Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Asocial og uden for fælleskab

Redigeret 25 september, 2012, 10:39 i Ensomhed
Hej

Jeg er en dreng på 19 år, som har utrolig svært ved at være en del af den sociale sammenhæng. Jeg er lige nu studerende på gymnasiet, og det er mit andet år. Som mange ved så er gymnasiet tidspunktet, hvor alle stråler af socialitet, og man fornemt og uden problemer snakker med forskellige folk, ligemeget hvor tæt et bekendtskab, man har med vedkommende.

Jeg er selv meget indelukket, og har utrolig svært ved at snakke med folk om alt muligt - og i det hele taget have det sjovt og LAVE sjov, fordi jeg er bange... jeg er bange for at gøre noget dumt eller noget, som man bare ikke gør. Da jeg var yngre, kom det nærmest af sig selv, hvordan jeg skulle håndtere sådan nogle situationer - det forekom mig naturligt. Jeg kunne snakke... med både piger og drenge. Jeg havde det sjovt. Jeg følte mig en del af fælleskabet. Jeg var frisk og åben, gjorde mine daglige pligter. Ja, jeg følte mig som et normalt menneske, som bare nød livet.

Mine rigtig gode venner DENGANG har dog udviklet deres sociale kompetencer med alderen, mens jeg nærmest har fået et kraftigt tilbageslag. Det har resulteret I, at jeg ikke er eller KAN være sammen med dem, fordi jeg ikke længere kan måle mig med dem - eller rettere sagt ikke kan tilpasse mig det sociale fælleskab. End ikke i min nuværende gymnasieklasse, hvor alle er rigtig flinke, men jeg kan bare ikke få tingene til at hænge sammen - jeg kan ikke tage mig sammen... jeg har eller kan ikke snakke om noget med dem. Jeg har kun 2 venner, som jeg går sammen med fra klassen - de eneste to jeg virkelig kan snakke åben med, men det er også dét. De har dog ikke samme problemer, men de er rigtig flinke, at de overhovedet har taget mig ind i varmen, de kunne sagtens have været ligeglad, uden jeg ville gøre en skid!