Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

HJÆLP! Diarre/tynd mave, mavesmerter + oppustet mave

Hej alle


Jeg er efterhånden meget frustreret og desperat efter at finde ud af hvad jeg fejler. Håber at nogen herinde kan hjælpe med at lede mig på vej.

Jeg har været til lægen med dette for nogle dage siden. Hun tog nogle blodprøver, da hun mente at min afføring tydede på problemer med leveren. Min egen læge holder sommerferie, så var hos en anden læge.


Mine symptomer:


Startede for nogle måneder siden:

-Massiv udmattelse. Specielt når jeg lige vågnede om morgenen (var nærmest ikke vågen i hovedet de første minutter). Trætheden er dog ikke slem længere.

-Oppustet mave, kan næsten ikke have at der er det mindste som sidder tilnærmelsesvist stramt om maven. Kan ikke huske hvornår dette startede, men det er i perioder og er slemt pt.

-Uren hud. For 2 måneder siden: noget nyt er at jeg får bumser ved kæbelinien, men kun i højre side. (Tyder dette på hormonelle forandringer?)

-Uregelmæssig menstruation: Min menstruation var sidste gang en uge forsinket uden nogen umiddelbar grund. Den var ikke ligeså kraftig og mange dage som normalt. Derudover havde de efterfølgende uger tykt gulligt udflåd, dette er dog stoppet for nylig.

-For +1 år siden: Øget tendens til PMS; bliver depressiv og mine ADHD symptomer øges i dagene op til, samt i starten af, menstruationsperioden. (Startede så vidt jeg husker op til sidste periode med langvarige maveproblemer. På dette tidspunkt havde jeg netop fået lagt kobberspiral + fået ADHD-diagnose og startet på medicin nogle måneder forinden).


For nylig:

-For 1 uge siden: Mavesmerter; ikke konstante men lige i øjeblikket det meste af tiden. Nogle gange kun nederst (som menstruationssmerter), nogle gange i højre side, men oftest over hele maven. Det er som om trætheden er blevet erstattet af mavesmerterne.

-For 1 uge siden: Dårlig mave dagligt; gul, lugtende og hyppig afføring. Ikke diarré, men meget tynd afføring. Desuden er der nogle små hvide udefinerbare ”dimser” i afføringen (ligner frøene i en peberfrugt). De mange toiletbesøg foregår primært først på dagen.

-Bliver enormt udmattet og utilpas af fysisk aktivitet, også bare at gå meget kort i langsomt tempo.

-Madlede; nogle gang, og altid sidst på dagen. Tingene vokser nærmest i munden på mig, jeg mærker ikke sult og har kun lyst til flydende mad. Opdager kun sulten fordi maven knurrer.

-Sukkertrang: muligvis fordi jeg har vænnet kroppen til for meget sukker, men har en enorm sukkertrang, hvis jeg ikke får lidt sukker dagligt. Har muligvis været der længe, men er tiltaget meget på det sidste.

-Nedsat (forsvundet) sexlyst. Har stået på noget tid, men er blevet værre, selvom jeg får det bedre psykisk.

-Hyppig vandladning –men kun når jeg har mavesmerter.


Symptomer jeg har haft siden inden teenagealderen:

-Periodevis kløe ved endetarmen, slemt om natten + efter menstruation. Er blevet testet for allergier af en hudlæge, og testen viste ingen allergier.

-Generel utilpashed; slaphed, energiforladt, perioder med hovedpine, perioder med ondt i maven (ikke slemt), depressive tendenser.

-Har ofte haft halsbetændelse, dog stort set altid virusbetinget. Dette har jeg dog ikke døjet med de sidste par år.

Kommentarer

  • Info om mig:

    -Har haft stress i starten af året; på dette tidspunkt tog jeg (for meget) motiron mod min ADHD. Efter min værste stress periode skiftede jeg motironen ud med Concerta. Jeg havde næsten dagligt diarré i ca. 3 mdr. og tog dagligt idoform (mælkesyrebakterier) mod dette. Desuden havde jeg et enormt sukkerforbrug (drak næsten kun cola). Efterfølgende havde jeg nogle angst- og især depressionstendenser, dette blev dog bedre som jeg fik mere styr på min stress, og angsten mindskedes da jeg reducerede min (ret høje) Concerta dosis.

    -Har det fint psykisk lige nu, og får det hele tiden bedre. Dog fylder disse mavesmerter meget og tærer på humøret.

    -Har en kobberspiral jeg har haft i 2½ år. Denne har medført øget menstruationsblødning og menstruationssmerter. Jeg har derfor taget en del smertestillende hver måned siden jeg fik spiral (primært ibuprofen og lignende)

    -Umiddelbart efter jeg fik kobberspiralen blev jeg diagnosticeret med ADD (ADHD), og har siden taget forskellige slags medicin mod det.

