Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P piller virkning

Redigeret 17 juni, 2012, 09:40 i Prævention
Hej
Jeg begyndte at tage p piller for ca. en måned siden og er nu i gang med 2. Blisterpakke. Jeg havde sex med min nye kæreste for første gang for lidt over en uge siden uden anden form for prævention end mine p piller. Jeg har husket at tage dem som jeg skulle og ikke glemt nogen. Forinden vi havde sex havde jeg lige holdt de 7 dages pause med dem, og skulle begynde med den nye pakke den aften vi havde sex, hvor han kom oppe i mig. Men nu er jeg bange for at jeg er gravid, da jeg synes mine bryster er rigtig ømme og det er ikke tid til at jeg skal have min menstruation lige nu, selvfølgelig kun hvis den ikke er helt regelmæssig endnu pga. At jeg næsten lige er begyndt med p pillerne.

Kan jeg være blevet gravid selvom jeg har taget dem korrekt? Hvis de måske ikke virkede ordentligt endnu efter pausen eller noget??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ved dine piller ligger en indlægsseddel - den vil jeg anbefale dig at læse grundigt. Der burde være svar på det spørgsmål, du stiller.

    P-piller taget korrekt virker fra dag et, og yder den beskyttelse p-piller nu yder - og den er altså ikke 100%. Med alle dem, bare jeg kender, der bliver gravide, trods korrekt brug af p-piller, har jeg da mine tvivl om, om de 98% der fortælles er sikkerhedsprocenten, egentlig holder.

    Men - du har en ny kæreste, og det er altså absolut ikke smart at kun bruge p-piller som prævention, når man har skiftende partnere - i hvert fald ikke, hvis ikke man ikke først sikrer sig med et tjek ved lægen, om den ene eller begge har noget kønsoverført med fra tidligere forbindelser.

    Hvis I vil være mere sikre, så brug også det kondom.

    Du skulle ikke få uregelmæssige menstruationer ved brug af p-piller, da du slet ikke får menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning, som burde virke som et urværk, netop fordi den bliver styret af din medicin.

    Men - du kan sagtens få brystspændinger og andre ubehag af pillerne - læs indlægssedlen grundigt - også omkring bivirkninger, som der er mange af.
Log in eller Registrér for at kommentere.