Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svimmel og ser sort.....

Redigeret 6 august, 2012, 05:44 i Store børn
Jeg er en pige på. 14 år, men jeg haft det i godt et år nu.
Hver gang jeg, rejser mig op bliver jeg svimmel, og ser sort i et halv sekund. Der var engang jeg blev så svimmel at jeg væltede, jeg har også prøvet da jeg rejste mig op, gik jeg ud i køkkenet, og besvimede jege ned i brødresteren, og kunne ikke rejse mig op i godt 5 sekunder. Jeg bliver nød til at lige stå stille når jeg rejse mig op, ellers kan min hjerne ikke følge med, hvad pokker kan det være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lillemivmusen

    Altså, du er 14 år, og du skriver her på netdoktor natten mellem søndag og mandag klokken 01.27, altså på et tidspunkt, hvor du burde ligge i din seng og sove sødeligt!

    Nå, ja, du har vel sommerferie, og der er vel mange skolebørn, der vender op og ned på dag og nat i ferieperioder. Men alligevel…

    Den tilstand, du beskriver, har et navn. Det kaldes ortostatisk hypotension, hvilket betyder stillingsbetinget lavt blodtryk, altså at dit blodtryk kan blive for lavt, når du ændrer stilling.

    Du kan læse om problemet her:

    http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-b ... 27354.html

    Selve problemet er ufarligt, når bare du ikke falder og slår dig eller brænder dig på brødristeren, hvis du falder over i den!

    Jeg har det hver dag, og det er irriterende, når man – som jeg – laver meget havearbejde, hvor man hele tiden bukker sig og rejser sig op! Men jeg er i en alder, hvor den slags hører med til livets genvordigheder.

    Du er 14 år. Jeg tror, at du må til læge. Du skriver, at du har haft problemet i et år nu. Hvad siger dine forældre? Har de ikke talt om, at du skal til læge?

    Du kan selv læse i ovenstående henvisning om problemet. Og når du skriver, at hjernen ikke kan følge med, så er det jo, fordi det lave blodtryk gør, at der ikke er tryk nok til at pumpe tilstrækkeligt med blod op til hjernen, så den kan få tilstrækkeligt med ilt.

    Jeg er sikker på, at lægen kan hjælpe dig. Det kan ikke være meningen, at en pige på 14 år skal døje med den slags.

    Under alle omstændigheder vil det gavne dig at leve regelmæssigt og sundt, herunder passe din sengetid, spise sundt og drikke tilstrækkeligt med væske.

    Men du må også til læge!

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Altså det har været værst, det er begyndt at gå væk nu, mine forældre ved det godt, og alle teenagere går i seng ved 2 tiden
Log in eller Registrér for at kommentere.