Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæskade (Menisk + Korsbånd)

Redigeret 6 september, 2012, 18:01 i Sportsskader
Hej alle sammen.
Jeg er en ung mand på ''blot''' 19 år, og jeg har været så uheldig at komme til skade med mit knæ under en fodbold kamp.

Jeg kom hurtig på operations bordet 2 dage efter skaden, og vågnede op og fik den melding at mit forreste korsbånd var delvist sprunget, og at der var en revne i min inderske menisk. Skaden er forholdsvis ny, eftersom det kun er 12 dage siden.
Jeg har en skinne på, der gør jeg maximum kan bøje mit ben 10 grader, hvilket skulle holde benet i ro. Det gør ikke specielt ondt længere og jeg er begyndt i skole og begyndt at komme lidt ud. Self pga krykker eller i kørestol.

Jeg fik at vide jeg skulle gå med krykkerne her indtil den 27 September, og så skulle jeg gerne kunne gå igen, og lidt efter begynde på min genoptræning..
Men jeg havde en bekymring alligevel, selvom jeg kunne mærke mit knæ fik det bedre. Så opsøgte min læge igen.

Problemet lå i at mit knæ voksede og voksede, mit lår blev mindre og mindre. Lægerne sagde det var ganske normalt, og hvis jeg bare sørgede for at holde benet oppe, så kom det.
De sidste 4 dage, har jeg holdt benet op i 6-7 timer gennemsnit, per dag, i håb om det skulle vise fremskridt. Men uden at overdrive, så er det gået den anden vej. Knæet er blevet meget større, og låret er svært lige at se om det gør den ene eller anden vej..

Så vil mit spørgsmål lyder på, skal jeg følge lægens råd, trods det at det modsatte at det han sagde sker, eller har i andre forslag?

Og når en menisk er blevet syet, er det så realistisk at kunne gå en måned efter, altså bare ganske normal gå, f.eks i skole eller en tur til købmanden?
For selvom det ikke gør ondt, har jeg voldsom besvær ved at strække den lidt ud..

Ved godt det er tidligt i forløbet jeg spørger, men er lidt nervøs for det voksene knæ, og da lægens råd ikke hjalp, tænkte jeg dette ville være et forsøg værd..

PS: Fik at vide mit korsbånd IKKE havde indflydelse på operationen, de så blot den var godt slidt og det kunne jeg tage når jeg var kommet mig over min menisk..

M.v.h en spørger som sørger hjælp :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.