Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Næsten ikke gå og stå, pga.lændesmerter - kender nogen det?

Redigeret 30 maj, 2014, 11:55 i Rygsmerter
Gennem 1½ år har jeg haft invaliderende lændesmerter. Smerterne sidder mellem sidste ryghvirvel og korsbenet (L5/S1) og mærkes, når jeg går, som et pres eller kramper i lænden og ofte ned i det højre ben. Hvis jeg har bevæget mig for meget kommer forsinket reaktion med en skærende smerte som om jeg var skåret med en kniv tværs hen over lænden i samme niveau. Omkring 2 cm fra midten af diskus, er ofte et særligt smertefuldt område. Med to stokke kan jeg ved at bukke mig forover kun gå 50-100 m, kan kun stå op kortvarigt og jeg skal helst sidde i helt bestemte stole, ligesom jeg kun kan ligge på et bræt, madrasser er for bløde.
Problemet opstod pludseligt ved en let drejning af overkroppen, i begyndelsen med ”jag” i lænden når jeg ville stå op. Efter et par uger kunne jeg rejse mig op, men havde de beskrevne problemer, der langsomt er forværret.
Jeg har rygtrænet, været hos kiropraktor – hvad der gjorde det endnu værre - og flere fysioterapeuter men uden resultat. Der er undersøgt med flere mr scanninger og røntgen; men ingen klar diagnose. Diskus i L5/S1 er degenereret, men det antages ikke at være årsagen.
Hvis der er nogen, der kender til et sådan problem, så skriv gerne, lægerne har stort set opgivet mig.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver ikke hvor gammel du er. Er du "kun" blevet røntgenfotograferet?
    Jeg har det ligesom dig, og jeg skal opereres fo 2. gang for spinalstenose.
    Så prøv at få en snak med din læge om at blive scannet.
  • Indstillinger
    Kære Linette

    Tak for dit indlæg.
    Jo, jeg er scannet 3 gange, og stenose har været set efter, men der er ingen tegn på det. Er 53 år, så "stenose-alderen"er indenfor rækkevidde.
    Opstod dit pludseligt og har du også ofte de skærende lændesmerter, der mærkes ved enhver bevægelse?
    Som jeg beskrev, er det lædesmerterne, der er hovedproblemet, stramningerne ud i benet kunne jeg godt leve med. Men sådan er det ikke og det er efter hånden noget frusterende ikke at have en klar diagnose og dermed ingen udsigt til behandling eller operation.
  • Indstillinger
    Jeg har slet ingen oplysning til dig, men jeg er forfærdet over du ikke få nogen hjælp eller bare en forklaring.
    Har du prøvet akupunktur. Jeg må tro på det kan hjælpe i nogen tilfælde. Min bror fik hjælp til sin slidgigt.

    Gik du til kiroprator uden lægehenvisning, det er jeg blevet anbefalet af en bekendt. Det gør jeg ikke, det er ikke alting, der skal behandles af en kiropraktor.

    Eller lægen gættede måske bare på, det kunne hjælpe. ??

    Jeg kender alt for godt følelsen af bare at være opgivet. !!!
    De siger ingenting andet end en sludder for en sladder. Sådan er jeg blevet behandlet i flere år.
    Jeg fik rådet at droppe kopimedicin af en på nettet. Beviset for at det var kopimedicinen og ikke indbildning, må vel være mine bryst smerter forsvandt og der ikke mere er blod på hovedpuden om morgenen.
    Men tak for ingen hjælp til min daværende læge og vagtlæger.

    Min svigermor lå i sengen med smerter i ryggen i nogle måneder uden nogen oplysning om hvad grunden til smerterne kunne være. Hun kunne ikke gå nogen steder på grund af smerter. Dårligt nok komme på toilettet.

    Til sidst blev hun indlagt. I dag går det meget bedre og hun fik en forklaring. Det er virkelig rart, når man får en følelse af nogen tager sig af det og ikke bare lader stå til.

    For nogle måneder siden faldt jeg på gaden, temmelig hårdt, det tog to måneder før smerterne forsvandt. Et par måneder efter fik jeg pludselig meget ondt i lænden. Det går lige igennem frem mod blæren.
    De smerter har nu varet i tre uger. Heldigvis er de taget noget af. Jeg kan bevæge mig frit, men det brænder konstant.

    Jeg gyser når jeg læser om dit forløb. Hvis man i det mindste fik at vide, der intet var at gøre, men fornemmelsen af læger er totalt ligeglade, den er næsten ikke til at holde ud. De får dog en stor løn, som vi alle er med til at betale. Uddannelsen får de også. Så kan man vel forlange, de prøver at hjælpe eller giver en forklaring.

    Jeg har bestemt mig til at spørge min nye læge om der er noget at gøre eller hvad jeg eventuelt kan forvente. Jeg gik ikke til læge efter faldet, men holdt smerterne ud.
    Jeg har prøvet at læse mig til, hvad det kan være, men der kan være flere årsager.

    Jeg er klar over, det må være en anden grund end dine lændesmerter. Men man bliver jo ganske nervøs ved de udsigter, der åbenbart kan være.
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har lige samme problem som du beskriver og grunden til dette, er Spinalstenose og ligeledes nedslidte diske i lænderegionen.

    Da du jo, har været igennem flere Scanninger, vil jeg foreslå dig, at få foretaget en EMG og ligeledes ssep undersøgelse....Det var disse to der fandt mit problem dette foregik på Rigshospitalet.

    Desværre var en OP ikke muligt, da jeg havde gået i 7 år med denne lidelse, jeg "holder nu skruen i vandet " med et støttekorset og rigeligt med Ketogan.

