Hjem Astma og allergi Allergi

Rhinitis... Næse og luftrør

Redigeret 16 maj, 2015, 10:41 i Allergi
Har endelig efter ..hmm 1000 år føles det som, fået diagnosen non allergic rhinitis, vasomotorica... Kroniske næseproblemer med tilbageløb af sekret i luftrør, stoppet næse og et hav af andre gener fra hals og luftveje.
Har ikke røget i 20 år og har super fine lunger, negative allergi og blodprøver, perfekt lungeprovokationstest...mm mm men blev mange år anset for at have let til moderat astma pga af mine kroniske gener, og fordi de af og til gav "anfald". Ikke "typiske " astma anfald, men forværring i gener i form af hosten, rømmen , slim og klum i halsen. Alt er prøvet. Har fået al slags medicin. Ingen astma og ingen allergi... men rhinitis.
Sidste uge sagde min halslæge så at der måske nok var noget uopdaget allergi ( er testet negativ for mere end standart allergenerne ) pga hævelse af slimhinden i næsen ( kikkert) men at man nok bare ikke havde / kunnet finde det.. ????
Tror selv at støv og udsættelse for røg ( sjældent) er største faktorer, dernæst hormonelt og skift af vejr / fugt / meget koldt osv.... Det er tit formiddag problemet er størt.. Efter morgenkaffen og de næste timer....
Nu er spørgsmålet : Er der andre som vil dele erfaringer / gode behandlinger / gode allergologer mm ???
Har i det lige sådan ? Hvordan klarer i livet ? Det hæmmer mig meget i mange ting ( angst oveni ) Har da et dejligt liv, men det er meget præget af denne tilstand og ødelægger min livskvallitet... og familiens med i et eller andet omfang.
Og nu til master spørgsmålet.....

ER DET NOGET SOM ER FARLIGT ?? ( Oplevelsen af for meget slim i luftrør og hals er så ubehagelig ) eller er det "blot " utroligt ubehageligt"

Håber at høre jeres respons...

Kommentarer

  • Hej Line.

    Kan jo se det er længe siden, at du har skrevet dette indlæg. Håber derfor på at du er nået så langt til at vide, hvad der hjælper dig. Eller endnu bedre at du skriver, at du er symptomerne helt foruden idag?

    Jeg har haft symptomer siden april 2014 i form af :
    Hoste
    Stoppet næse
    Storforkølet
    Klump i halsen
    Trykken for brystet.

    Mine anfald kan variere mellem 3 ugers interval og ned til dagligt. 80 % af tilfældende er om aftenen/natten. Så får til tider ikke meget søvn og må være deltidssygemeldt.

    Et anfald kan vare fra 2-4 timer. Efterfølgende døgn der er jeg så udmattet. Derefter er det som intet er hændt... Til næste anfald.
    Dog har jeg ALTID løbenæse og tilbageløb af sekret fra næsen. Haft så længe jeg kan huske af mit liv.

    Hvis jeg synker mit spyt under anfald, kaster jeg op. Som om der ikke er plads til at få noget ned. Kan kneben få en bøvs frem - igen følelsen af manglende passage.

    Jeg har som oftest god nytte af bricanyl når jeg hoster. Det reducerer tiden jeg hoster ( kan ellers vare i op til 4 timer ) Til tider er jeg heldig at næsespray ( zymelin el.lign) hjælper på næsetætheden. Har stærke smertestillende til brystsmerterne, når de er værst. Ellers er det kun at vente på at anfaldet går over.

    Kan kun give dig ret i at det er MEGET ubehageligt og hæmmer livskvaliteten. Jeg er mest utryg ved mine brystsmerter og klump i halsen. Føles som at blive kvalt.

    Adskillige test på Astma og allergi er negative. Ingen mavesyre eller spiserørsbrok.
    En læge mener jeg har VASOMOTORISK RHINITIS - dog lidt atypisk med brystsmerterne, men ikke utænkeligt.

    Han sagde det nok gik over af sig selv, typisk i løbet af 5 år. Indtil da kunne jeg prøve at symptombehandle med Nasonex og Spirocord. Er jeg så igang med nu.
    Nogen mærker så aldrig mere til det i livet og andre får tilbagefald. Og som du selv beskriver kan man prøve at lægge mærke til hvornår det forværres?? Der er jeg ikke kommet til endnu - synes INGEN sammenhæng. SUK!

    Venter sidste undersøgelse på lungeafdelingen. Finder de heller ikke svar på mine symptomer, så tænker jeg vel det må være vasomotorisk rhinitis??

    Håber du eller anden læser dette og vil dele erfaringer.

    Jeanet
  • Hej line

    jeg fandt lige din tråd. Er der noget nyt da det jo er længe siden? Det lyder meget som mit

  • Hej - jeg er desværre også een af de ramte:)-følger med og håber på gode råd -
    Hanne

Log in eller Registrér for at kommentere.