Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Musklerne holder mig vågen (måske) - Hjælp!

Hej.


Jeg har bemærket, at jeg har meget svært ved at sove om natten, når jeg enten har trænet eller arbejdet rigtig hårdt, så musklerne er godt brugte. Det er som om at jeg ikke rigtig kan falde til ro og ligge stille, og jeg falder derfor alt alt for sent i søvn - hvis jeg overhovedet fader i søvn. Nogle gange har jeg været nødt til at tage en sovepille for at blive slået ud, og det spiller jo ikke i længden.

Falder jeg i søvn, så vågner jeg ofte allerede efter 2-4 timer og er så urolig, at jeg ikke kan falde i søvn igen.

Er der nogen der kan fortælle mig årsagen til dette og meget gerne hvad jeg kan gøre for at få musklerne til at slappe af, så jeg kan falde i søvn og sove normalt, selv når jeg har givet den ekstra gas i fitness eller på job?

Jeg har et fysisk hårdt job, og pt. er det ikke en mulighed at finde noget nyt, så den løsning er der ingen grund til at nævne.

Dage hvor jeg ikke har "kæmpet" - oftest i weekenden - falder jeg forholdsvist hurtigt i søvn og kan sove i op imod 10-11-12 timer i streg, kun afbrudt af en tur i tissehuset. Dog er det sjældent, at jeg giver mig selv lov til at sove så længe, så for megen søvn er heller ikke årsagen til at jeg ikke kan sove, når jeg har arbejdet hårdt.

Det føles som om at musklerne arbejder så hårdt på at restituere, at jeg bliver holdt vågen af det / bliver urolig af det.


Jeg håber på nogle gode svar, da det er temmelig frustrerende og uudholdeligt i længden.



- Tak og hav en fortsat god dag!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Er det af mælkesyre eller kramper, du ikke kan sove? Drik vand, prøv evt. chlorella, som er med til at tage gift ud af kroppen. Hvis det er kramper, er dit kalk/saltindhold i ubalance; du kan bedst selv mærke om det er det ene eller andet du mangler, ellers prøv dig frem. Sov godt. Helle8
  • Indstillinger
    Jeg læste engang at Caroline Wozniacki tog 2 pamol, det fik hele kroppen til at slappe af. Det gør jeg selv nu, og det hjælper mig enormt. Det er jo helt harmløst, så jeg håber også det kan hjælpe dig.
    Vh. Janne.
  • Indstillinger
    Det er hverken syre eller kramper. Det er en uforklarlig uro. Jeg ligger og ruller rundt i sengen, og kan ikke finde ro - som om der stadig er gang i hele maskineriet på trods af, at jeg jo ligger i sengen og forsøger at sove. Og som jeg nævnte tidligere, har jeg det som om det er en kraftig restitutionsprocess der er i gang, som så åbenbart holder mig vågen.

    Jeg vil forsøge mig med et par panodiler - eller skal det være pamol? - mener faktisk også at have hørt om dette før.

    Hvis panodil/pamol ikke er stærkt nok, ved I så om der findes et muskelafslappende middel, som ikke kræver en korrupt dyrlæge?

    Tak for svarene - og giv endelig besked, hvis I kommer på nogle gode idéer :-)
  • Indstillinger
    Hej mr. Curiosity

    Det er en kendt sag, at man helst ikke skal motionere umiddelbart før sengetid. Du vil kunne se det i alle almindelige vejledninger om søvn eller såkaldt ”søvnhygiejne”, som det gudhjælpemig hedder!

    Jeg ved det, fordi jeg har lidt af søvnproblemer i årevis. Nu er forklaringen på mit problem fundet (søvnapnø, altså at jeg ikke trækker vejret tilstrækkeligt under søvnen), men i alle disse år har jeg jo måttet høre på lægers ”gode” råd, indeholdende de almindelige regler, som man kan læse i alle dameblade og f.eks. her:

    http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/gode_raad.htm

    Se råd nr. 2, hvor der står:

    ”Undgå kraftig motion de sidste timer før sengetid.”

    Jeg har ikke givet mig tid til at finde ud af, hvorfor. Men jeg har hele tiden gået ud fra, at det er, fordi det umiddelbart før sengetid drejer sig om at skrue ned for sin aktivitet, sådan at man kan falde til ro.

    Min krop har det i hvert fald sådan, at overgangen fra aktivitet til hvile skal foregå over nogle timer. Hvis man knokler derudaf, hvad du jo sikkert gør, når du dyrker hård motion, vil din puls være høj og din krop fyldt med stress-hormoner som adrenalin og kortisol.

    Du skriver, at du har et krævende arbejde. I den situation siger man jo, at det er godt at motionere, og sagen er vel, at stress-hormon-niveauet efter motionen burde falde. Men det kan altså godt tage noget tid.

    Og sagen er vel, at du arbejder meget, hvilket gør, at du først kan motionere efter arbejdstid, hvilket er uheldigt.

    Hvis jeg var dig, ville jeg stå en time tidligere op om morgenen på de dage, hvor du ønsker at motionere, og så få motionen overstået inden arbejdet.

    Så er du garanteret træt og rolig, når du kommer hjem fra arbejde, sådan at du vil kunne sove uden problemer.

    Du skriver, at du mener, at problemet har med selve restitutionen efter motionen at gøre. Jeg vil tro, at man kan mærke stress-hormonernes susen i kroppen og altså også i musklerne. Det kan jeg i hvert fald, hvis jeg – undtagelsesvis – gør andet end bare at koble fra de sidste par timer, før jeg skal sove.

    Giver det mening?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ang. pamol ell. panodil. Det er ligegyldigt. Du skal bare tage dem når du går i seng, ikke en time før. Der går ca. 1 time før det virker, men det er perfekt til at bare at slappe af, og mærke man bliver mere døsig.
  • Indstillinger
    Hello MrCuriosity1

    Du fik mig virkelig til at grine. " korrupt dyrlæge".


    http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/baldrian.htm
  • Indstillinger
    Du kunne også prøve søvnbriller, som skal bæres 1-2 timer før du ønsker at sove. Søvnbrillerne tyvstarter produktionen af melatonin i hjernen, hvilket stimulerer søvnen og søvnkvaliteten. Du får altså lettere ved af falde i søvn og du skulle også få en bedre og dybere søvn. Desuden styrkes dit immunforsvar, idet du med søvnbriller forlænger varigheden for produktion af melatonin. Alle sportsudøvere på mellem- og højt niveau burde faktisk bruge søvnbriller.
Log in eller Registrér for at kommentere.