Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spise normalt - portionsstørrelser og kostplan

Redigeret 7 september, 2012, 13:48 i Anoreksi
Hej alle.

Jeg har virkelig brug for noget hjælp. Jeg er på vej ud af min anoreksi - endelig efter næsten 12 år, men for fanden hvor er det svært. Især det at spise normalt volder mig store problemer. Jeg kan simpelthen ikk finde ud af det.... Jeg er langt om længe begyndt på de såkaldte forbudte madvarer men mængderne er så svære for mig at styre... Jeg får stort set altid taget for lidt for jeg hader at det fylder på tallerkenen og jeg fatter ikk en meter af hvad en normal portion indebærer... Det skal lige siges jeg er opvokset med en spiseforstyrret mor ligeså, så jeg har ikke rigtig nogen rollemodel at spejle maden i og min kæreste tænder helt af hvis jeg vejer maden. (jeg gør det dog lidt i smug) men jeg ønsker ikke han skal blive sur. han er grunden til jeg kæmper og jeg nåede lavpunktet da han sagde han var ved at forlade mig - siden da har jeg kæmpet og jeg prøver også at tage på. Jeg vejede 40 kg da han gav mig meddelelsen og siden er jeg kommet op på 42,5. Er 166 cm høj. Jeg må indrømme jeg ikke er helt okay med det - for at sige det mildt så synes jeg at jeg er en fed ko... Men samtidig tør jeg ikke rigtig vende retur igen for jeg kan og vil ikke miste min kæreste
Problemet er bare lidt at det er den forkerte måde jeg har taget de 2,5 kg på. Har spist i panik og ikke i rigtige måltider. Og helt ærligt synes jeg faktisk det er en lidt voldsomt vægtstigning for jeg tæller kalorier og det stemmer ikke helt... Jeg får ca 1000 kal om dagen nu-nogle gange kun 800 kal. Men jeg føler at min vægt bare braser derud af så snart jeg blot får 100 kal mere om dagen... Jeg forstår det simpelthen ikk - når jeg hører om andre som skal tage på skal de spise ca 2000 kalorier for at tage på. Hvad er der galt med mig siden det bare eksploderer?
Jeg kan heller ikk finde ud af Hvad er normalt når vi snakker alm måltider? Især aftensmaden er et problem for mig... jeg ender altid med at tage en kvart kartoffel eller 10 pastaskruer og det giver store problemer da min kæreste ikke synes det er godt nok at nøjes med det længere....
Hvordan bør jeg spise?
Hvor mange kalorier?
Hvad er normalt? Portioner mv?
Hvor meget skal jeg forvente at tage på hvis jeg spiser f.eks 1100 kcal om dagen?
Hvordan har i andre håndteret at tage på og spise normalt?

Vil virkelig sætte pris på svar. Jeg er fast besluttet på at jeg skal overvinde det her. Jeg vil simpelthen ikk miste min kæreste... Jeg er 27 år og jeg vil sku have min egen familie... Nogen som pt ikke kan lade sig gøre pga jeg ikke har menstruation... Nogen der har erfaring med hvornår det kommer tilbage i øvrigt?

Kærligst den fortvivlede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig. Super sejt af dig at kæmpe imod sygdommen, klap dig selv på skulderen for det sku flot:) tænker lidt om ikk du har en behandler? Evn er tilknyttet en diætist? For så vil jeg foreslå dig at få kontakt til en, så i sammen kan lave en madplan. Jeg tænker at grunden til din vægt øger på så lav kalorie er at virkelig er udsultet, og gemmer på alt hvad den ka, idet den frygter hungersnød, og dit stoftskifte er sikkert også hel i bund. den ska lige igang igen, og hvis du ikk snart øger dine kalorie indtag, så begynder du at tabe dig igen. Men et skridt af gangen, du ska jo også lige ka følge med. Jeg har selv været indlagt, og jeg sku faktisk helt op på 3400 kalorie inden min vægt ville øge, men det er ikk tit det sker, fik jeg afvide. Et normal kalorie indtag i løbet af en dag er ca 2000/2400 alt efter hvor fysisk aktiv man er i løbet af dagen. Håber du ka bruge mit svar. Ønsker dig alt mulig held og lykke fremover vh sommerfuglen85
  • Indstillinger
    Hej
    Kontakt Landsforeningen for Spiseforstyrrelse de må om nogen kunne hjælpe dig videre. God kamp. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.