Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udebleven menstruation

Redigeret 4 august, 2012, 08:44 i PMS og menstruation
Hej!

Jeg er er lettere fortvivlet. Jeg har ikke haft min menstruation siden starten af juni, og undrer mig derfor meget over grunden til dette. Jeg har endnu ikke søgt læge.

Jeg har ikke haft sex inden for det seneste år, og har ikke haft ekstremt vægttab eller vægtforøgelse. Jeg er 21 år, 170 og vejer 85 kilo, hvilket jeg har gjort i mange år. Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt og burde jeg søge læge/gynækolog?

Mvh
A

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver ikke noget om, hvor regelmæssig din menstruation plejer at være, men det er da lidt underligt, at den er udeblevet så længe, og graviditet kan jo udelukkes, så jeg synes da, du skal få en tid ved din læge og bede om at få det undersøgt.

    Det er meget muligt, der overhovedet ikke er noget i vejen, men selvfølgelig bør du få sådan noget set efter. Det er ikke helt ualmindeligt at en menstruation godt kan udeblive et par måneder - måske du har været lidt presset på den ene eller anden måde de sidste måneder, og det kan sagtens påvirke cyklus.

    Desværre vil mange mange læger bare skrive en recept på p-piller, for så "løser det sig nok", og det vil jeg bede dig om at afvise - i hvert fald i første omgang. Du bør insistere på at få undersøgt hvorfor, din menstruation udebliver, og ikke bare blive spist af med en symptombehandling, så måske du skal bede om en henvisning til en gynækolog.

    Jeg skriver sådan, for det er da væsentligt at få undersøgt årsagen, for den dag du måske gerne vil have barn, så er det da rart at være sikker på, at man ikke fejler noget, der så først der skal til at blive udredt.
Log in eller Registrér for at kommentere.