Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvn! vågner med et sæt, følelse af ikke kunne få luft.

Hej allesammen
Jeg er en pige på 18år, jeg har et problem med at sove i perioder, men det har kun været sådan siden for ca et halvt år siden...
Det sker kun når jeg snorker, hvilket jeg kun gør hvis jeg er sådan lidt halv forkølet... Jeg falder i søvn, så begynder jeg at snorke, og vågner straks med et sæt, og har det som om jeg har holdt vejret. Det utroligt uvbehaligt og frustrerende, jeg får ikke en gang lov til at sove bare en halv time før det sker, for det sker i det sekund jeg falder i søvn. Derudover sker det næsten hele natten, og vare ca 2-4 dage af gangen... Jeg får næsten ingen søvn overhoved når det sker, det er så utroligt ubehageligt, og irriterende.
første gang det skete var for ca et halvt år siden, hvor min daværende kæreste skulle tidligt op og ikke kunne sove for min snorken, og begyndte at vække mig og skælde mig ud lige så snart jeg beyndte...
Jeg ved ikke om det har noget som helst med det at gøre, det skete bare lige efter det var sket, så tænkte det måske havde en forbindelse...
Jeg har haft det ca 5gange i løbet af det havde år inklusive lige nu, hvilket er grunden til jeg skriver midt om natten.
Den her gang har det varet lige siden sidste torsdag, med undtagelse fra fredag...
Jeg behøver hvirkelig hjælp. Hvad er der galdt med mig? kan jeg ikke gøre noget for at få det til at stoppe?
Håber nogen kan hjælpe :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Leaci

    Det, du fortæller, kunne godt ligne søvnapnø.

    Søvnapnø plejer dog ikke at ramme så unge mennesker, men måske er der undtagelser.

    Her kan du læse om den mest almindelige form for søvnapnø: obstruktiv søvnapnø:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/snork.htm

    Jeg synes, at du skulle gå til læge. Det er meget vigtigt, at det bliver afklaret, hvad der er i vejen.

    Der findes i dag en meget enkel og billig undersøgelsesmetode, der kan afgøre, om du får ilt nok om natten. Der er tale om et apparat, der hedder et pulsoximeter. Der er en lille klemme, som kan sættes om en finger. Den kan på en eller anden måde registrere, ikke blot pulsen, men også iltmængden i dit blod. Klemmen er forbundet med en lille optager, der sidder fast på håndleddet med velcrolukning.

    Den skal man så sove med en nat, og det er overhovedet ikke generende. Næste dag afleverer man udstyret, og optagelsen bliver aflæst. Man vil kunne se, hvor mange perioder af manglende vejrtrækning, du har haft, og hvor alvorlige de er.

    Mange hilsener

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.