Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

grå stær - OP kunstlinse/rensning - bedring syn hvordan

Redigeret 13 juli, 2012, 08:55 i Åben debat om øjne
Jeg har 3 spørgsmål:

1.
Jeg læste om OP-metode udskiftning naturlig linse med kunstig linse, en nabo fortalte dog, at man også anvender (laser)rensning af ens egen linse. Kan det være sandt?

2.
Jeg hørte om mirakelhistorien, at en ca 60-årig kvinde efter indsætning af kunstig(e) linse(r) fik et sådan bedret syn, at hun ikke længere behøvede briller.
Kan det være sandt?

- for 40 år siden lærte jeg i skolen, at medfødt lang- eller nærsynethed (hyppigere) skyldes længden af øjeæblet (for kort eller for lang)
Det kan en linse jo ikke ændre på! Man opererer jo ikke øjeæblet ved
Grå Stær-OP.

- alderslangsynethed (dårlig syn på korte afstande) skyldes, at øjnenes muskulatur bliver svagere (ciliarmuskel) --- og/eller ? at linsen mister sin elasticitet ? (det mellem ? hørte jeg ikke før)
I hvert fald udskiftes ikke ciliarmusklen ved GråStær-OP.

Hvordan skal medfødt nærsynethed (for lang øjeæblet) samt alderslangsynethed (slappe ciliarmuskler) påvirkes gennem en ny kunstig linse?

3.
Jeg læste, at et af symptomerne ved Grå Stær kan være forringet kontrastsyn (som jeg har).
Samtidig henvises til, at en hyppig bivirkning af nye linser er forringet kontrastsyn.
Hvad er nu clou med OP? Grå Stær-forringet kontrastsyn / opereret Grå Stær-forringet kontrastsyn. ??????????????

Indtil langt videre vil jeg slet ikke opereres (kan også ende blind, når der sker fejl). Synes også jeg er for ung til Grå Stær (min mor fik det med knap 70 og ikke med 58, og var kronisk syg, som jeg ikke er).
Min øjenlæge bestilte mig til kontrolundersøgelse om 9 mdr.
Og fortalte helt munter om OP.

Jeg har overstået invaliderende synsproblemer efter kranial trauma (trafikuheld - (typisk for 30% af ofrene)) - komplet fejldiagnosticeret af danske læger - hjernen har helbredet sig selv.
Jeg har vænnet mig til læsebriller, da aldersslappe ciliarmuskler umuliggjorde læsning af bøger + websiderne.

To knap 90årige naboer blev aldrig opereret for Grå Stær (diagnosticeret, da de var 80 år) - og ser fortsat godt nok.

Men håber, at mine spørgsmål alligevel besvares.
Log in eller Registrér for at kommentere.