Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pludselig mindre menstruationer

Redigeret 5 august, 2012, 08:42 i PMS og menstruation
Hej allesammen.

Jeg er en kvinde på 40 år, normalt varer en mens hos mig 7-8 dage, men de sidste par gange har det varet 3 dage. Kan det være overgangsalderen ? Jeg har ikke hedeturer ell , og jeg kan læse mig til at man ellers normalt ved overgangsalderen bløder mere/kraftigere.

Hvad tror I der kan være grunden til den pludselige mindre mens? - skal lige siges, at jeg ikke har været stresset eller gjort noget udover det sædvanlige fornylig.


Mvh majbrit :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit gæt er da, at du er i begyndende overgangsalder - og den periode er forskellig fra kvinde til kvinde. Det er måske lige tidligt nok, og du vil måske også opleve, at det hele "går i sig selv igen", men du har nu nået en alder, hvor du ikke er helt "stabil" mht til ægløsning osv.

    Husk nu, at ca. 1/3 af kvinder altså overhovedet ikke oplever problemer i forbindelse med overgangsalder, 1/3 oplever moderate problemer og det er altså kun 1/3 der har problemer og store ubehag ved den periode, men af en eller anden grund så er det pisket ind i hovedet på os, at vi alle sammen skal have det noget så frygteligt.

    Jeg er nu 56 og begyndte også med lidt "småtteri", da jeg var omkring 40 år, men så kom der en periode på flere år, hvor det hele kørte rimeligt, dog altså også ind i mellem lidt uregelmæssigt med forskellig styrke - og det er først nu, jeg oplever, at menstruationen direkte udebliver i en længere periode. Jeg har haft perioder, hvor der stort set ikke er kommet noget videre, for så lige pludselig at opleve at det hele sejlede, og det er der - så vidt jeg har forstået - altså ikke noget som helst mærkeligt i.

    De sidste 4-5 år har jeg været nødt til at have en lille taske med det mest nødvendige på mig konstant, for jeg har svinget med en cyklus på alt mellem 10 dage og 10 uger. Gudskelov er jeg for længst blevet steriliseret, så graviditet er heldigvis ikke noget, jeg har skullet bekymre mig om.

    Jeg har hverken hedeture, humørsvingninger eller noget som helst - og det er altså også helt almindeligt.

    Jeg vil da foreslå dig, at du - næste gang, du skal til læge - også beder om at få taget en blodprøve, der kan vise, om du er i begyndende overgangsalder.
  • Indstillinger
    tak for dit hurtige svar, jeg vil snakke med lægen næste gang jeg ser hende og få taget en blodprøve, så får jeg vished om det kan være overgangsalderen.
Log in eller Registrér for at kommentere.