Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rygsmerter - undersøgelse? prolaps og skoliose

Redigeret 26 juli, 2013, 10:49 i Kroniske smerter
Jeg fik for et par år siden konstateret en mild skoliose (ca. 11-13 grader mener jeg) samt en lille prolaps i lænderyggen. Siden har jeg gået til fysioterapeut (det gjorde jeg også inden pga. smerter. Det var min fys., der havde mistanke om skoliose) samt lavet en del hjemmetræning og trænet på træningsklinik med program udarbejdet af fys.
De seneste par uger er mine smerter drastisk tiltaget og jeg oplever meget stærke stød/ jag gennem lænden. Ligeledes er mit ene ben begyndt at sove ved siddende eller liggende tilstand og efter kort tids soven, bliver smerten meget stærk.
Jeg oplever tit fornemmelsen af, at mine led i ryggen sidder 'løst' og hopper af plads eller på plads. Og dette sker altid, hvis jeg skal ned og ligge el . sidde samt op fra denne position, det er ligeledes her, at jeg oplever jagene/ de stød.
Derudover finder jeg det meget anstrengende at sidde ned (selv bare i 5 minutter). Det er hårdt for min rygmuskulatur (selv hvis jeg læner mig tilbage mod stoleryggen for at hvile) og jeg bliver megetrastløs pga. prikkende smerter i lænden og/ eller sovende fornemmelse i det ene ben.
Jeg gik så til min læge for en uge siden og hun ville have mig til en reumatolog. Jeg fik et par navne, jeg skulle ringe til og ringen af dem, har tid til mig. Jeg kunne ikke få oplyst, hvornår de havde tid. Så ringede jeg til lægesekretæren (v. min læge) og hun oplyste, at jeg bare kunne ringe til nogle andre og det har jeg nu prøvet, men ingen kan se min henvisning (ud over de få jeg havde fået en liste på). Lyder det ikke underligt?

Sagen er, kan jeg overhovedet gøre mig nogle forhåbninger om at komme til en reumatolog indenfor en overskuelig fremtid? De fleste har åbenbart 1-2 års ventetid og min tilstand forværres drastisk.
Der er selvfølgelig også dén mulighed med privathospitaler, men når man ikke lige står og har så mange penge, så er det en svær mulighed.

Er der nogen af jer, der har haft lignende eller hørt om denne form for smerte?

Min læge lyder til at stå i en sådan situation, at hun ikke længere ved, hvad hun skal stille op med mig.
Og det kan jeg egentligt godt forstå; skoliosen og prolapsen er så begge så små, at det ikke burde forvolde de smerter, de egentligt gør.
Men jeg ér ikke typen, der går til lægen med hvad som helst og jeg synes, jeg gør alt, hvad jeg kan, for at forbedre min situation - med træning, skiftende fodtøj, skiftende arbejdsstilinger, strækøvelser flere gange dagligt mv. Men trods dette oplever jeg en forværring.

Jeg har ingen idé om, hvad smerterne kan skyldes og heller ikke, hvad jeg kan gøre nu, hvor min læge 'opgiver' mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hey er helt ny herinde, oprettede mig faktisk kun grundet dit indlæg.
    Er utrolig ked af du har det således, men jeg kender det udemærket. Har nerver der hopper i baller, ben . øverste venstre side af læben og prikken i arme, osv osv. Jeg er meget hybermobil og haft smerter næsten hele mit liv...men det blev værre og værre...blev indlagt på reumatologisk for ca 5 mån siden grundet mistanke og en diskusprolaps i ryggen...men næhhh nej, jeg fik afvide jeg havde en udposning i højre side af hjernen, og det kunne evt forklare nogle af mine symptomer...det skal lige siges jeg har de fleste smerter i venstre side af kroppen, og til tider har et tungt ben og arm. Mine muskler i venstre side er blevet meget svagere end højre, og går med håndledstøtter næsten dagligt. Jeg har været til lægen og på hospitalet mange gange, men de aner intet, og snakker til mig som om jeg er skør...det så bare sjovt man kan se, at nerverne hopper. Jeg ved udemærket hvor frustrerende det kan være ik at vide besked, og ja det kan tage meget lang tid før du får svar eller kommer til en reumatolog, og nej det på ingen tænkelig måde ok. Jeg går hjemme og er på kontanthjælp, har en datter og hele min hverdag er total hæmmet. Jeg æder piller dagligt, sover i gennemsnittet 4-5 timer dagligt og kommer ikke meget ud. Jeg håber inderligt du får hjælp snart, for jeg ønsker på ingen måde nogen anden skal gå gennem det jeg har gjort og gør. Jeg har lige været til ny MR af nakken igår, da jeg lider af kraftig hovedepine og smerter fra nakken, og skal imorgen til en elektrode test af hjernen, men kendre du det, jeg føler bare alt bliver trukket i langdrag....nogle gange synes jeg det er svært at være til, og må indrømme jeg er dybt chokeret og skuffet over det danske sundheds system. Ønsker dig alt held og lykke herfra, må vi begge finde ud af hvad vi fejler :)
  • Indstillinger
    Hej Avon.
    Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på min egen historie som ryg patient. Du skal vide at det, at benene sover kan være tegn på diskuspolaps og/eller spinalstenose. Det første skal som hoved regel trænes, det andet er desværre operation når det er slemt nok. De er ikke så glade for at åbne ind til nervekanalen.
    Noget andet er, hvad mange læger ikke ved/husker, er at din læge kan henvise dig direkte til reumatologisk eller ortopædisk afdeling på dit lokale sygehus. Dette har de kunne siden 1/1-2013. Der er desværre ikke meget jeg kan sige for at trøste dig for jeg har været hele møllen igennem med 5 diskuspolapser i lænden, arbejdsskade i lænden, spinal stenose i middel til svær grad( er blevet opereret det var bare for sent ) og svær fibromyalgi, slidgigt + diverse.
    MEN jeg vil anbefale dig at blive henvist til smerteklinik, gennem din egen læge, det er rigtigt rart at komme et sted hvor de kun beskæftiger sig med smerter og blive troet. Jeg ved ikke hvor i landet du bor men bor du i hovedstads området kan jeg varmt anbefale den på Herlev hospital de er geniale. Desværre er der tit lang ventetid men bliv skrevet op med det samme, du kan jo altid melde fra.
    Venligst og held og lykke
  • Indstillinger
    Hej BG2003
    Prøv at blive henvist til reunatologisk på bispeberg hospital eller et ligende sted og bliv testet for fibromyalgi. Os der har det har oplevet at blive kastet rundt i systemet i mange år. Jeg var heldig kun 8 år.
    Der efter skal du til en smerteklinik der kan hjælpe dig med at få den rigtige medicin for så kan man livet igen bare på nedsat kraft.
    Prøv med lidt motion, her mener jeg ikke marton og lignende, jeg har selv stor glæde af en cross træner og "løber" så langt jeg kan, nogle gange er det 100 m. andre 300 m.
    Jeg vil anbefrale at du også får lævet en depressions test hos din læge for at have smerter konstant er "helvede på jord" og man kan godt ryge i kulkælderen og have brug for hjælp. Tag imod den hjælp du kan få og kom ud af din lejelighed det hele bliver meget værre hvis man "bare" sider der. Tro mig har været der med alle fustrationerne, smerterne og vreden.
    Venligst og hoved op
Log in eller Registrér for at kommentere.