Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dårlig hukommelse som teenager?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Pige på 16 år her

    Kan virkelig relatere til dette indlæg. Dette problem har irriteret mig i noget tid nu (nok omkring 3 år), men er særligt slemt for tiden. Det er virkelig frustrerende, især da jeg ikk helt kan få opklaret hvad det er der skylder hukommelsesbesværet.

    Det er ikke kun de "ligegyldige" dage jeg kan glemme dele af, men også stunder som jeg virkelig gerne vil huske, kan jeg have svært ved at sætte billeder på bare 10 minutter efter. Værre bliver det så med tiden selvfølgelig.

    Tror ikke det kan skyldes stress eller distraktion, men er faktisk ikke helt sikker og bevidst om det.

    Nogle ideer til hvad man kan gøre?
  • Indstillinger
    Der er en østerlands urt som hedder Gotu Kola som kan bedre hukommelsen. Det varer nogle uger inden effektet mærkes.

    Bladene på Gotu Kola planten ligner de to hjernehalvdele og det er da også værd at bemærke at dens foryngende virkninger indvirker på hjernevævet idet den fremmer hjernens virksomhed og bedrer hukommelsen ved at befordre energistrømmene mellem de to hjernehalvdele. Urten stimulerer hjernemassen, hvorved både forståelse og opfattelsesevnen udvides.

    Forskning

    En undersøgelse af Gotu Kola viste at den forbedrer hukommelsen og bidrager til at afhjælpe stress. Indlæringshukommelsen hos forsøgspersonen, som blev behandlet med udtræk af Gotu Kola i vand, øgedes med mellem 3 og 60 %, sammenlignet med kontrolpersonerne. Denne undersøgelse viste ingen toksicitet ved doser på over 1 kg pr. voksen (ved en kropsvægt på 70 kg)

    Kontraindikationer

    I større mængder har Gotu Kola en mild narkotisk virkning og kan give hovedpine og svimmelhed. Undgå at tage den under graviditet.

    Søg evt. i Google på "Gotu Kola verdens vigtigste urt" for flere oplysninger og om hvor man kan købe den m.m.
  • Indstillinger
    Redigeret 24 september, 2020, 03:58

    Nå, hukommelsen skal trænes og udvikles. Mange forskere rådgiver at bruge forskellige spil til at træne logisk tænkning og hukommelse.

  • Indstillinger
    AntilopenAntilopen
    Redigeret 27 juli, 2020, 13:23

    Jeg oplevede selv dårlig hukommelse i en periode med mange ting i kalenderen. Da jeg tømte kalenderen og droppede mobil, sociale medier, og andre distraktioner i nogle uger, så følte jeg mig mere til stede og følte bedre jeg kunne huske hvad jeg eksempelvis havde fået til aftensmad 2 dage før. Siden har jeg brugt en del til på at sikre at min hjerne også får slappet af i en ellers travl hverdag - det føler jeg hjælper. Til jer som oplever problemer med hukommelsen, så kan jeg varmt anbefale at læse lidt om "digital demens" - der findes flere bøger om emnet, men også en masse gode videoer på YouTube.

Log in eller Registrér for at kommentere.