Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Proteinpulver til vægttab.

Redigeret 3 december, 2012, 10:41 i Åben debat om overvægt
Hej!

Jeg forsøger at tabe mig, da jeg er rimelig overvægtig. Jeg dyrker masse af motion, mindst en time om dagen i form af spinning, dans, zumba, og stram-op-træning, men jeg har stadig lidt laster, som jeg skal af med fx slik, sodavand osv. Jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke får protein nok i min kost, da jeg lige nu bor hjemme og spiser, hvad der bliver serveret, og derfor kun får lidt bevidst protein gennem lidt æg, en smule fisk og mælk. Jeg overvejer derfor at drikke proteinpulver, men jeg ved ikke, hvad der er mest optimalt til vægttab; valle eller kasein?

Fitnessnord siger, de selv og fleste eksperter anbefaler kasein, fordi det kan tages om aftenen og er langtidsoptagende, mens fx Bodyman nærmeste grinte af mig, da jeg nævnte det. Det havde kun hørt om valleprotein i forbindelse med vægttab, fordi det er optages hurtigt og er bedst før eller efter træning. Jeg vil desuden gerne høre, om der er forskel på mænd og kvinder, når det gælder proteinpulver og vægttab, for jeg har kun hørt om valleperotein i forbindelse med mænd, der ønsker stor/større muskelmasse og måske et vægttab.

Mvh. Matilda Rose.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mængden af indtaget protein, og vægttab har intet med hinanden at gøre :-) Du kan tage protein for at få lidt mere udbytte af din træning, i form af muskelopbygning, og gavn af de kalorier som en proteinshake indeholder, som din krop har brug for efter endt træning.

    Hvis du gerne vil tabe dig er sund kost alfa omega. Du kan træne fra nu af til jule aften, det hjælper ikke en pind hvis du guffer slik og kager dagligt :-)

    Læg kosten om, til sund og fiberrig kost - så bliver du ikke så hurtigt sulten, og det kan måske tage lidt af lysten til slik og usunde sager..
    Og så skal det selvfølgelig kombineres med træning. Og det skal være træning hvor du virkelig får pulsen op. Begynd evt. at løbe, det er en effektiv måde at smide nogen kilo på ..
  • Indstillinger
    Det er rigtigt, man ikke taber sig mere, bare fordi man spiser mere protein. Omvendt; når man spiser mere protein, spiser man som regel automatisk færre kulhydrater, og så taber man sig nemmere. Så proteiner er rigtigt godt.

    Jeg har taget Maxim Extreme Protein før træning, og det har virket super. Men protein kan også tages naturligt, ved fx at have en kyllinge- eller rejesalat el. lign. med.
  • Indstillinger
    Protein kan faktisk godt hjælpe til vægttab af flere grunde:

    -Protein mætter mere
    -Protein øger thermogenesen
    -Protein kræver flere kalorier at omsætte end kulhydrat
    -Protein kan hjælpe til at øge muskelmassen, der så i sig selv øger kroppens BMR (basic metabolic rate.

    Hvis du gerne vil tabe dig, skal du dog først finde ud af dit daglige energibehov. Det kan du fx gøre ved at taste dine tal ind i denne beregner: http://www.kosttilskud.dk/energibehov .

    Herefter skal du beslutte dig for hvor hurtigt dit vægttab skal gå. For hver 9 kcal du er i underskud om dagen, så taber du ca 1 gram fedt. Et godt udgangs punkt er at satse på at have et dagligt kalorieunderskud på 500 kcal om dagen. Det vil ca give et vægttab på 400-500 gram i ugen, og er det man karakteriserer som et sundt vægttab.

    Nu er spørgsmålet så hvordan du vil opnå det kalorieunderskud. Det letteste er klart at gøre det med kosten, men du kan også gøre det ½ ½ . Så du fx spiser 250 kcal mindre per dag og samtidig laver 30 minutter motion HVER dag!.
  • Indstillinger
    Jeg er stor fan af ideen med vægttab med et højt protein indtagning.

    Det er vigtigt ikke at overdrive, og proteinpulver er heller ikke den rigtige strategi, da vægttab kun opnåes med kostændring og livsstilsændringer.

    Er der nogle herinde der tror det er sundt at leve resten af livet eller mange år af, proteinpulver? nej ik rigtig.

    måske i en kort periode? en enkelt gang om dagen, bare som lidt ekstra.


    Hvorfor højt protein? den simple årsag, at det giver en mæthedsfølelse, og det er jo rart, når vi har tildens til at spise lidt for meget.

    Højt protein fås også i køb, men ofte kommer kød med fx sovs eller fedt, og så falder ideen lidt væk. Der er selvfølgelig også muligheden for at spise tun hver dag, men igen, holder det?
  • Indstillinger
    Proteinpulver kan bruges som en supplering til vægttab, og er ikke det der gør man taber sig.

    Det kan virke mættende, og som et fint supplement ved hvert måltid. Du bliver hurtigt træt af det, så lad vær' og baserer hele din kost på det:)

    Der er 10 gode tips til at tabe sig her:

    http://slankekur.biz/gode-tips-til-at-tabe-sig/
Log in eller Registrér for at kommentere.