Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryk 150/100

Redigeret 19 juni, 2012, 06:43 i Blod og blodsygdomme
Hej.

Jeg er blevet meget bekymret, da jeg på det seneste ofte har haft hovedpine (1 gang om ugen), der gør mig sengeliggende en hel dag.

Jeg hørte tilfældigvis, at hovedpinen kunne hænge sammen med forhøjet blodtryk. Som konsekvens købte jeg en blodtryksmåler og kan se at mit blodtryk ligger på 150/100.

Jeg har ikke været ved lægen endnu. Men jeg vil gerne høre folks kommentarer herinde. Kan man ved at omlægge kost, mere motion få blodtrykket ned igen eller skal jeg til at tage medicin?

Jeg er en mand på 40 år. Normal vægt, ikke-ryger.

På forhånd tak for svarene.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Blodtryk40

    Det korte svar er ja!

    Det lidt længere og mere nuancerede svar er, at det kommer an på, hvad årsagen til dit forhøjede blodtryk er. Det er vigtigt, at du kommer til læge og bliver undersøgt. Der kan være mange forskellige årsager til forhøjet blodtryk.

    Hvis lægen ikke umiddelbart kan finde nogen årsag, kalder de det essentiel hypertension. Det plejer man at give medicin for, men nu om dage forsøger man vistnok først at få blodtrykket ned med såkaldte livsstilsændringer.

    Hvis du i forvejen lever sundt, så tror jeg nu ikke, at du kan ændre så meget ved at leve endnu sundere. Men lidt hjælper det nok altid.

    Hvis du derimod ikke lever sundt, så tror jeg, at det vil hjælpe meget at ændre på kosten og dyrke mere motion.

    Her på Netdoktor har vi i årevis samlet tricks og råd til at sænke et forhøjet blodtryk. Du finder disse råd rundt omkring i debatterne: rødbedesaft, stilk-selleri, rabarber, D-vitamin, hvidløg osv.

    Det, der virkelig har hjulpet hos mig, er kosttilskuddet Q10. Jeg har taget 30 mg Q10 dagligt i årevis, men da jeg for nylig på − grund af hjerteproblemer − gik op på 100 mg dagligt, blev mit blodtryk meget fint.

    Jeg finder lige et link om Q10:

    http://www.jemo-pharm.dk/items/presseme ... JERTET.pdf

    Nu ved jeg godt, at ovenstående er skrevet af producenten selv og derfor kan betragtes som reklame, så derfor bringer jeg også lige et link til Netdoktors artikel om Q10, hvor effekten på blodtrykket også omtales:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/q10.htm

    Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du går til læge og bliver undersøgt.

    Husk, at et blodtryk også kan stige, hvis man er urolig, stresset eller nervøs.

    Når årsagen til det forhøjede blodtryk skal findes, er det vigtigt at tænke på alle mulige årsager. Det er 20 år siden, at jeg fik diagnosen essentiel hypertension. Først for nylig er årsagen blevet fundet: søvnapnø, dvs. at jeg ikke trækker vejret tilstrækkeligt under søvnen. Den årsag har ingen tænkt på i de forløbne 20 år, mens jeg blev mere og mere syg. Det er muligt, at det slet ikke kan være søvnapnø i dit tilfælde, men jeg vil hellere nævne det end at risikere, at du skal gå i 20 år uden at kende årsagen ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det er vist snart 40 år siden, det blev opdaget mit blodtryk var for højt. Det var netop grundet en voldsom hovedpine og svimmelhed.
    Jeg fik undersøgt nyrer o.s.v. der blev ikke fundet nogen grund. Personligt tror jeg det var arveligt og så stress. Siden har jeg fået blodtryksmedicin. I mange år gik det godt, men så blev jeg syg.
    Det viste sig at være kopimedicinen, der havde skylden. Det brændte voldsomt i brystet og jeg hostede meget. Jeg fortæller det, så du kan gøre noget ved det, hvis du nu skal have medicin og støder på besvær med det.

    Mit blodtryk falder, hvis jeg drikker knapt en halv liter rødebedesaft om dagen. Noget jeg køber i en helsekostbutik. En flaske til to dage . Det virker meget hurtigt på mig. Samme dag.
    Jeg aner ikke om man må drikke så meget rødbedesaft og jeg blev heller ikke ved. Men jeg kan mærke, det er godt for mig at drikke et glas om dagen. Jeg gør det, når jeg "gider". Min medicin har sænket blodtrykket meget.
  • Indstillinger
    Grænsen for forhøjet blodtryk ligger ved 140/90 kan jeg se.

    Mit blodtryk er for højt om aftenen (150/100).

    Om morgenen ligger blodtrykket omkring (130/90).

    Ved så ikke om man tager et gennemsnit eller om det er min topværdi om aftenen der tæller.
  • Indstillinger
    Tjae, jeg ved det ikke, det svinger sikkert i løbet af dagen. Det gør sådan noget jo.
    Du skal ikke regne med, det er det lave tryk om morgenen, der tæller. Det er trykket hele døgnet, det drejer sig om. Altså ikke kun det om aftenen.
    Men du kan være glad for, det ikke er så højt om morgenen, for det tyder på, det er lavt om natten. Det er mit og der bliver sagt det er godt.
    Nogle har et højt blodtryk om natten også og det slider mere på hjertet o.s.v.
    Jeg ved en ting, hvis det "lave" tryk er 105 hos mig, så besvimer jeg eller er meget dårlig. Andre mærker intet.
    Egentlig burde du have en døgnmåling, for at være sikker. Din hovedpine kan også være infiltrationer eller stress. Måske begge dele.
    Du burde jo nok lige snakke med lægen. Håber du har en af de fornuftige af slagsen.

    Jeg er lidt nervøs for højt blodtryk, sikkert fordi min mor fik en hjerneblødning af højt tryk. Hun anede ikke, hendes blodtryk var for højt. Hendes hjerte tog også skade.
Log in eller Registrér for at kommentere.