Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ændring af stemme :s

Jeg er 19 år gammel. For 3½ år siden begyndte min stemme at knække og ændre sig. Men jeg fastholdte min gamle stemme fordi jeg ikke kunne forstå hvad der skete.
Det var som at min stemme lige pludselig fandtes i to versioner; Den gamle lyse stemme og den nye dybe modne stemme. De lyder ikke som hinanden på nogen måde.

Jeg har fastholdt min gamle/lyse stemme lige siden pga. jeg ikke ved hvordan forældre og bekendte vil reagere når jeg pludselig lyder anderledes. Jeg har hele tiden sagt til mig selv, at "NU vil jeg bruge min dybe stemme, nej NU gør jeg det", men har aldrig gjort det, for er bange for reaktionen.

Jeg er vant til at bruge den dybe/nye stemme blandt venner og i skolen og i al almindelighed. Den gamle/lyse stemme lyder ikke naturlig for mig, det har den ikke gjort i lang tid.
Men stadig, jeg er bange for pludselig at bruge min rigtige stemme for mine forældre. Hvordan vil de reagere når jeg går fra at have en lys stemme, til pludselig at lyse moden og gammel?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu har jeg læst begge dine oplæg - endda flere gange - og må tilstå at jeg ikke forstår dit problem - eller hvis jeg har, så må du da netop være landet fra en anden planet?

    Det er fuldstændig normal udvikling, at man i puberteten udvikler en dybere stemme. Jeg vil faktisk påstå, at der er noget galt, hvis IKKE man gør det. Jeg går ud fra, du er en dreng? Men - skulle du være en pige, så udvikler også piger dybere stemmer.

    Prøv en gang at lytte til et mindre barn - sådan 6-7-8 år gammelt - og lyt så til dine jævnaldrende, både drenge og piger. Der er givet vis ingen af dem, der har en så lys stemme. Hvorfor mener du, at det er forkert, at heller ikke du har en lys barnestemme i en alder af 19 år?

    Det er ligeledes normalt, at når stemmen går i overgang, så har man netop disse knæk. Ja, jeg har endda hørt, at det kaldes "elevatorstemme". Lige præcis det fænomen, som øjensynligt kom vældigt bag på dig - må du da have hørt fra alle dine kammerater i skolen? Det er lige så normal udvikling, som at begynde med skægvækst, piger får menstruation, man får hårudvikling under armene og omkring kønsdelene, der også udvikler sig osv. Nogle hurtigere og mere end andre- men altså en fuldstændig normal livsudvikling.

    Når du er ude blandt dine venner, så taler du med den dybe stemme, som alle de andre - hvorfor er det mærkeligt, at du lyder som de andre? Men hjemme mener du, at du vil give dine forældre et chok, hvis de opdager, at deres 19-årige har fået en voksen stemme? Det undrer mig da endnu mere, at de ikke har reageret på, at du stadig taler med barnestemme. Jeg vil næsten gætte på, at de vil blive lettede, når du endelig taler med en stemme, der passer til din alder.

    Bortset fra at jeg tror, du med tiden vil udvikle store problemer med dine stemmebånd, så synes jeg da, at du en gang for alle skal begynde at tale i det stemmeleje, der ligger naturligt for dig.

    Men - måske har jeg overhovedet ikke fattet, hvad dit problem er?
  • Indstillinger
    Tak for svaret.
    Jeg synes bare det er svært, det har efterhånden været 3 år sådan, hvor jeg bare har sagt til mig selv at NU vil jeg bruge min 'nye stemme', men så bagefter bare har udskudt. Men det har påvirket mit forhold med min forældre alt for meget, for jeg snakker minimalt med dem pga. det. Jeg bliver væk fra familiefester også pga. det.

    Mine venner og omgangskreds kender mig på en helt anden måde end familien og forældrene. Der er jeg social og snakker og drikker og går i byen med dem.

    For mine forældre er jeg stille, genert og snakker ikke meget. De ved ikke at jeg drikker meget til fester osv. for har aldrig villet sige det (+ mange andre ting der sker i mit liv) pga. det med stemmen.

    Jeg vil gerne have et ordentlig forhold til min forældre, og i næste uge bliver jeg student, skal til dimission og måske holde studentergilde.

    Jeg er urolig for om de kommer ned på skolen når jeg bliver student og til dimission, for så ved jeg ikke 'hvilken' stemme jeg skal bruge. Og studentergildet har jeg takket nej til. Og jeg må indrømme, det er lidt nederen nu hvor jeg hører at de andre holder det.


    Jeg kan godt sætte mig ind i at det nok kun er mig selv der er forhindringen her. Og jeg tænker hele tiden af hvis bare jeg havde løst problemet for 3 år siden, så ville det være ubetydeligt nu. Det er bare kommet til at fylde alt for meget nu, og bliver sikkert værre.

    Fx svarer jeg heller aldrig tlf. opkald fra mine venner, når jeg er hjemme.
  • Indstillinger
    Tror du ikke dine forældre undrer sig over, du bliver ved ved at have en barnestemme. De er sikkert bange for at sige noget, for at du ikke skal blive såret.
    Brug dog den stemme du har.
    Undskyld, men jeg har lyst til at dunke dig oven i hovedet, for det er dog et underligt fjollet problem.

    citat
    Men - måske har jeg overhovedet ikke fattet, hvad dit problem er?
    citat slut

    Det har jeg sikkert heller ikke. Måske skulle du til en psykolog.
  • Indstillinger
    Nu har du svaret på både dette og indlæg, og et indlæg om samme emne fra omkring 2½ år siden. Tak:)

    Jo, I har da fattet hvad problemet er - jeg synes bare det virker mærkeligt pludselig at komme ud til mine forældre og snakke sådan. Vil de ikke finde det ret underligt?

    Har efterhånden forstået at det er mig selv der er problemet, og mig sig der bare bliver ved med at udskyde det..
  • Indstillinger
    Jeg tror bare de vil føle sig lettede. Det ville jeg da gøre, hvis det var min søn. Naturligvis ville jeg kigge lidt, men sådan er det. Måske ville jeg spørge, måske ikke. Sig du sandheden eller bare sig, du undrer dig også, men er glad for din nye stemme. Færdig, finale.
Log in eller Registrér for at kommentere.