    -Jeg begyndte på antidepressivt (cipralex) i starten af 2010, da jeg fik nogle angstsymptomer på min ADHD-medicin (concerta tror jeg det var, ellers var det motiron). Tog 15 mg. indtil for 4 måneder siden, hvor det blev sat ned til 7,5 mg. Jeg begyndte på Esertia (kopipræparat) for en månedstid siden ca. men er netop gået tilbage til cipralex igen for et par dage siden.

    -Sidste år ved denne tid boede jeg i udlandet, og var syg i 2-3 måneder derovre. Jeg oplevede lidt af det samme som nu; diarré og mavesmerter hver dag, mavesmerterne kom ofte efter jeg spiste, men jeg kunne ikke finde et mønster i maden og mavesmerterne. Dette var første gang i mit liv jeg prøvede at have diarré. Lægerne testede min afføring og blod for diverse ting, men alle prøver kom tilbage negative.

    Til sidst stoppede jeg på min concerta og sygdommen stoppede derefter. Det blev derfor afskrevet som angst som følge af Concerta, selvom jeg ikke rigtigt synes det gav mening, da smerterne optrådte ifm. madindtag.

    -Jeg har overvejet om jeg kan have irriteret tyktarm, Crohns eller utæt tarm, og så med eventuel lactoseintolerans som følge af dette.

    Ift. Crohns har jeg dog stort set aldrig feber, og jeg har heller ikke vekslende afføring, da jeg meget sjældent har forstoppelse/hård afføring.
    Mine symptomer passer umiddelbart bedst på det jeg kan læse om utæt tarm, men hende lægen jeg lige så sagde at det ser man ikke hos et ”rask menneske som jeg” (?!)

    -Har for 2 døgn siden taget en 150 mg. Fluconazol pille mod svamp. Jeg mener/tror at jeg har en overvækst af Candida gærsvamp i tarmen, selvom den læge som udskrev det ikke mener at dette kan lade sig gøre –igen for et ”rask menneske som jeg”.

    -Jeg har celleforandringer i livmoderen.

    -Har perioder med tendens til laktoseintoleranse, men blev dog blevet testet negativ for dette i udlandet. Har dette år haft et stort forbrug af idoform piller + A38, ellers spiser jeg stort set ingen mælkeprodukter. Har lagt mærke til at mavesmerterne ofte begynder 1½ time efter jeg tager min concertapille, som indeholder laktose. Dog hjælper det hvis jeg sammen med pillen drikker vand eller spiser grød med en lactrase kapsel (middel mod lactoseintolerans).

    -Jeg har aldrig dyrket meget motiron, men især i år har jeg været meget stillesiddende. Først pga. stress, nu pga. udmattelse ved al aktivitet.

    -Jeg har ikke spist brød (gluten el. gær) i en uge.

    -Kosttilskud/vitaminer som jeg tager dagligt: multi-, d- og b6-vitamin, kombi b-vitamin, magnesium/calcium, fiskeolie, zink og kæmpenatlysolie. Har dagligt taget en Schisandra pille (urt mod PMS gener) i sidste måned, ved ikke om dette kan have påvirket min cyklus denne gang.


    Jeg er ved priktest, blodprøver og afføringsprøver de seneste år blevet tjekket for:
    • Vitaminmangel
    • Leverproblemer
    • Stofskifte og blodprocent
    • Lactoseintolerans, cøliaki og andre allergier
    • Andre oplagte ting som jeg ikke husker
    • Den eneste positive test: bakterier i tarmen (nylig blodprøve)
  • Hej Dorit

    Jeg vil ikke påstå, at jeg har studeret alle detaljer i dine to indlæg grundigt, men nok til at jeg kan sige et par ting.

    Du peger selv på en sammenhæng mellem din medicin og din tilstand, f.eks. med følgende bemærkning:

    ”Til sidst stoppede jeg på min Concerta og sygdommen stoppede derefter. Det blev derfor afskrevet som angst som følge af Concerta…”

    Jeg har tjekket din medicin for bivirkninger (kun her på Netdoktor – ikke de mere grundige beskrivelser, som f.eks. produktresuméerne). Men selv Netdoktor skriver blandt de almindelige bivirkninger følgende:

    nedsat appetit, kvalme, mavesmerter, diarré, døsighed (forekommer hos mellem 1 og 10 % af brugerne)

    Derudover nævnes også angst og depression!

