Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lændesmerter, skoliose, prolaps, opgivet?

Redigeret 24 november, 2013, 11:49 i Rygsmerter
Jeg fik for et par år siden konstateret en mild skoliose (ca. 11-13 grader mener jeg) samt en lille prolaps i lænderyggen. Siden har jeg gået til fysioterapeut (det gjorde jeg også inden pga. smerter. Det var min fys., der havde mistanke om skoliose) samt lavet en del hjemmetræning og trænet på træningsklinik med program udarbejdet af fys.
De seneste par uger er mine smerter drastisk tiltaget og jeg oplever meget stærke stød/ jag gennem lænden. Ligeledes er mit ene ben begyndt at sove ved siddende eller liggende tilstand og efter kort tids soven, bliver smerten meget stærk.
Jeg oplever tit fornemmelsen af, at mine led i ryggen sidder 'løst' og hopper af plads eller på plads. Og dette sker altid, hvis jeg skal ned og ligge el . sidde samt op fra denne position, det er ligeledes her, at jeg oplever jagene/ de stød.
Derudover finder jeg det meget anstrengende at sidde ned (selv bare i 5 minutter). Det er hårdt for min rygmuskulatur (selv hvis jeg læner mig tilbage mod stoleryggen for at hvile) og jeg bliver megetrastløs pga. prikkende smerter i lænden og/ eller sovende fornemmelse i det ene ben.
Jeg gik så til min læge for en uge siden og hun ville have mig til en reumatolog. Jeg fik et par navne, jeg skulle ringe til og ringen af dem, har tid til mig. Jeg kunne ikke få oplyst, hvornår de havde tid. Så ringede jeg til lægesekretæren (v. min læge) og hun oplyste, at jeg bare kunne ringe til nogle andre og det har jeg nu prøvet, men ingen kan se min henvisning (ud over de få jeg havde fået en liste på). Lyder det ikke underligt?

Sagen er, kan jeg overhovedet gøre mig nogle forhåbninger om at komme til en reumatolog indenfor en overskuelig fremtid? De fleste har åbenbart 1-2 års ventetid og min tilstand forværres drastisk.
Der er selvfølgelig også dén mulighed med privathospitaler, men når man ikke lige står og har så mange penge, så er det en svær mulighed.

Er der nogen af jer, der har haft lignende eller hørt om denne form for smerte?

Min læge lyder til at stå i en sådan situation, at hun ikke længere ved, hvad hun skal stille op med mig.
Og det kan jeg egentligt godt forstå; skoliosen og prolapsen er så begge så små, at det ikke burde forvolde de smerter, de egentligt gør.
Men jeg ér ikke typen, der går til lægen med hvad som helst og jeg synes, jeg gør alt, hvad jeg kan, for at forbedre min situation - med træning, skiftende fodtøj, skiftende arbejdsstilinger, strækøvelser flere gange dagligt mv. Men trods dette oplever jeg en forværring.

Jeg har ingen idé om, hvad smerterne kan skyldes og heller ikke, hvad jeg kan gøre nu, hvor min læge 'opgiver' mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Både mig og min bror har haft brug for at se en reumatolog. Ventetiden var ganske kort, fordi vi fik egen læge til at smide en anbefaling i en såkaldt "åben brevkasse", hvorefter vi selv kunne finde en reumatolog som havde kort ventetid.

    Det gælder bare om at sætte sig ned en dag, og kigge på samtlige reumatologiske klinikker indtil man finder en med en acceptabel ventetid.
  • Indstillinger
    Er det ikke muligt, at du kan henvises til en hospitalsafdeling? Jeg er i gang med sådan et forløb, der var to måneders ventetid. Her kunne jeg have brugt et privathospital, hvis jeg ikke ville vente.
    Jeg har det ligesom dig, jeg skal have scannet hele ryggen om en uges tid.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg er meget overasket over din foriøb hos din læge. de smerter du beskriver er tegn på en rødpåvirkning. det skulle din læge forstå for længe siden. Selv små prolapser kan dive mange problemer, eller små prolapser kan give faktisk store problemer, fordi de er ustabile. det passer godt med din beskrivelse. EN ryglæge kan afgøre din behandling. DU siger at prolapsen er lille men det kan ændres dag til dag. kun dine smerter er afgørende. Jeg synes du skal til en ryg læge i rygcenter til vurdering. det er selvfølgelig venteid. DU kan også vælge privathospital . man kan bare tegne en forsikring, så har du alle muligheder og ikke så stor ventetid. Prøver at kigge på Danica pension de dækker ryg problemer fuld. selvom man havde problemer inden. Jeg blev opereret selv med den forsikring på Kollund privat hospital. Det er ikke så dyrt at tegne forsikring, for det kan være meget værre med uenlige ventetider og læger som skubber din forløb eller har ikke tid til dig fordi du er kun 1 ud er mange. ryg smerter kan være meget dramatiske.
    held og lykke til dig
  • Indstillinger
    Prøv at tjekke Birthe Bonde klinikken ud på birthebonde.dk. Måske har du "bare" infiltrationer i iliopsoas (mørbraden), og det kan strækkes væk. Egen erfaring. Jeg har haft problemet i 7 år. Når jeg ikke strækker ud, får jeg ondt. Når jeg ikke har ondt er korsettræning vigtig.
Log in eller Registrér for at kommentere.