Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vil rigtig gerne have hjælp....

Redigeret 5 december, 2012, 04:14 i Åben debat for kvinder
Jeg er en pige på omkring 20 år, og har først lige i år fået taget min mødom af min kæreste, jeg har været på p-piller i nogle år og bruger ikke kondom med min kæreste..
Men vi var på ferie her i juli og jeg havde taget mine p-piller over så jeg ikke fik min mens..
men jeg fik den åbenbart alligevel, og den varede i 2 uger måske lidt mere, og den plejer at være 4-7 dage, men jeg bløde ikke så meget som jeg plejer og havde ikke rigtig ondt...
Men en morgen da jeg går på toilettet glider der en lidt stor, hvidlig, lidt rødlig fast klump ud, og to dage efter sker det igen om aften, men jeg har ikke haft det siden de to gange.. nu undre jeg mig bare over hvad de klumper er???
Nogle der måske ved det, så vil jeg rigtig gerne høre det :)

Mange hilsner her fra

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Altså jeg ved ikke om det er det der skete med dig, men for et år siden havde jeg en uønsket graviditet, og i det land jeg bor i er abort ikke tilladt, så jeg fik nogle piller af min mand hvor man ved hjælp af en overdosis kunne lave en abort selv. Om aftnen kom der nogle store klumper ud som var røde og hvide, og dette var så det barn jeg skulle have haft. (Nu vil jeg bare sige at jeg er enormt ked af at skulle gøre det jeg gjorde, og det er bestemt ikke nemt at leve med) Men tilbage til dig, jeg er ikke en læge, men i mit hoved lyder det lidt som et misfald. Jeg blødte osse i ca. 2-3 uger.
    Men jeg håber da at du har fået et svar, og forhåbentligvis fra en ordenlig læge :)
  • Indstillinger
    hvis du har taget dine p-piller rigtigt, er det IKKE en afbrudt graviditet, du ser eftervirkningerne af. P-piller, der er taget 100% korrekt, efterlader stort set ingen risiko for graviditet. Derimod indeholder menstruationsblodet en afstødte slimhinde fra livmoderen, som der ikke var brug for, fordi du ikke er gravid og lidt frisk blod fra nogle overfladiske blødninger i livmoderen.
    Det er altså ganske naturligt, det du har oplevet. Når du ikke har oplevet sådanne klumper før, så er det sikkert fordi, du normalt lader din krop følge sin cyklus. Det har du ikke gjort denne gang, og det reagere den på. Men det er ganske ufarligt, og du kan sagtens springe en pause over igen en anden gang. Det betyder ikke noget.
  • Indstillinger
    Det her er da godt nok en af de mere specielle debatter.

    Victoriam 1 stiller for tre måneder siden et spørgsmål om et problem, hun har. Hun fik beklageligvis ingen bud, og har da forhåbentligt på anden vis fået svar på sit spørgsmål.

    I går skriver PigeKvinde120 så en hel horribel historie, om at have fået nogle piller af sin mand, som hun tog en overdosis af for at fremkalde en abort. Jeg får ikke indtrykket af, at din mand er læge, og det er derfor fuldstændigt utilstedeligt at give et råd om, at man kan tage en overdosis af en eller anden slags pille, som man altså ikke en gang får at vide, hvad er, og som man har fået af en, der ikke er faguddannet.

    Man bør aldrig – aldrig – indtage medicin, der ikke er udskrevet til en selv. Og ja, måske det er en anden situation i det land, du bor i, men det er i hvert fald ikke et råd, der uden videre kan gives til en, der bor her i landet med de muligheder, der findes her.

    Og så kommer Rejen ind med råd, der desværre også er helt forkerte. Bare jeg kender ind til flere, der trods korrekt brug af p-piller alligevel bliver gravide, og ja, det er korrekt at risikoen ikke er så stor, jeg tror, de siges at være 96 eller 98% sikre, og det vil sige at 2-4% virker de ikke på, og man ved desværre først, om man hører til den lille gruppe, når det er for sent. Og om de 2-4% egentlig ikke er for lavt sat, kan jeg have mine tvivl om, da jeg jo netop hører om ret mange, de hormoner øjensynligt ikke virker efter hensigten på.

    Hele ideen med p-piller (p-midler generelt) er at de forhindrer ægløsning, og dermed har man ingen cyklus, så derfor kan kroppen heller ikke følge en cyklus. Man har således heller ikke menstruation, men en kunstigt fremkaldt blødning, som kommer i den periode, hvor man holde pause med disse hormoner.

