Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kondylomer

Hej
Jeg har lige fået konstateret kondylomer, og da jeg har læst at det er en ret udbredt sygdom, tænkte jeg at nogle af jer måske kunne besvare nogle af mine spørgsmål.
- Smitter det kun når det er i udbrud?
- Hvad sker der hvis jeg er sammen med en anden som også har kondylomer? Nu hvor jeg selv har det altså.
- Hvis jeg bliver vaccineret mod HPV nu, vil det så kunne hjælpe til at de ikke kommer i udbrud og derfor undgå at kondylomerne vender tilbage? Eller er det en lost cause?
- Da jeg som sagt lige har fået konstateret det, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer med det? Er det noget I lægger meget mærke til?

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har haft en snak med min læge om mange af de ting du har spurgt om.

    - HPV kan godt smitte selvom det ikke er i udbrud, men det sker sjældent. Dog kan du sagtens have kondylomer uden at være opmærksom på det. F.eks. i livmoderhalsen eller i penisrøret.
    - Der findes mindst 100 forskellige HPV vira, og du kan ikke være sikker på hvilken HPV virus en anden person har. Selvom det er den samme og den er i udbrud, vil du godt kunne få nye udbrud. Lidt ligesom herpes.
    - HPV forbliver ofte i kroppen, og derfor vil en vaccination ofte ikke hjælpe mod netop den virus du har, men vaccinationen dækker over flere forskellige HPV vira, så den vil stadig kunne anbefales. Jeg mener lægen kan tjekke for hvilke HPV vira man har.
    - Jeg ved ikke lige hvad du mener med "noget man lægger mærke til". Men det er ulovligt/strafbart at have samleje med nogle velvidende man har HPV i udbrud uden at fortælle dem om det først.

    Håber du kan bruge mit svar, ellers kan du altid selv tage til læge og snakke med ham/hende om det. De har tavshedspligt og ingen spørgsmål er dumme.
Log in eller Registrér for at kommentere.