Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg anoreksi??

Redigeret 30 august, 2013, 16:34 i Anoreksi
Hej.
Jeg er blot en ung pige på 16 år som går rundt med tanken om jeg har en form for spiseforstyrrelse.
Jeg er 159 cm høj og vejer KUN 43 kg. Jeg var op til min læge idag på baggrund af at jeg simpelthen ikke kan tage på!
Blodprøverne viste intet tegn på sygdom så derfor har min læge en mistanke om anoreksi. Men til det har jeg så at sige, at jeg har læst rundt på nettet om forskellige symptomer på anoreksi og der svarer de fleste anoretiker at de ønsker at tabe sig trods deres undervægt. Og det problem har jeg ikke! jeg ønsker inderligt at tage på men ved virkelig ikke hvordan!
Jeg er slet ikke tilfreds med mit udseende, for omkring et år siden havde jeg den perfekte vægt, men lige pludselig gik det stærkt og jeg tabte det hele (skal lige siges jeg vejede 56 kg, det vil sige at jeg har tabt mig 13 kg) Jeg begyndte at tabe mig efter jeg havde konstateret en begyndelse på mavesår og der kunne jeg næsten ikke spise noget. Nu er det hele gået væk og jeg spiser igen som jeg plejer. hvis jeg har en form for en spiseforstyrrelse som jeg åbenbart ikke selv kan finde symptomer på, hvordan kan dette helbredes ? Skal jeg proppe mig med mad for at tage på?
Jeg startede med at ryge som 14 årig men der vidste mine forældre det ikke så jeg røg en del mindre end nu. Efter jeg fortalte mine forældre det begyndte jeg at ryge en del mere. kan mit vægttab skyldes rygningen? Kan jeg måske tage på i vægt hvis jeg stopper?

Det skal lige siges at jeg for det meste spiser utrolig usundt. Bla. slik, chips, chokolade, pizza, junkfood osv. Tilgengæld drikker jeg utrolig meget vand, da jeg føler mig tør i munden. Jeg spiser aldrig rigtig frugt og grønt. Jeg dyrker intet motion udover gå ture med veninder. Rent faktisk lever jeg en utrolig usund livsstil så jeg forstår ikke at min vægt er så lav?
Bla har jeg læst at anoretiker har lavt selvværd? og det har jeg men det skyldes KUN min undervægt! Jeg er VIRKELIG utilfreds med min krop, og vil virkelig gerne op på 52 kg, det vil sige 9 kg skal jeg tage på. Kan det lykkes hvis jeg sætter en stop for rygningen og begynder at spise en del mere?
Jeg vil virkelig gerne tage på! tror ikke min læge forstår mit problem. Og det pisser mig virkelig af! ikke fordi jeg prøver at nægte at jeg har anoreksi, jeg forstår bare ikke hvordan jeg kan have anoreksi når jeg ikke ønsker at tabe mig? og jeg sulter ikke mig selv, jeg kaster ikke op (hader nemlig opkastninger, så ville ALDRIG selv prøve på at kaste op)
Jeg føler jeg kæmper en kamp med min vægt men der sker virkelig ingenting.
Så mit kæmpe spørgsmål er har jeg virkelig anoreksi udfra det jeg skriver?
Håber der nogle der kan besvare mine spørgsmål og evt give mig nogle super hurtige og nemme metoder på hvordan jeg kan tage på hurtigt.
På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    I det du skriver, så lyder du slet ikk som en med anoreksi, og vær du glad for det. Har din læge tjekket dit stofskifte?
  • Indstillinger
    citat
    Det skal lige siges at jeg for det meste spiser utrolig usundt. Bla. slik, chips, chokolade, pizza, junkfood osv. Tilgengæld drikker jeg utrolig meget vand, da jeg føler mig tør i munden. Jeg spiser aldrig rigtig frugt og grønt.
    citat slut

    Du er rigtig ved at ødelægge dit helbred. Når du hverken spiser ordentlig mad eller får vitaminer ødelægger du kroppen meget mere end du aner.
    Hud, hår negle, knogler o.s.v. tager skade på længere sigt.

    Rygning, puh, det lugter. Lugten hænger ved alt og rygning er skadelig.
    Rygning kan også risikere at hæmme væksten.
    Jeg gad gerne vide om du har set rygeres tænder f.eks. efter de har røget i mange år. Grimme i farven. Uh, de er ikke kønne. Huden bliver også hurtigere ældre at se på.

    Du skriver: Tør i munden. Er du blevet undersøgt om du eventuelt skulle have sukkersyge. Jeg læser der er taget blodprøve, men hvad er der blevet undersøgt for.
    Min veninde klagede meget over tørhed i munden. Det viste sig at være sukkersyge. Nogle tager på og andre taber sig ved sukkersyge. Men det kan også være du spiser for usundt.

