Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst og Depression

Redigeret 21 juli, 2012, 09:09 i Angst
Jeg er en ung pige på 17 år som lider af angst og depression!
Jeg tager fiskeolie, magnesium og nu 2 perikon om dagen. Jeg har meget indre uro/nervøs - rastløs og høj puls

Jeg har derfor købt Dr. Bachs nødhjælpsdråber, og vil høre, om nogen har erfaring med dette, og om man må blande det med overstående?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ekano

    Jeg har stor erfaring med depression og desuden også med perikon, som har hjulpet mig virkelig meget.

    Jeg har ikke ret meget erfaring med angst, selv om jeg dog har prøvet at have angstanfald et par gange for mange år siden. Jeg kan godt huske, at det var meget modbydeligt.

    Jeg har ingen erfaring med Dr. Bachs nødhjælpsdråber, og jeg ved ikke, om disse dråber er forenelige med perikon.

    Tilsyneladende gør du det rigtige: fiskeolie er godt for hjernen, og magnesium hjælper, hvis man er stresset og angst, for det siges, at man i den situation forbruger ekstra magnesium.

    Og perikon virker antidepressivt, normalt helt uden bivirkninger.

    Men, men…

    Har du været ved læge? Det er vigtigt, at du bliver grundigt undersøgt af en læge, og at du blandt andet får taget blodprøver, for at det kan konstateres, om der kan findes noget fysisk, der gør, at du har det dårligt. Mangler på diverse vigtige vitaminer og mineraler, f.eks. jern og D-vitamin kan være årsag til depression, og det kan lavt stofskifte også.

    Derfor er det meget vigtigt at blive ordentligt undersøgt.

    Når du er blevet undersøgt, og lægen eventuelt har sagt god for, at der ikke er noget fysisk i vejen, så må der jo være en ikke-fysisk årsag. Det er vigtigt, at den årsag findes, og at der bliver gjort noget ved den, også selv om det lykkes for dig at kurere din angst og depression ved hjælp af medicin eller naturlægemidler. Ellers kommer din sygdom jo bare igen, når du holder op med at tage medicin/naturlægemiddel!

    Jeg kan faktisk ikke rose perikon tilstrækkeligt, netop fordi det er så effektivt og som regel helt uden bivirkninger.

    Men, men…

    I de mange år, jeg har læst alt, hvad jeg kunne finde om perikon, har jeg aldrig læst én eneste tekst, der tyder på, at perikon er effektivt mod angst! Kun mod depression! Og det er jo mærkeligt, når eksperterne taler om, at perikons virkning bygger på nogenlunde det samme som de lægeordinerede antidepressiver. For de lægeordinerede antidepressiver bruges jo i stor stil mod angst.

    Hvorfor skulle perikon så ikke virke mod angst?

    Svaret kan kun være et gæt fra min side. Her kommer det: perikon virker helt klart på mere end et signalstof. Det er derfor, at det virker så effektivt mod depression og samtidig så skånsomt. Jeg har engang – mens jeg var i behandling med perikon – i USA fået foretaget en undersøgelse, der gjorde det muligt at tjekke niveauet af både serotonin og noradrenalin. Den slags undersøgelser foretages ikke i Danmark, så vidt jeg ved. Undersøgelsen viste, at jeg havde et højt niveau af begge dele.

    Derfor er mit gæt, at perikon øger virkningen af både serotonin og noradrenalin. Noradrenalin er også et signalstof, der har en rolle at spille i forbindelse med visse depressioner.

    Men noradrenalin er i familie med adrenalin, som er et stress-hormon. Jeg vil tro, at det er derfor, at man aldrig hører nogen positive erfaringer med perikon, anvendt mod angst. Når man har angstanfald, så er der sikket i forvejen godt gang i stress-hormonerne, og det giver ikke nogen mening at sætte mere fut i dem.

    Den slags lægeordinerede antidepressiver, der bruges mod angst, virker – så vidt jeg ved − kun på ét signalstof, nemlig serotonin, ikke på noradrenalin.

    Hvis jeg har ret i min teori, er der ikke noget at sige til, at perikon gør dig urolig og rastløs og giver dig høj puls. Jeg tror, at perikon er meget velegnet mod depression, men ikke mod angst.

    Du spørger ganske vist om noget andet, end det, jeg har svaret på. Andre må svare dig angående Dr. Bachs medicin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.