Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

"sovende fornemmelse"

Redigeret 2 juli, 2012, 01:25 i Sjældne sygdomme
Jeg har i ca 4 måneder haft "sovende fornemmelser" i mine fingre og det kommer og går.
Men nu begynder det også i mine tær.

Er der nogle som har erfaringer med dette ? Vil blot hører om andres erfaringer og så evt. kontakte min læge.

Håber der er nogle som kommer på banen :))

Kommentarer

  • Hej Noah

    Nu kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor gammel du er. Det kan nemlig have en vis betydning for mit svar.

    Sagen er, at jeg i den sidste tid har hørt om flere på min alder, der har sovende fingre. Jeg har selv problemet, så jeg har en vis erfaring med det. (Min alder vil sige 60 og derover).

    Her er forskellige muligheder:

    1. Det kan muligvis skyldes D-vitaminmangel. Der er masser af danskere, som har D-vitamin-mangel. Du kan i nedenstående link finde en beskrivelse af symptomerne, som kan variere meget fra person til person og efter sværhedsgraden. Blandt symptomerne står:

    ”Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.”

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    2. Jeg kommer også til at tænke på B12-vitaminmangel.
    I nedenstående link omtales ved B 12-mangel en ”prikkende fornemmelse i hænder og fødder.”

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =9/menu=6/

    Du skal ikke tage dig af, at dette problem ifølge teksten mest forekommer hos ældre. Unge mennesker kan også have B12-mangel, og andre steder står, at en sådan mangel i visse tilfælde allerførst giver symptomer i nervesystemet, blandt andet symptomer, der ligner dem, dem du beskriver.

    Jeg vil tro, at mennesker i alle aldre kan komme i risiko for at få D-vitaminmangel eller B12-vitaminmangel. Men så er der problemer, som først kommer lidt senere eller når kroppen har været udsat for ”slitage”:

    3. Problemet kan skyldes, at nervetråde bliver udsat for afklemning på deres vej fra hjernen/rygmarven og ud til hænderne eller fødderne. Der er masser af smalle passager, hvor en sådan nervetråd kan komme i klemme, f.eks. hvis det omgivende væv er hævet på grund af overbelastning.
    Hvis det er denne slags sovende fornemmelse, du har, vil jeg tro, at problemet er værst om natten. Det er det i hvert fald hos mig.

    Jeg ville gerne finde et link, der giver en overordnet beskrivelse af de forskellige steder, en nerve kan blive udsat for at blive klemt. Men jeg kan ikke lige i farten finde en god side. Du får et link til en side, der beskriver forholdene, når det er i håndleddet, nerven bliver klemt. Det giver det såkaldte karpaltunnelssyndrom, som jeg selv har haft for en del år siden. Jeg havde meget sovende fingre:

    http://www.ortonord.dk/?Behandlinger:H% ... nelsyndrom

    På samme måde, som der kan ske en afklemning af en nervetråd i håndleddet, kan det også ske med en nervetråd på vejen ned til fødderne.

    Selv har jeg siden november haft sovende fornemmelser i hele venstre arm og i venstre hånds fingre. Hos mig er det helt klart medianus-nerven, der bliver klemt. Det er nemt at afgøre, fordi min venstre lillefinger ikke sover. (Se illustrationen i linket ovenover). Men nerven bliver ikke afklemt i håndleddet denne gang, for håndleddet er ikke hævet, sådan som det var, da jeg havde karpaltunnelsyndrom. Nerven bliver åbenbart klemt højere oppe, muligvis i skulderen. Jeg har prøvet at gå til fysioterapi, men det har ikke hjulpet. Nu vil jeg prøve at skifte madras og se, om det hjælper.

    Jeg håber, at mine oplysninger kan hjælpe dig. Du må nok en tur til lægen, så det kan findes ud af, hvad dit problem skyldes, og så der kan blive gjort noget ved det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.