    Du skriver, at du virkelig er utilfreds med din krop, så fatter jeg simpelthen ikke du er i fuld gang med at ødelægge den. Hm...
  • Indstillinger
    Min læge har bla. Tjekket mig for mit stofskifte, sukkersyge, mangel på jern og vitaminer osv. De alle så fine ud, det er netop derfor han tror jeg har enoreksi, har prøver at forklare ham at jeg ikke mener jeg har enoreksi, men dette virker han ikke som en der tror på.. Måske burde jeg skifte læge hvis min læge ikke tror på hvad jeg siger når jeg beder om hjælp til at tage på.
    Jeg ved udemærket godt hvordan rygere ser ud efter et par år men dette skræmmer mig ikke med at ryge videre, derfor tror jeg at jeg snart skal stoppe for mit eget bedste.
    Nej jeg spiser ikke sundt, netop fordi jeg ikke er så glad for alle sunde sager.. Altså fx. Så vil jeg hellere tage en kebab frem for kylling med grønsager. Jeg tror egentlig bare at jeg ikke længere kan lide sund mad da jeg aldrig spiser det og det gjorde jeg før, dette skal også laves om så nu er jeg begyndt at spise massere af frugt og grønt for at få min appetit tilbage for sunde sager
  • Indstillinger
    Undskyld, men jeg tror ikke på din læge har tjekket dig for vitaminmangel.
    Det ville være ikke mindre end et mirakel. Du ved vist ikke helt, hvad du taler om.
    Når du ikke spiser noget sundt er der ingen tvivl om du i allerhøjeste grad mangler vitaminer.

    Jeg mente ikke rygere efter et par år, det er jo ingenting. Nej, efter 20 til 30 år, så kan det virkelig ses.

    Så længe du ikke vil spise ordentlig mad, så er der vist intet at gøre. Så må du leve med dit udseende.

    Det er sikkert svært at få nogen læge til at tro dig, når du siger du gerne vil tage på, men ikke vil spise. Men skulle lægen have ret bør du tage det alvorligt, for det er noget du ikke selv kan klare.
    Jeg kender naturligvis ikke grunden.

    Undskyld, jeg læste vist for hurtigt, jeg ser du nu vil spise sundere, det er virkelig godt. Til lykke .

    Jeg læste det med, det ikke skræmmer dig, hvordan rygere kommer til at se ud. Det blev jeg lidt rystet over. Faktisk forstår jeg ikke din sætning.

    Men hvis du vil tage på er det ikke nok, at spise frugt og grøntsager, der skal mere til. Kød, brød o.s.v.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg ved ikk om det er den rigtige debat jeg er i. Men jeg prøver lige. Jeg har lige fået diagnosen atypisk anoreksi. Samtidig med fik jeg at vide at mit kalium tal var under normalen.
    Jeg er lige startet i behandling da min vægt er meget lav . Men jeg kunne godt tænke mig at vide om atypisk kan være lige så farligt som typisk anoreksi. Og hvad gør det når man har et lavt kalium tal?
    På forhånd tak
  • Indstillinger
    Lykke prøv at lav din egen opslag, tror jeg du får flere svar af:)
  • Indstillinger
    Det der er overhovedet ikke anoreksi du har, din læge er vidst ikke særlig klog for han har da overhovedet ikke forstand på anoreksi og spiseforstyrrelser hvis han siger at DU har anoreksi. Du er undervægtig men som du selv skriver så spiser du meget usundt og det gør folk med anoreksi altså ikke. Du kan måske bare have et højt stofskifte system. Jeg er en pige på 13 som har anoreksi og jeg er 172 og vejer 46, og det er meget lidt. Anoreksi er kendetegnet ved, at man sulter sig og bliver tyndere og tyndere, men man synes stadigvæk, at man er fed. Har man anoreksi, synes man tit, at mad er ulækkert, og hvis man får lov at lade helt være med at spise, gør man det.
  • Indstillinger
    Nej,det lyder bestemt ik,som anoreksi du slås med?*sm*

    tror bare du er naturligt tynd,men du burde sørge for noget frugt alligevel
    ..se om du kunne kvitte din rygning der!
    min mor har røget siden hun var 16,og det er hun meget ked af idag kan jeg love for!det ælder før tid,og så stinker det så frygteligt..håber du stopper i tide!:-(

    Til Lykke:
    Da jeg var 16 havde jeg oz ubalance i natrium/kalium-tallene(husker lægen sagde jeg skulle tag,at spise nogle bananer der?)blev genindlagt eft.til opfedning(havde anoreksi fra jeg var 11-12 til næsten 20 år..)
    det er pga.hjertet,det er så farligt..
  • Indstillinger
    Hej.

    Du har ikke anoreksi. Der er intet der tyder på at du har det, kun din lave vægt. Og hvis man har anoreksi har man lavt selvværd, men bestemt ikke fordi man er undervægtig.
    Det kan næsten ikke være andet end din rygning. Det er den eneste mulighed, jeg, kan se. Din læge har altså ikke ret, hvis man har anoreksi, ønsker man at tabe sig så meget som muligt.
    Og der er ingen skam i at være undervægtig. - Men selvfølgelig skal du tage noget mere på.
    At starte med ryge som 14-årig, er også lidt for tidligt, synes jeg. Prøv at stoppe med at ryge, og se hvad der sker. (-:

    - L.
Log in eller Registrér for at kommentere.