Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i metatarsals ved lilletåen

Redigeret 4 september, 2012, 08:26 i Fod- og knæskader
Godformiddag

Jeg var så uheldig at falde på skateboard den 24. august, hvor jeg vred om på min højre fod. Efter faldet havde jeg store smerter i metatarsals ved lilletåen, så jeg valgte at tage på skadestuen. Jeg fik taget røntgen, og de mente, at jeg havde brud på metatarsals. Jeg har derfor gået med en støtte støvle fra den 25. august til og med i søndags den 2. september, hvor jeg blev ringet op af skadestuen, og fik af vide, at mit røntgen havde været til undersøgelse, hvor der ingen brud var blevet fundet. Hvordan det kunne ske, at en erfaren læge troede, der var knoglebrud skyldes, at netop den metatarsals, der sidder ved lilletåen, er ved nogle mennesker markeret eller delt (hvad ved jeg) i to.

Gode nyheder... Jeg har så fået eskimo støvlen af, men jeg har stadig utrolig ondt i foden. Smerterne kommer som stød, når jeg eventuelt hopper, eller træder hårdt af. Jeg kan også mærke smerter, bare når jeg står på den.

Jeg har uploadet et røntgenbillede af en tilfældig fod (ikke min fod), hvor jeg har forsøgt at markere dér, hvor smerterne opstår: http://gratisupload.dk/vis_billede/684419/

Jeg håber, at du måske har en idé om, hvad der kunne være galt.

Mange tak på forhånd
Alexander

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Alexander

    Jeg har ikke kigget på dit røngtenbillede, det er jo blevet kigget igennem af en speciallæge i røngten.

    Grunden til at du har ondt i det, kan være at der er en lille revne i knoglen. Den er altså ikke brækket. Du skal købe dig et par stive træsko som ikke klemmer fortil, og gå med dem i 4-8 uger, det er under alle omstændigheder behandlingen.

    Er du i tvivl, så gå til læge igen eller få en henvisning til en fysioterapeut.
  • Indstillinger
    Det er ikke et røntgenbillede af min fod, men blot en tilfældig billede fra Google.
    Det jeg ikke forstår er, at jeg umiddelbart ikke kan finde et billede, der er magen til min egen fods konstruktion ved netop den metatarsals.

    Den metatarsals, som lægerne troede til at starte på, der var brækket hos mig, er en knogle, der er forskellig fra menneske til menneske. Hos nogle mennesker en den delt eller markeret (hvad ved jeg) op i to knogler. Det var ihvertfald det, jeg fik af vide af lægerne på skadestuen, men jeg kan som sagt ikke finde et eneste røntgenbillede af en fod, som minder om min, hvilken undrer mig.
  • Indstillinger
    Det undrer så ikke mig. Langt de fleste videnskabelige billeder er nemlig rettighedsbeskyttede og man kan kun se dem i videnskabelige tidsskrifter som man skal have betalt for at få adgang til.

    Du kan få adgang til artiklerne hvis du søger på en computer i et universitets-bibliotek, vel og mærke hvis dette universitet har et medicinsk fakultet.

    Ellers må du betale pr. artikel.

    Men jeg forstår ikke helt hvorfor det er så vigtigt for dig at finde en fod magen til din. Jeg ville da istedet konsultere en speciallæge i røngten (radiologi), ortopædkirurgi eller gigtsygdomme (reumatologi). Der er en grund til at det tager 12-13 år at blive speciallæge!
Log in eller Registrér for at kommentere.