    Og det er såmænd ligegyldigt, om der er tale om Concerta eller Motiron. Bivirkningerne beskrives også som ens. Indholdsstoffet er også det samme: methylphenidat. Her er Netdoktors beskrivelse af de to præparater:


    http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... fo&id=4416

    http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... fo&id=3236

    Jeg vil derfor mene, at det mest sandsynlige er, at dine maveproblemer er en bivirkning fra din medicin. Hvor meget af problemet der skyldes såkaldte hjælpestoffer i pillen, altså f.eks. laktose, er ikke nemt at vide, men sikkert ikke det hele, selv om du har konstateret, at piller, der nedbryder laktose, kan mindske problemet.

    Sådan som jeg har forstået det, er der mennesker, der ikke kan tåle mælk og mælkeprodukter, selv om de faktisk er blevet testet på et sygehus, uden at der er blevet fundet noget unormalt.

    Så er der også sukkerforbruget, sukkertrangen og formodningen om, at du har candida. Jeg vil tro, at du har ret i, at du har candida-svampen, ud fra hvad du skriver. Men i så fald er du nødt til at sulte den ud! Du er jo allerede godt på vej ved at undlade at spise glutenholdige fødevarer. Så skal du også lige droppe alt, hvad der indeholder sukker! Det er meget vigtigt! Candidasvampen har det som i Paradis, hvis den får sukker, hvidt brød og kager! Væk med det!

    Så er der de smertestillende piller. Du må undskylde, men jeg orker ikke lige nu at finde ud af, hvilken skade disse piller kan udrette. Og et lille forbrug gør nok heller ikke så meget. Men sådan som du beskriver det, så tager du mange!

    Og så er der Cipralex. Igen: Hvis man har brug for dem, er de guld værd! Men hvis jeg var dig, ville jeg begrænse medicinforbruget mest muligt. Jeg tænker jo også på, hvad selve kombinationen af disse forskellige slags piller kan give af problemer.

    Som du selv er inde på et sted i dit indlæg, så er der nok nogle problemer med hormonerne.

    Der er heldigvis hjælp at hente. En erfaren kostvejleder ved navn Mia Damhus har skrevet en bog, der hedder ”Harmoniske hormoner”

    Du kan se oplysninger om bogen her:

    http://www.saxo.com/dk/forfatter/mia-damhus_4355321

    Jeg kan i ovenstående henvisning se, at hun også har skrevet en bog, der hedder ”Problemer med maven”. Måske er det den, der er den bedste i din situation. Men jeg har læst den bog, der hedder ”Harmoniske hormoner” og kan bestemt anbefale dig den. Problemerne handler i de store og hele om det samme: At få bragt kroppen i balance. Så er det lidt forskelligt, hvad forfatteren har lagt vægt på i de enkelte bøger.

    Her er også en side, hvor det beskrives, hvilken betydning det har for PMS, hvis kroppen er i ubalance:

    http://carolinefibaek.wordpress.com/201 ... -hormoner/

    Men der er mere! (fortsættes i næste indlæg)
  • Fortsat fra indlægget ovenover:

    Denne Mia Damhus har også beskæftiget sig med ADHD:

    http://sundoghed.dk/7012/kost-som-behandling-af-adhd/

    Og her er en bog om det – dog er bogen skrevet af en anden forfatter:

    http://www.cetcenter.dk/udgivelser/udgivelser

    Du skriver, at du har mistanke om, at du har irritabel tyktarm, Crohns eller utæt tarm. Men sådanne problemer kommer jo ikke ud af den blå luft. De kommer af en årsag (eller flere årsager). Hvis jeg var dig, ville jeg gå i gang med at få bragt balance i kroppen, ved at droppe sukkeret, begrænse medicinforbruget og spise sundt. Når der kommer balance i kroppen, vil helbredsproblemerne mindskes eller helt forsvinde. Det er jeg overbevist om :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen


    Mange mange tak for dit svar, det er jeg virkelig glad for! Og kan godt forstå at du ikke orkede at læge mine laaaange indlæg grundigt igennem ;)

    Jeg har lige læst dit svar hurtigt igennem, og vil svare dig på det som umiddelbart falder mig mig, inden jeg bagefter vil læse det mere grundigt, se dine links mm.

    Ang. at det er Concertaen, så tror jeg også at der er en sammenhæng, men det undrer mig bare hvis det KUN er concertaen. Altså hvis det er medicinen som er skyld i dette:

    For begge gangene jeg har været syg med disse mavesmerter har jeg forinden tager Concerta i nogle måneder uden maveproblemer.

    Der er også en forskel fra sidste års sygdom og til nu: Sidste år havde jeg diarré hver dag, altså som i afføring der nærmest var vand.
    Sådan er det slet ikke nu. Lige nu (hvor det jo "kun" har stået på i en uge med tynd mave) er min afføring gullig, men på ingen måde noget som minder om vandet.

    Lighedspunktet fra sidste års sygdom og nu er at jeg får mavesmerter efter jeg har spist.
  • Nå, men jeg tror jeg vil lade være med at tage concerta de næste dage, og se hvordan det går ift. maven.


