Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Redigeret 2 juli, 2012, 04:27 i Skønhed og velvære
Hej.

Jeg er en 16 årig pige, der undre sig over om jeg har en spise forstyrrelse, da jeg ikke er så god til at spise til de normale spisetider, frokosten hopper jeg let over og der kan gå flere dage, hvor jeg kan gå fra morgen- til aftensmaden, hvor min frokost måske har indeholdt et enkelt æble.
Når jeg så spiser aftensmad, spiser jeg for to personer, fordi jeg er så sulten, men føler mig kun sulten, når jeg nærmer mig aftensmadmåltidet (Kl. ca. 18).

Jeg har også haft svært ved at holde mig fra de usunde ting, som slik og chips, men det har jeg nogenlunde styr på nu.
Drikker også oftere vand end saft eller sodavand.

Jeg motionere sjældent. Og kan virkelig ikke finde styrken til at komme i gang i trænings centeret, men jeg vil virkelig gerne.
Mig og min veninde, har flere gange snakket om vi skulle tage ud og løbe sammen, men vi har aldrig fået taget os sammen til at gøre det.

Jeg har også en tendens til at have svært ved at trække vejret ordentligt.
Min mor siger det er pga. min dårlige kondi.
- Hvad mener I?

- Kan mine dårlige spise- og motionsvaner være skyld i mit lave selvværd og lysten til bare at være der hjemme sammen med familien?

Jeg er også rigtig usikker, så jeg har meget svært ved at finde nye venner, at snakke med og da jeg skal starte på en ny skole efter ferien, er jeg lidt nervøs for om jeg finder nogen at snakke med der.
- Styrker en beder kost og motion, ens selvværd?

Håber at høre fra jer!

Kommentarer

  • Indstillinger
    PS.

    Jeg har også et stort problem med at jeg meget let kommer til at svede, både hvis jeg er nervøs eller hvis det bare er lidt varmt..
    Hvis jeg sidder med armene tæt op ad kroppen, når jeg er sammen med en masse mennesker, begynder jeg at blive usikker på om man kan se mærker under armene og om jeg lugter af sved (Hvilket jeg sjælendt gør) .. Så begynder jeg at svede og så kommer der pletter jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.

    Og mine bryster er også mega små, jeg har set mange yngre piger end mig, der har større bryster og jeg misunder dem virkelig.
    Mange folk siger jeg er så tynd .. Men jeg selv er begyndt at blive bange for at blive buttet, da jeg nemmelig har hænge lår og arme og når jeg sidder ned kan jeg også hive meget ud i maven syntes jeg, mere end jeg plejer.
    Jeg troede man ville få større bryster af at have bare lidt fedt på kroppen, men mine er sku ikke blevet større, jeg bruger A75... Og jeg venter på de bliver større...
    - Har hørt mange sige at P-piller kan få dem til at vokse. Passer det?
  • Indstillinger
    Hej kære 16 årige!

    Ja,det er helt sikkert ikke blevet nemmere at være teenager,end da jeg var det.Alt det man bliver bombarderet med i medierne,hvordan man skal se ud og hvordan man skal være osv.
    Umiddelbart lyder du som en helt normal teenager.Og umiddelbart lyder det ikke til at du har en spiseforstyrrelse.
    Jeg vil dog lige spørge dig,hvorfor du tit springer frokostmåltidet over..er det bare fordi du ikke er sulten?
    Under alle omstændigheder er det ikke så godt at springe måltider over,maden skal jo give os energi,det er vores brændstof,og som du selv er inde på,så kan det også gøre at man så til næste måltid er så sulten at man overæder,hvilket heller ikke er så godt.
    Måske du kunne spise nogle mindre måltider i løbet af dagen,en bolle med lidt pålæg på,forskelligt frugt.Det er godt at holde stofskiftet i gang og blodsukkeret oppe nemlig.
    Og ja,så tror jeg at en bedre kost og motion helt sikkert kan styrke selvværd og velværd.Prøv at overvej hvad du godt kan li' at lave..det behøver jo ikke være styrketræning osv i fittness center,hvis det ikke lige er det som trækker i dig.Det kan være løb,gåture,eller måske noget klubsport såsom håndbold,svømning,tennis,badminton....mulighederne er mange.
    Eller måske du kan li' at danse...zumba er jo ret fedt f.eks,god musik og fede rytmer.
    Og det skal nok gå fint med at starte i den nye skole...naturligvis kan al nyt være lidt,hvad skal man sige grænseoverskridende,men hvis du bare er sød og imødekommende,så er jeg sikker på at vennerne står i kø.
    Det er helt i orden kan kunne li' at sidde hjemme sammen med familien,så længe du ikke gemmer dig væk for omverdenen..du er ung og oplevelserne vneter.Jeg ved godt det er svært,men prøv at lave være med at fokusere på hvordan folk ser dig.Vær den du er,accepter dig selv som du er,for du er god nok.Det lyder som en eller anden moraltale fra et dameblad,ja,men det er rigtigt.Det er dumt at spilde så meget energi på at tænke på,hvad andre synes om os.
    Så i gang med noget du kan li' at lave,omgiv dig med folk,som opbygger dig og kan li' dig som du er,og hav en rigtig dejlig sommer med mange gode oplevelser.

    Knus fra Maria
  • Indstillinger
    Hej Maria.

    Grunden til at jeg kan springe frokosten over er nok, tror jeg, fordi jeg ikke føler mig sulten, eller fordi jeg er i gang med noget, der kan vare flere timer, så jeg glemmer at spise. Jeg er ikke sikker..

    Men mange gange tak for de gode råd du har givet! :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.