Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Medicinvalg mit eget eller lægens

Redigeret 13 juni, 2012, 13:35 i Skizofreni
Hey folkens.
Må man selv vælge sin antipsykotiske medicin,
eller er det psykiateren der gør det.

;)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Generelt vil den medicin du får, være den bedste til dig og din sygdom. Følg endelig anvisningerne ved trappe op eller ud af medicinen.

    Hvis du har kraftige bivirkninger, eller din fornemmelse siger nej til præparatet må du tale med lægen om det.
    Obs. der kan være forskel på virkning af et kopiprodukt som du får stukket i hånden på apoteket og den ægte vare. Hvis det er tilfældet må din læge hjælpe med at ansøge, så du måske kan få tilskud til det dyre produkt.

    I hverdagen er det selvfølgelig dig selv, der putter pillen i munden. KH Helle8
  • Indstillinger
    Du bestemmer selv, om du vil have den medicin, som du får, men man kan ikke bare forlange noget bestemt. Din psykiater har foretaget en faglig vurdering, og er du ikke enig, så må du gå i dialog med vedkommende.
  • Indstillinger
    Ok. ;)
    Så kommer det næste:
    Vælger psykiateren Atypiske som 1. prioritet? :)

    Er SKIDE bange for at få Tardive Dyskinesia.
  • Indstillinger
    Så sig det. Hvis du har en erfaring kunne du dele den med os.
  • Indstillinger
    Jamen det bare fordi jeg har undersøgt en del om medicinen på nettet, og der står at de gamle præperater har alvorlige bivirkninger i forhold til de nye.
    Derfor er jeg lidt bange for de gamle.
    Så spørgsmålet var egentlig bare om man kunne få lov til at vælge de nye.
    Gider ikke at sætte mit helbred over styr mere en højst nødvendigt..
  • Indstillinger
    Du skal vende din viden og din skræk med din psykiater, for det er sådan, at til nogle ting virker de gamle piller bedre end de nye - og omvendt. Men det kan naturligvis også være, at din psykiater er konservativ, og vedkommende derfor skal skubbes lidt fremad :-)
  • Indstillinger
    Det var lige det jeg tænkte, og var lidt bange for. Hehe. =D
    Har det med at ikke og kunne tale for min sag.
    Så tit bliver det sådan noget "ja ja" fra min side, som en lille hund..
    Det er det jeg hader allermest ved den her sygdom, det er at jeg
    har svært ved at stå ved mig selv, og så bare glemme hvad der ellers er af muligheder som måske kunne være bedre, og som modparten så sjovt nok ikke tænkte på :P
    Mit hovede er bare dybt forvirret hele tiden xD
    Så men jeg tager udfordringen op alligevel.
    Kun det bedste er godt nok :)
Log in eller Registrér for at kommentere.