Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jomfruhinde

Redigeret 18 juni, 2012, 03:50 i Seksuel debut
Forleden dag "hyggede" jeg lidt med en dreng,og det udviklede sig til at han gav mig finger, altså det hvor en dreng stikker sin finger op i skeden. Bagefter kune jeg se at der var blodpletter på lagnet, og jeg er ikke imin mensturationsperiode. Er min jomfruhinde sprunget?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, det er med stor sandsynlighed det, der er sket.

    Du virker endog meget ung, så er du helt sikker på, at du er klar til den del af voksenlivet?

    Jeg foreslår, at du lige går et skridt tilbage og venter til du er helt sikker på, at du er klar, og i den mellemliggende periode bør du sætte dig grundigt ind i noget seksualvejledning.

    Faktisk kan du godt tillade dig, at bede din mor give dig denne information, men desværre er det ikke noget ret mange forældre kan finde ud af, så jeg foreslår, at du søger på nettet, eller eventuelt går på biblioteket, der har mange gode bøger om emnet. Og nej - det er ikke flovt at bede bibliotekaren om hjælp til at finde egnede bøger - de er der for det samme, og vil kun finde dig fornuftig, hvis du vil have klar besked.

    Det er vigtigt - før du kaster dig ud i sexlivet - at du ved, hvad der sker - og kan ske - og har lært om prævention, så du ikke bliver gravid i utide, og har lært at passe på dig selv, så du undgår kønssygdomme.

    Undskyld på forhånd, hvis du kender til det hele, men du virker som nævnt ualmindelig meget ung, og dit spørgsmål indikerer også, at du egentlig ikke ved så meget om det - og det er der ikke noget galt i, men man skal ikke kaste sig ud i at have sex, før man dels er klar, dels ved hvad der handler om.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret!
    Det er rigtig dejligt at få så god en tilbagemelding, og tak for informationen.
    Jeg er 16 år, og føler mig til dels klar til at få min seksuelle debut, men jeg har ingen intentioner om at gøre det, før jeg føler mig helt klar og den rigtige situation opstår. Det var første gang at jeg prøvede noget lignede forleden dag. Jeg vidste godt at der var en chance for at det var min jomfruhinde der var sprunget, men ville bare lige hører jeres mening af ren nysgerrighed.
    Med hensyn til information om sex og dens konsekvenser, har jeg fået meget information igennem skolen og også selv opsøgt information. Derudover har jeg en rigtig god dialog med min mor som også er læge, men at fortælle hende om det der skete forleden dag, syntes jeg lige var at gå over grænsen.
    Håber at du nu føler at det er sikkert for mig at begynde at tænke på ting som min seksuelle debut uden at være bekymret. Men igen tusind tak for svaret :)
Log in eller Registrér for at kommentere.