    Dog – vil der stadig ophobe sig affaldsstoffer, hvorfor man ikke bør lade være med at holde pausen med sine p-piller, da man så ofte vil opleve gennembrudsblødning, og det er det, der givet er sket her med Victoriam, og denne gennembrudsblødning kan da sagtens være både klumpet, langvarig og kortvarig.

    Hvis man absolut vil indtage disse hormoner, bør man i det mindste være så god ved sig selv, at man dels tager dem korrekt, dels holder den månedlige pause.
  • Indstillinger
    Hvordan p-piller virker afhænger af, hvad det er for en type piller, man tager. Det er rigtigt, at nogle af især de gamle forhindre ægløsning, og derfor kan man stort set ikke blive gravid. Flere af de nyere p-piller forstyrrer ikke selve ens cyklus, men forhindre derimod, at et evt. befrugtet æg sætter sig fast.
    Uanset hvilke type af p-piller man tager, så er risikoen for graviditet 1-2%, og langt det meste af denne usikkerhed kan forklares med indtagelse af anden medicin, der nedsætter p-pillernes virkning - men det burde man vide, da det står på indlægssedlen sammen med den anden medicin.
    Var det en abort, du oplevede, ville du ikke have set noget som helst på det tidlige tidspunkt, det må have været. Så ville du max have oplevet en kraftig menses. Det, du har set her, er en afstødt slimsæk, hvorfor jeg vil gætte på, at du tager den moderne slags p-piller. At kunne se sin slimsæk på den måde er ganske normalt, og nogle kvinder oplever det faktisk ved næsten hver menses.
    Men jeg er enig med 1-2-3: det kan være særdeles farligt at indtage ukendt medicin, og man skal ikke eksperimentere med et lille foster. For tænk nu, hvis du faktisk var gravid, og du om ca. 9 mdr. føder et barn med svære misdannelser eller som er hjerneskadet p.g.a. den medicin, du har taget?
    Hvis du ikke stoler 100% på dine p-piller, er det en god idé, hvis din kæreste også bruge et kondom. Det beskytter også mod kønssygdomme, så det er slet ikke nogen dårlig idé.
  • Indstillinger
    Nå. En af os må nødvendigvis være fejlunderrettet.

    Jeg tilstår gerne, at min viden primært handler om, hvad jeg kan få af underretning ved at søge informationerne rundt omkring i mit netværk og på nettet, f.eks. ved at google : "Hvad gør p-piller", hvad jeg netop igen har gjort.

    Og der står - endda gentagne gange - at p-piller er hormoner, der går ind og i direkte forhindrer ægløsning, og dermed graviditet.

    Jeg KAN simpelt hen ikke forstå, at det i den grad skal være en hemmelighed, hvad disse p-piller er for noget - og at man uden videre øjensynligt bliver totalt fejlinformeret, når man søger information.

    Og det er da, hvad du, Rejen, nu fortæller. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget om, at de nyere typer, virker helt anderledes. Lige præcis det, du fortæller, kan jeg intet finde om.

    Er du sød at oplyse mig om, hvor jeg kan få en korrekt information? For jeg vil gerne lære mere - og da især, hvis det viser sig, at jeg er helt forkert underrettet.

    Og - kan vi sammen her på netdoktor - gøre en indsats for at disse - åbenbart - helt forkerte informationer, man får ved at søge, bliver fjernet eller rettet?

    Hvis det er korrekt, at det meste af det, man kan finde er forkerte oplysninger - som vel at mærke er skrevet af læger og/eller gynækologer - så er der måske ikke så meget at sige til det, hvis brugerne ikke har nogen anelse om, hvad den medicin er for noget og hvad den gør ved kroppen.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Du kan læse om p-piller og deres måde at virke på bl.a. her på Netdoktor, på http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Pr ... iller.aspx, på indlægssedlerne i pakkerne m.v.
    Det meste af min viden har jeg fra gynekologisk afd. på Skejby Universitetshospital. Derfor ved jeg også, at ingen af os behøver at tage fejl, idet der både findes piller, der forhindre ægløsning og piller, der forhindre, at ægget sætter sig fast. Og for at det ikke skal være løgn, så findes der også en 3, slags, der skaber så sejt slim og sekret, at sædcellern ikke kan trænge ind i ægget.
  • Indstillinger
    Hje Rejen,

    Tak for din gode henvisning.

    Især er jeg glad for at få at vide, at står det ikke andre steder, så står det på indlægssedlen, som jeg beklageligvis har indtrykket af, at mange ikke gider læse.

    Så mit bud til pigerne/kvinderne om at læse indlægssedlen er stadig ikke forkert.

    :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.