Hjem Stofskifte Forstyrrelser i stofskiftet

Øjne bedre efter fjernelse af skjoldbruskkirtlen???

Redigeret 15 oktober, 2012, 03:45 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hejsa.

Jeg har nu haft graves i 1½ år og har fået neo-m, thycapsol og ptu. Jeg danner desværre antistoffer mod medicinen og skal nu have fjernet skjoldbruskkirtlen! Jeg har døjet en del med basedow. Har lidt udstående øjne og øjenlågene er MEGET hævet.
Nogen der har erfarring med det- om det forsvinder når den er opereret væk??

Er der slet ikke nogle herinde der kun har gode erfarringer med operation af skjoldbruskkirtlen?

Kh Louise

Kommentarer

  • Jeg har ikke erfaring med fjernelse af skjoldbruskkirtlen og har selv fravalgt det selvom jeg også har øjensymptomer........dog ikke så slemme som dine.
    Jeg har har set eksempler på at øjensymptomerne "brænder ud" efter en tid, men også det omvendte. Har du prøvet at foreslå stråler bag øjnene - har en bekendt der har fået det og og blev hjulpet rigtig godt.
    Kh LH
  • Hejsa.
    Tak for din besked :)
    Nej øjenlægen har ikke nævnt stråling. Tror ikke at mit tilfælde er slemt nok!
    Personen du kender, fik hun/han tilbudt det, eller bad hun/han om det?
    Hmm, værre efter operation? Håber inderligt mine trabtal falder så snart den er fjernet.
    Hvordan kan det være at du har fravalgt operation?
    Hvor længe har du haft graves?

    Kh Louise
  • Hej igen.
    Jeg har fravalt operationen fordi en overlæge har fortalt mig at der foregår SÅ MANGE vigtige processer i skjoldbruskkirtlen. Eltroxin kan ikke erstatte dem alle. Nogle lever fint efter en fjernelse mens andre får problemer der ikke kan helbredes. Jeg har været i behandling i 15år men får nu kun 2 Thycapzol om ugen for at holde balancen.
    Min erfaring er at jo mindre medicin jeg får .........mindre problemer med øjnene.
    Et godt råd til dig er at undgå alle former for stimulancer.....cigaretter, kaffe osv.........det vil hjælpe på dine forhøjede antistoffer.
    At få stråler er ikke så almindelig behandling, så måske kender din øjenlæge ikke til det. Prøv at spørge vedkommende.......
    God bedring til dig :o)
    Kh LH
  • Hej
    Jeg har fået fjernet min skjoldbruskkirtel for 4 år siden og lever fint med det.

    Men jeg bekymrer mig meget for de langsigtede virkninger, derfor er jeg her på netdoktor og jeg vil resten af mit liv sætte spørgsmålstegn ved om det var den rigtige beslutning at blive opereret.

    Jeg mener jeg på nogle måder har ændret mig. Jeg føler jeg er blevet mere nervøs og let at forskrække. Jeg føler også at min krop er mere anspændt end før. Og så kan jeg mærke mit ar når jeg synker, ligesom noget der strammer, det jeg vænnet mig til, men indimellem generer det mig.

    Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive..

    Kh
    Ann-Vibeke
  • Hejsa.
    Tak for dit indlæg :)

    Jeg tænker også om det var det rigtige at gøre, men jeg havde ikke noget valg.
    Jeg kunne ikke tåle medicinen mod det høje stofskifte..

    Jeg har ikke rigtig nogle bivirkninger efter at jeg har fået den fjernet- bortset fra at det også strammer når jeg synker! Er dog mega træt af at jeg stadig har en væskefyldt pølse over arret, her snart to mdr. efter operationen. Havde du også det og i så fald hvor længe?
    Har du også Graves syge? Det jeg håber ved at have fået den fjernet, er at sygdommen vil gå lidt i sig selv, så jeg ikke skal døje med de øjensymptomer mere :( Har/havde du dem?

    Vh Louise
  • Hejsa Louise

    ved godt at der længe siden du har skrevet dit indlæg, og måske er du opereret.

    Jeg fik min fjernet for 2 år siden, havede ingen øjnproblmer inden det har jeg til gengæld nu med hævede øjnlåg og indemellem ondt i især det ene øje,

    At være uden stofskifte er ikke nogen dans på roser der er dårlige og gode perioder. Jeg har først fået eltroxin men er skiftet til euthyrox det har jeg dig bedre på for det meste men indimellem sniger bivirkningerne ind på mig,

    håber på det bedste for dig

    kh Pia
  • Hejsa.
    Tak for dit indlæg.
    Ej hvor træls at du døjer med øjnene efter at du har fået fjernet den! Det må jo vel være fordi at dine TRAb tal er steget efterfølgende?!
    Jeg har ikke rigtig nogle bivirkninger af Euthyroxen. Har dog kløe og lidt eksem i ansigtet, men om det er deres skyld ved jeg ikke.
    Hvad bivirkninger døjer du med? Hvor mange mg får du om dagen? Jeg får 150.
    Jeg har en væskepølse over arret stadigvæk her knap 2 mdr. efter operationen. Havde du også det?

    Kh Louise
  • Hej Louise
    Ja jeg havde også en form for hævelse på halsen et stykke tid efter operation og havde indimellem fornemmelsen af at min hals snørede sammen, det er heldigvis godt nu men kan komme indimellem. Da min skjoldbruskkirtel kom ud fandt de kræftceller i den også, så jo godt at den kom ud. Kræftlægen sagde at den der fornemmelse af at halsen snørede sammen skulle jeg lære at afstrahere fra for den ville følge mig resten af livet indimellem.
    jeg får 1 tbl dagligt på Euruthyrox, de siger mine tal ligge fint, og afviser mine bivirkninger med øjenen ihvertfald endrikrinologerne, men vil tale med min læge igen om det kan være graves sygdom også.

    Sjovt nok er jeg også begyndt at få eksem i min genitiale dele efter start på euthyrox. De bivirkninger jeg slås med er hukommelses problemer og koncentrationsproblemer, svært ved at overskue tingene , de er der ikke hele tiden med indimellem. Mine led og muskel smerter er bedre på de n ny medicin. Men jeg har lært at leve med det, har selvfølgelig sorte perioder indimellem.

    Men jeg har fundet ud af at sund kost og helst helt fri for sukker og daglig motion det hjælper meget på mit velbefindende :-)

    Håber ikke jeg helt har forskrækket dig, men det jeg beskriver er desværre hverdag for mange stofskifte patienter.

    Der findes en gruppe på facebook der hedder Bivirkninger ved eltroxin som du måske kunne have glæde af , der skrives om alt vedr stofskifte og man kan høre om andres erfaringer.

    knus Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.