Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstuvet ankel

Redigeret 25 august, 2012, 08:49 i Fod- og knæskader
Hejsa i søndag vred jeg om på min ankel og tog derfor på skadestuen, da den hævede meget voldsomt op. Her tog man et røngent og i første omgang fik jeg besked på at der var et klinisk brud, da lægen kom fik jeg så beskeden at den bare var forstuvet og at jeg skulle gå på den. De første 2 dage gik jeg derfor rundt på den , men på tredje dagen kunne jeg pludselig ikke støtte på den. Jeg tog til lægen igen og fik taget et nyt billede. Her fik jeg igen beskeden at den var forstuvet. Nu er der næsten gået en uge og den klikker når jeg går, brænder voldsomt og er hævet og mange flotte farver. Nogle dage kan jeg støtte på den og dagen efter kan jeg så pludselig ikke, jeg kan have smerter oppe i knæet. Jeg prøver at slappe af, men er alene med 4 børn. Er det muligt at overse et brud og hvornår burde jeg mærke bedring istedet for forværring?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man kan godt overse et brud. Nu har de taget et billede 2 gange, så det er nok rimeligt usandsynligt (men dog ikke umuligt) at de skulle have overset det begge gange. Anden gang vil et evt brud være nemmere at se, fordi der er mindre hævelse og man kan se begyndende heling lyse op.

    Har du sørget for at have foden oppe så meget som overhovedet muligt? Lagt is på? Givet den nok ro? Med 4 børn er der sikkert rigeligt at se til.

    At den er blevet til en hel regnbue at se til, skal du ikke bekymre dig om, det skyldes bare at du har haft en blødning i underhuden, det er helt uskadeligt.

    Men jeg synes at du for en sikkerheds skyld skal henvende dig til skadestuen igen og sige at knæet også hæver med op, det kan skyldes at du har et lille brud på lægbenet (fibula) tæt ved knæet, det ses ind imellem.

    God bedring -og sæt ungerne og mand i så meget husarbejde som muligt så du kan få ro i foden.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar :) desværre er jeg alene med mine børn. I dag er smerterne taget til og grænsen for hvad der er til at holde ud er nået. Det klikker højt når jeg prøver at gå på den. Når jeg sidder med benet højt brænder det i ankelen. Den er hævet voldsomt op igen. Min ankel fungerer samtidig som en magnet for mine børn som konstant støder ind i den eller taber legetøj på den :/ Hvis det ikke var fordi jeg er generet så ville jeg tage på skadestuen igen, men jeg tør ikke..
  • Indstillinger
    Jeg undrer mig over klik lyden, derfor er jeg i tvivl. Men da jeg forstuvede min ankel hævede foden voldsomt op og det gjorde temmelig ondt. Jeg fik besked på at holde den i ro, men det gjorde jeg ikke. Jeg humpede rundt i "sutsko".
    Foden var meget misfarvet. Jeg tror der gik tre uger, før det virkelig hjalp. Jeg husker det knapt, men der gik lang tid. Min ankel er aldrig kommet selv helt, jeg har en lille hård hævelse oven på foden. Og min ankel kan jeg sommetider have lidt ondt i. Det var en kraftig forstuvning og det er ikke noget, der sådan lige går over.
    Men jeg havde ingen kliklyd.
  • Indstillinger
    Jeg forstår godt at du ikke er meget for at skulle på skadestuen igen. Men du bliver nød til det. Du har brug for at din fod bliver god igen. Og som Persille så rigtigt gør opmærksom på, så risikerer du at få varige problemer med den. Så tag nu på skadestuen. Du har ikke noget at skamme dig over, uanset om der skulle komme en uheldig bemærkning fra en læge eller sygeplejerske der ikke er helt inde i sagen. Spørg om du ikke kan blive set af bagvagten (brug dette udtryk), han/hun er speciallæge, hvad den læge du møder i skadestuen ellers, ikke behøver at være.

    Når du har 4 børn, må nogle af dem jo være lidt ældre end andre. Du må lave en alliance med de største, så de hjælper og også sørger for at de yngste ikke støder ind i foden hele tiden. Børn vil gerne have opgaver som får dem til at føle sig vigtige og som de kan magte. Selv en 2-3 årig kan jo komme med avisen eller andet. Prøv om du ikke kan gøre det til noget I gør sammen som familie, det vil også gavne udviklingen af dine børn at de lærer at tage hensyn og hjælpe når det virkelig gælder.

    Jeg kender ingen børn der ikke gerne vil hjælpe og passe på, hvis det bare bliver gjort til noget de er en del af, og ikke en sur pligt som fx at støvsuge om onsdagen fordi det skal du.

    Dit ben skal IKKE klikke. Det kan skyldes at du har væske i leddet. Derfor er det super-vigtigt at den får ro til hævelsen er væk. Få den op, helst over hjertehøjde. Og læg is på. Et godt råd er at købe den faste type brun sæbe = krystalsæbe. Det koster ca 10 kr. Det kommer du i en frysepose og former den omkring din fod. Læg den derefter i fryseren. Så har du en billig og god frysepose, men læg lige et viskestykke omkring.

    Mht indkøb må du i denne korte periode krybe til korset og bede familie og venner om hjælp. Din fod skal have ro, ellers risikerer du at den får problemer og kroniske smerter resten af dit liv. Når hævelsen engang har lagt sig, så opsøg en fysioterapeut mht optræning af fodleddet igen. Det er vigtigt at det bliver gjort, og at det bliver gjort rigtigt.

    God bedring, og pas nu på dig selv! Der er ikke andre der gør det for dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.