    Ang. Candida svampen (til Karmeliadamen): Tror du på det med at man kan have en overvækst i tarmen, som min læge jo siger at jeg ikke kan have?

    Og kan man ikke "nøjes" med at få medicin mod dette, og så droppe alt med gær og formindske sukkerindtaget i den periode (hvor længe det end er..?) ??
    Eller SKAL man også droppe AL sukker -for det sagde min læge ikke noget om.

    Grunden til jeg spørger er at det vil være virkelig svært for mig at overholde en 0% sukkerkur i flere uger.

    Den sidste uge har jeg stort set ikke spist noget slik, kage eller andet meget sukkerholdig mad (kun en lille smule slik). Men jeg drikker økologisk jordbærsaftevand indimellem min vand.

    For jeg kan ærlig talt slet ikke overskue kun at måtte indtage væske i form af vand i flere uger (jeg kan ikke lide the).
  • Hej Dorit

    Jeg vil lige svare dig kort (har siddet ved computeren længe og skal videre!)

    Gør endelig ikke noget overilet! Jeg kender ikke noget til ADHD-medicin − ud over at det kan give diarré og mavesmerter og angst og depression, sådan som jeg lige har læst!

    Men sådan som jeg har forstået det, så ændrer ADHD-medicin ved signalstofferne i hjernen. Det betyder, at det må være medicin, som man IKKE må stoppe med lige pludselig. Den slags skal formodentlig trappes ned over en periode. Man skal altid være meget forsigtig med stoffer, der indvirker på hjernen.

    Og så skriver du angående candida:

    ”Tror du på, at man kan have en overvækst i tarmen, som min læge siger at jeg ikke kan have?”

    Ja! Det tror jeg. Den slags beskæftiger læger sig ikke med, normalt.

    Jeg tror, at du kan foretage dig gradvise ændringer af din kost. Folk gør tit den fejl, at de stiller for store krav til sig selv. Hvis ikke de kan følge en diæt 100 %, så opgiver de. Men alt hvad der trækker i den rigtige retning, er godt.

    Og sagen er, at hvis dine hormoner bliver mere harmoniske, så vil sukkerbehovet forsvinde!

    Sukkerbehovet kommer, fordi dit blodsukker svinger. Det er skiftende produktion af hormonet insulin, der gør det. Så alt, hvad der trækker i den rigtige retning, vil føre til en bedring af din tilstand og en mindskelse af sukkertrangen.

    Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme, hvad du skal gøre. Men jeg er helt overbevist om, at du vinder meget mere ved at bringe din krop i balance, end ved at tage medicin. De fleste slags medicin skal dog nedtrappes langsomt og forsigtigt!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg er i PRÆCIS samme situation. Og jeg mener præcis! Jeg fik også konstateret ADHD for bare et par måneder siden, og jeg har de samme "symptomer" som du beskriver. Jeg ville gætte på, at det måske havde noget med medicinen at gøre? Men jeg er ikke sikker, for jeg kom herind for st stille det samme spørgsmål, hehe.
  • Hej Kristine


    Nu er det ved at være et par år siden at jeg døjede så meget med maven, men kan fortælle dig at grunden var flere forskellige faktorer:

    -Jeg kunne ikke tåle min ADHD-medicin (methylphenidat: motion, concerta, ritalin). Får nu istedet strattera.

    -Jeg har havde (sikkert pga. medicinen og for lidt mavesyre pga. stress) udviklet gluten- og laktoseintolerans, hvilket jeg desværre fortsat døjer med.

    -Jeg havde en bakterieinfektion i maven; helicobactor pylori. Ganske ufarligt, men generende. Den skulle efterfølgende fjernes med antibiotika, hvilket jo også tager rigtigt hårdt på maven, da den slår alle bakterier ihjel og maven har brug for de 'gode/sunde' bakterier. Det er derfor altid en god idé at kombinere antibiotikamedicin med mælkesyrebakterier/andre bakterier.

    -Jeg tog hver måned masser af NSAID/ibuprofen pga. kraftige menstruationssmerter. Dette er også rigtigt hårdt for maven og frarådes hvis man har en sart mave. Hvis man endelig skal tage NSAID præparater kan man på apoteket få en pille man tager lidt inden som beskytter maven i 24 timer når man tager dem.

    Håber du får gjort noget ved dine mavesmerter. Hvis ikke lægen kan hjælpe dig kan jeg råde dig til at opsøge mere alternativ behandling. Selv har jeg gået hos ernæringsekspert Frede Damgaard. Det koster en del, men man bliver jo på et tidspunkt desperat.

    Mvh Dorit
Log in eller Registrér for at kommentere.