Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ang. min læges tavshedspligt.

Redigeret 21 august, 2012, 00:52 i Incest og seksuelt misbrug
Hej allesammen!

Jeg har et spørgsmål ang. min læges tavshedspligt.

Da jeg var mindre blev jeg seksuelt misbrugt, og jeg har siden hen også været udsat for et voldtægtsforsøg.

Jeg har skrevet et brev, som jeg har tænkt mig at få min læge til at læse, men her kommer mit spørgsmål så. Da jeg er under 16 år, vil min læge så fortælle det til mine forældre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Birkeskov

    Det gør mig ondt at høre, at du har det så skidt. Endnu en gang får vi så bekræftet, at der meget ofte er en sammenhæng mellem et overgreb på et barn og psykose eller andre svære problemer senere hen i livet.

    Imidlertid er det lægens tavshedspligt, du spørger om.

    Lægen har ikke tavshedspligt, når det gælder børn under 18 år. Lægen har derimod pligt til at oplyse forældrene om vigtige ting angående barnet. Det er jo også indlysende, at det må være sådan. Forældrene har forældremyndighed, og de er derfor nødt til at vide, hvad der er vigtigt at vide om banet, for at de kan tage ansvar for barnet.

    MEN, der er undtagelser fra denne oplysningspligt. Det kan du se i nedenstående henvisning:


    https://www.sundhed.dk/borger/patientre ... hedspligt/

    Som der står:

    ”Dog kan tavshedspligt over for forældrene være nødvendig, hvis der er afgørende hensyn til barnet og dets forhold til forældrene. For eksempel hvis der er tale om behandling af barnet eller den unge i relation til seksuallivet, eller hvis oplysningerne kan give anledning til alvorlige konflikter.”

    Ud fra det, du har oplyst, kan jeg ikke bedømme, om din situation hører ind under disse undtagelser fra lægens oplysningspligt. Det vil jo være et fortolkningsspørgsmål.

    Jeg håber, at du finder ud af det. Jeg sender dig mine ønsker om en snarlig bedring fra alle dine problemer.

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.