Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

meinere sygdom .hvad med arbejdet

hej
jeg har en tumar på højre hørenerve som er skyld i jeg ikke har noget hørelse på det øre om ballance er også væk . men nu har jeg også fået menere på ventre øre min ballance er helt af hå til skal have dræn i og for en del piller ,er der nogle der kan fortælle mig hvad min fremtid ser ud ?ang arbejde og om man kan få en persion jeg har også fået meget nedsat hørelse på ventre øre og er svimmel og kaster op.håber der er nogle der ved lidt om det

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvordan din fremtid vil se ud, det kan ingen vist svare dig 100% på. Mènièren kan gå i sig selv, så du ikke oplever svimmelhedsanfald mere.
    Før i tiden kunne man få pension, når situationen var som din, men man har strammet reglerne meget.
    Du skal have hjælp til dit høreproblem, især hvis man fastholder du skal fortsætte med dit arbejde.
    Du skal på din side, være klar over, at et hørehandicap i sig selv dræner dig for energi. Som hørehandicappet bruger du rigtig meget af dine psykiske resourcer bare på at høre.
    Jeg vil anbefale dig, at gå ind på Hørelsen`s hjemmeside, der kan du finde kontaktpersoner for Mènière-udvalget. De kan hjælpe dig en stor del af vejen.
    Dit andet øre, handler om et andet problem, som jeg ikke ved specielt meget om, men der findes også kontaktpersoner for dette problem.
    Jeg har selv Mènière, og var i mange år i Mèniéreudvalget. Jeg fik pension på grund af min sygdom, men sådan er det ikke mere.
    Imidlertid er din situation noget anderledes. Kontakt hørepædagogerne i dit område. De kan hjælpe dig med at "lære og forstå" din sygdom. De kan tilbyde dig kurser, og være behjælpelig med hjælpemidler.
    Min balance er også "ude af drift". Jeg klarer mig i dagligdagen, går til træning i varmtvandsbassin. Det hjælper på balancen og de tilstande der kommer af anspændthed.
    Du bruger øjnene som balance, de er langsommere end den naturlige balance, og gør, at du har svært ved at følge med i andre ting.
    Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig for fremtiden. Men de fleste Mèniérepatienter lærer sig selv, at leve med sin sygdom.
    Den er ikke farlig, men dødirriterende.
    Bliver du tilbudt et kursus af hørepædagogerne, vil jeg anbefale dig at tage imod tilbuddet. Du vil få et mere afslappet forhold til din sygdom, og du kommer til at kende andre med samme skavank.
    Mange tror, at sådanne kurser handler meget om at "snakke sygdom" o.s.v. og takker nej af den grund.
    De kurser her handler om undervisning, om at forstå "hvorfor" man f.eks. bliver svimmel. Det tager angsten fra dig, fordi du ved hvorfor, du bliver fri for spekulationer, og får et bedre socialt liv.
    Arbejde hvor du skal tale med andre, kunne høre og forstå, er nok ikke lige sagen. Jeg var lærer og fik pension, fordi det ville anstrenge mig for meget, at jeg ikke kunne høre o.s.v.
    Andre mennesker er heller ikke så flinke med at tålmodighed. De bliver irriteret når de står overfor nogen, der ikke kan høre.
    Hilsen Linette
  • Indstillinger
    hej tusinde tak for dit svar har nu fået dræn i øret 2 gange og fået en meinett en slags pumbe som skulle hjælpe men drænet falder ud efter 14 dage så står virkelig håbløs kan man blive ved med at sætte dræn i så tit
  • Indstillinger
    Der har du været heldig at få en meniet. Det var en sag vi kæmpede meget for, da jeg var i meniereudvalget.
    Er det kommunen der har bevilget den til dig?
    Hvis det er, så er du godt kørende.
    Hvis ikke det er kommunen, så er det en man låner en periode, for at se om den hjælper dig. Så skal du herefter søge om den. Reglerne omkring den, er jeg ikke inde i.
    Kontakt meniereudvalget, så får du den vejledning du skal bruge, hvis du skal søge om at få den.
    Der var lidt strid om, om det var et hjælpemiddel eller om det var medicinsk udstyr. Så det gjorde det vanskeligt at få den. Om det er afklaret på nuværende ved jeg ikke.
    Den persom der ved mest om det her, skal/kan du finde i meniereudvalget.
    Du skal tale med ørelægen om dræn i øret. Det spørgsmål du stiller, kan ingen andre svare på.
    Hilsen Linette
Log in eller Registrér for at kommentere.