig selv, det går ud over. Det gælder også kønsdelene, hvis du skulle få problemer der på et tidspunkt - og det gør de fleste altså også.

    Når det nu har stået på så længe, så er der bestemt noget, der tyder på, at du ikke får fibre nok i din kost, eller måske får du ikke væske - dvs postevand - nok. I det hele taget bør du søge noget information om kost.

    Ud over at følge Persilles om noget, der kan hjælpe din afføring på vej, - jeg vil også foreslå dig at spise noget havregrød, der virkelig er godt for en træg tarmfunktion, - vil jeg alligevel foreslå dig, at du i næste uge beder om en tid hos din læge, så du kan få undersøgt, om du reelt har fået noget tarmirritation, som skal behandles mere effektivt. At have maveproblemer er noget alle oplever, og din læge vil på ingen måde fnise af dig, men forhåbentligt hjælpe dig effektivt gennem det.

    At du bløder, skyldes med overvejende sandsynlighed en eller flere hæmorider, som man meget nemt får ved forstoppelse. Måske du også skal have en salve, der kan afhjælpe det problem.

    Men - bid nu det pladder med flovhed i dig, og få tingene ordentligt
  • Indstillinger
    Hej Christina
    Jeg syntes helt klart at du skal få det undersøgt, for det er ikke normalt at ha' sådan en type afføring i en måneds tid eller mere.
    Især ikke, når du skriver at du ikke lever særlig usundt.
    Lægen har hørt og set meget om afføring, din er ikke den første.
    Jeg vil tro at du får et lille hylster med hjem til en afføringsprøve som du så skal sende ind eller afleverer på et laboratorie som så analyserer prøven.
    Og sender svaret til din læge.

    Jeg vil tro det er fordi du piller klumperne ud, at det bløder.

    Du skal være opmærksom på at du få 1½ liter vand eller saft i døgnet for at dække dit vædskebehov.
    Du kan købe den mindste pakke Movicol på Apoteket, præparatet justerer din afføring uanset om du har diarre, eller hård afføring og det er det eneste der kan justerer i begge retninger.

    Du skal ikke finde dig i, at have dette problem, skynd dig at få det løst så du kan bruge dit værdifulde liv på noget godt og positivt.
    God bedring.
    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Du skal gå til lægen. For dem er der intet flovt i det. Få lavet en afførings prøve. At du har slim på afføringen er bestemt ikke helt normalt. En måned er lang tid, du har vist været tålmodig nok. Min kæreste havde samme symptomer og det viste sig desværre at være alvorligt, så afsted med dig :-)

    God bedring.
Log in eller Registrér for at kommentere.