    Støttekorset kan du købe i Seniorshoppen............de er betydelig billigere der end hos Sava. ( ved ikke lige om dette må skrives )

    Håber for dig, at problemet bliver løst da det jo er korrekt som du beskriver. at det føles som en kniv der, bliver drejet rundt.

    Mvh. Chris.
  • Indstillinger
    Indimellem opstår der pludseligt nye ting, som er som netop du beskriver.
    Men ellers er det en tilstand der udvikler sig "henad vejen".
    Før første operation var jeg sådan en lidt forkælet hustru. Min mand købte ind og lavede mad. Så det var begrænset hvor generende det var i dagligdagen. Skulle vi derimod et eller andet hvor vi skulle gå, ja så var det et smertehelvede. Det har kostet dyrt i sko. Jeg troede simpelthen smerterne havde noget med mine sko at gøre.
    Så blev min mand syg af strubekræft, og jeg måtte overtage samtilige funktioner herhjemme.
    Der opdagede jeg hvor dårlig min ryg var. Jeg kunne ikke gå fra den ene ende af en butik til den anden. Var der kø ved kassen, måtte jeg læne mig indover et eller andet, og tårerne pressede sig på.
    Denne gang er jeg klar over symptomerne, og gik derfor til lægen med problemet.
    Men jo, jeg oplever også smerter, hvor det føles som om en kniv bliver boret rundt inde omkring nerven. Det pudsige er, at jeg stadigvæk kan forledes til at tro, at det er mit fodtøj der er årsagen. Men det hjælper ikke at skifte sko.
    Til tider kan det være så slemt, at jeg må smertedækkes med morfin m.m.
    Jeg er meget tilfreds med den behandling og undersøgelse jeg har fået, dels fra min læge og dels fra sygehuset. Så nu venter jeg på indkaldelse fra det sygehus der skal operere.
  • Indstillinger
    Når der er blevet taget røntgenbilleder, er der så lavet funktionsoptagelser?
    D.v.s. røntgen hvor du står henholdsvis for- og bagoverbøjet?

    Kun på den måde kan man, så vidt jeg ved, se, om der er fremadglidning eller bagudglidning af en lændehvirvel.
  • Indstillinger
    Kære Alle
    Tak for Jeres oplysende indlæg.
    Jeg vil prve at gå videre med EMG undersøgelsen - det var en meget god information, at netop Stenose kan være usynlig på MR scanning, men vise sig ved denne metode.
    Funktionsrøngten har jeg tidligere efterspurgt, men fik som svar, at da patienterne ofte spænder meget, viser der sig sjældent noget ved denne metode.
    Det at jeg stort set ikke kan gå eller bevæge mig ret meget, gør det svært at komme videre ved træning, som hidtil har vist sig nyttesløs. Det opleves som om, noget sidder forkert, i klemme eller nogle sener eller muskler i lænden er ude at funktion, hvilket må løses, før træning kan komme til at virke.
    Siden ungdommen har jeg haft Scheuermann´s rygsygdom - kileformede hvivler i den øvre rygdel - og ofte haft rygsmerter. MEN det v ar altid værst siddende og jeg kunne altid gå det væk. Nu er det faktisk omvendt, og jeg mener, der i forbindelse med mit vrid af ryggen, er sket et eller andet..

    Bedste hilsner
  • Indstillinger
    Den har jeg aldrig hørt før, den med, at man ikke kan se noget på en funktionsoptagelse p.g.a. spændinger. Hmmm..........

    Hvis man har smerter et sted i kroppen, så er det vist uundgåeligt, at man spænder i dette område, men jeg har aldrig hørt om, at det skulle være et problem i forhold til et røntgenbillede.

    Jeg havde fået røntgenfotograferet hele ryggen, uden at man kunne finde en årsag til mine lændesmerter, først da en reumatolog bestilte røntgen med funktionsoptagelse kunne man se hvad problemet er.
  • Indstillinger
    Kære Trod

    Fik du også MR scanninger og hvad viste disse?

    venlig hilsen
  • Indstillinger
    hejsa..

    Jeg har det præcis som du.. Har dog ikke fået tilbudt operation,
    gik på smerteklinik hvor de faktisk fik styr på mine smerter.. havde en fantastisk læge der, men hun blev sygemeldt og så fik jeg en anden , som absolut mente jeg skulle ud af alt det nye medicin som jo ellers hjalp mig, puha..

    Jeg har stadig stærke smerter og har haft det i over 12 år.. og det blir bare værre og værre ..

    Men lige ang det med det går i dine ben, kan jeg måske hjælpe.. Jeg får gabapentin som er et middel mod epilepsi men også bruges mod smerter.. og det tager altså det værste ved at det lammer og giver uro i mine ben.. For nogen gange kan jeg slet ikk holde det ud og må spjætte vildt med benene for at prøve at få det væk, men når jeg tager de piller så giver det ro i benet.. Har også fået morfin , men det vil lægerne jo ikke have man får, så det er sjældent jeg så lige får 10 stk vilan, som hjælper lidt.. men er dog aldrig smertefri.. og ville give alt for at prøve at blive det... Jeg får også Klorzoxazon som er muskelafslappende, men da jeg har fået dem længe, synes jeg nu ikke de virker så godt mere.. Fik Somadril i otte år og de virkede, men dog aldrig smertefri stadig.. men håber at dette kan hjælpe dig bare lidt.. knus herfra med håbet om du finder en løsning..
Log in eller Registrér for at kommentere.